Sairaalakoulun opettajien kokemuksia psyykkisesti oireilevien oppilaiden opettamisesta

Tässä tutkimuksessa selvitin, minkälaisia kokemuksia sairaalakoulun opettajilla oli psyykkisesti oireilevan oppilaan opettamisesta, ja mitä kuntouttavia tukitoimia he käyttivät työssään. Opettajien vastauksista kuului huoli lasten ja nuorten lisääntyvästä pahoinvoinnista sekä mahdollisesta riskistä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Nuutilainen, Heidi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103476
_version_ 1835037982712659968
author Nuutilainen, Heidi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nuutilainen, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nuutilainen, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nuutilainen, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitin, minkälaisia kokemuksia sairaalakoulun opettajilla oli psyykkisesti oireilevan oppilaan opettamisesta, ja mitä kuntouttavia tukitoimia he käyttivät työssään. Opettajien vastauksista kuului huoli lasten ja nuorten lisääntyvästä pahoinvoinnista sekä mahdollisesta riskistä syrjäytymiseen. Psyykkinen oireilu on opettajien kokemuksen mukaan lisääntynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana ja yhä nuoremmat lapset reagoivat psyykkisellä oireilulla. Nuorisopsykiatrian osastohoitojaksojen määrä on kasvanut viimeisen kolmenkymmen vuoden ajan koko ajan, avohoidon kehittymisestä huolimatta (Koskinen ym., 2025). Huolta opettajissa herättää myös se, että alakouluikäisistä sairaalaopetukseen tulevista oppilaista tyttöjen osuus on kasvanut. Syynä tähän opettajat miettivät yhtäältä koulun ja ympäristön kuormittavuuden lisääntymistä, toisaalta sitä, että tyttöjen sisäänpäin kääntyneeseen reagointiin on alettu kiinnittää myös enemmän huomiota diagnosoinnin kehittyessä. Yhteenvetona voin todeta tämän tutkimuksen perusteella, että kun oppilas siirtyy sairaalakouluun opiskelemaan psyykkisen oireilun vuoksi, opinnot ovat toissijainen asia ja kuntoutuminen on ensisijainen tavoite. Koulunkäynti, yksilölliset tukitoimet ja arkipäivän rutiinit itsessään toimivat kuntouttavina tekijöinä hoidollisten tekijöiden lisäksi, joten toimiva sairaalakouluarki ja asiantunteva, resurssivahva opettaja ovat avain asemassa oppilaan kuntoutumisprosessin polulla. Tämän tutkimuksen tulokset ovat yhteneväisiä lasten ja nuorten psyykkisestä oireilusta tehtyjen aiempien tutkimusten kanssa.
first_indexed 2025-06-12T20:00:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nuutilainen, Heidi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-12T08:50:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-12T08:50:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103476", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitin, mink\u00e4laisia kokemuksia sairaalakoulun opettajilla\noli psyykkisesti oireilevan oppilaan opettamisesta, ja mit\u00e4 kuntouttavia tukitoimia he k\u00e4yttiv\u00e4t ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Opettajien vastauksista kuului huoli lasten ja nuorten\nlis\u00e4\u00e4ntyv\u00e4st\u00e4 pahoinvoinnista sek\u00e4 mahdollisesta riskist\u00e4 syrj\u00e4ytymiseen.\nPsyykkinen oireilu on opettajien kokemuksen mukaan lis\u00e4\u00e4ntynyt viimeisen\nkymmenen vuoden aikana ja yh\u00e4 nuoremmat lapset reagoivat psyykkisell\u00e4 oireilulla. Nuorisopsykiatrian osastohoitojaksojen m\u00e4\u00e4r\u00e4 on kasvanut viimeisen\nkolmenkymmen vuoden ajan koko ajan, avohoidon kehittymisest\u00e4 huolimatta\n(Koskinen ym., 2025). Huolta opettajissa her\u00e4tt\u00e4\u00e4 my\u00f6s se, ett\u00e4 alakouluik\u00e4isist\u00e4\nsairaalaopetukseen tulevista oppilaista tytt\u00f6jen osuus on kasvanut. Syyn\u00e4 t\u00e4h\u00e4n\nopettajat miettiv\u00e4t yht\u00e4\u00e4lt\u00e4 koulun ja ymp\u00e4rist\u00f6n kuormittavuuden lis\u00e4\u00e4ntymist\u00e4, toisaalta sit\u00e4, ett\u00e4 tytt\u00f6jen sis\u00e4\u00e4np\u00e4in k\u00e4\u00e4ntyneeseen reagointiin on alettu\nkiinnitt\u00e4\u00e4 my\u00f6s enemm\u00e4n huomiota diagnosoinnin kehittyess\u00e4.