Vertaissuhteissa esiintyvät konfliktitilanteet 10–12-vuotiaiden lasten kirjoitelmissa

Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee 10–12-vuotiaiden lasten vertaissuhteissa ilmeneviä konfliktitilanteita. Tavoitteena oli selvittää, minkälaisia konfliktitilanteita 10–12-vuotiaiden lasten vertaissuhteissa esiintyy, minkälaisia ratkaisustrategioita lapset käyttävät tilanteiden ratkaisemiseksi ja...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Haapanen, Laura
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103475
_version_ 1834856795910176768
author Haapanen, Laura
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Haapanen, Laura Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Haapanen, Laura Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Haapanen, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee 10–12-vuotiaiden lasten vertaissuhteissa ilmeneviä konfliktitilanteita. Tavoitteena oli selvittää, minkälaisia konfliktitilanteita 10–12-vuotiaiden lasten vertaissuhteissa esiintyy, minkälaisia ratkaisustrategioita lapset käyttävät tilanteiden ratkaisemiseksi ja miten tilanteet päättyvät. Tutkimus perustui Valtako-tutkimushankkeessa kerättyyn tutkimusaineistoon, joka kerättiin vinjettimenetelmää käyttäen 10–12-vuotiailta lapsilta vuoden 2021 keväällä. Laadullinen tutkimusaineisto sisälsi 41 lasten tuottamaa kirjoitelmaa, ja ne analysoitiin käyttämällä narratiivien analyysia. Tutkimuksessa kävi ilmi, että ristiriitatilanteiden teemat liittyivät monenlaisiin tilanteisiin, mutta verbaaliset konfliktit ja ryhmästä ulossulkeminen olivat yleisimpiä. Ratkaisustrategioissa painottui aikuiselle kertominen ja aikuisen puuttuminen ristiriitatilanteeseen. Myös tilanteiden päätöksissä aikuisen rooli oli keskeinen, sillä useissa kirjoitelmissa tilanteen kuvattiin päättyvän aikuisen ottaessa vastuun konfliktin selvittämisestä. Kirjoitelmissaan lapset käyttivät ristiriidoista kertoessaan usein käsitteitä kiusaaminen ja kiusaaja. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että 10–12-vuotiaiden kohdalla aikuisen tuki ristiriitatilanteiden ratkaisemisessa on tärkeää. On hyvä pohtia sitä, miten aikuiselle kiusaamisesta kertominen tehtäisiin lapselle mahdollisimman helpoksi, jottei hän jäisi tilanteen kanssa yksin. Toisaalta on tärkeä myös tukea lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä, jotta heillä on kykyä ratkaista konflikteja myös itsenäisesti.
first_indexed 2025-06-12T20:00:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sevon, Eija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Haapanen, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-12T08:48:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-12T08:48:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103475", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 pro gradu -tutkielma tarkastelee 10\u201312-vuotiaiden lasten vertaissuhteissa ilmenevi\u00e4 konfliktitilanteita. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laisia konfliktitilanteita 10\u201312-vuotiaiden lasten vertaissuhteissa esiintyy, mink\u00e4