\nYhteenvetona voin todeta t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella, ett\u00e4 kun oppilas\nsiirtyy sairaalakouluun opiskelemaan psyykkisen oireilun vuoksi, opinnot ovat\ntoissijainen asia ja kuntoutuminen on ensisijainen tavoite. Koulunk\u00e4ynti, yksil\u00f6lliset tukitoimet ja arkip\u00e4iv\u00e4n rutiinit itsess\u00e4\u00e4n toimivat kuntouttavina tekij\u00f6in\u00e4\nhoidollisten tekij\u00f6iden lis\u00e4ksi, joten toimiva sairaalakouluarki ja asiantunteva, resurssivahva opettaja ovat avain asemassa oppilaan kuntoutumisprosessin\npolulla. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset ovat yhtenev\u00e4isi\u00e4 lasten ja nuorten psyykkisest\u00e4 oireilusta tehtyjen aiempien tutkimusten kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-12T08:50:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-12T08:50:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psyykkiset haasteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tukitoimet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sairaalakoulun opettajien kokemuksia psyykkisesti oireilevien oppilaiden opettamisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506125291", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sairaalaopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "syrj\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielenterveysh\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunne-el\u00e4m\u00e4n h\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103476
language fin
last_indexed 2025-06-12T20:00:51Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/59c07b52-1c55-4515-aadc-e98b9cc5900a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506125291.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nuutilainen, Heidi Sairaalakoulun opettajien kokemuksia psyykkisesti oireilevien oppilaiden opettamisesta psyykkiset haasteet tukitoimet Erityispedagogiikka Special Education sairaalaopetus syrjäytyminen kokemukset oppilaat mielenterveyshäiriöt nuoret opettajat erityisopetus tunne-elämän häiriöt
title Sairaalakoulun opettajien kokemuksia psyykkisesti oireilevien oppilaiden opettamisesta
title_full Sairaalakoulun opettajien kokemuksia psyykkisesti oireilevien oppilaiden opettamisesta
title_fullStr Sairaalakoulun opettajien kokemuksia psyykkisesti oireilevien oppilaiden opettamisesta Sairaalakoulun opettajien kokemuksia psyykkisesti oireilevien oppilaiden opettamisesta
title_full_unstemmed Sairaalakoulun opettajien kokemuksia psyykkisesti oireilevien oppilaiden opettamisesta Sairaalakoulun opettajien kokemuksia psyykkisesti oireilevien oppilaiden opettamisesta
title_short Sairaalakoulun opettajien kokemuksia psyykkisesti oireilevien oppilaiden opettamisesta
title_sort sairaalakoulun opettajien kokemuksia psyykkisesti oireilevien oppilaiden opettamisesta
title_txtP Sairaalakoulun opettajien kokemuksia psyykkisesti oireilevien oppilaiden opettamisesta
topic psyykkiset haasteet tukitoimet Erityispedagogiikka Special Education sairaalaopetus syrjäytyminen kokemukset oppilaat mielenterveyshäiriöt nuoret opettajat erityisopetus tunne-elämän häiriöt
topic_facet Erityispedagogiikka Special Education erityisopetus kokemukset mielenterveyshäiriöt nuoret opettajat oppilaat psyykkiset haasteet sairaalaopetus syrjäytyminen tukitoimet tunne-elämän häiriöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103476 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506125291
work_keys_str_mv AT nuutilainenheidi sairaalakoulunopettajienkokemuksiapsyykkisestioireilevienoppilaidenopettamisest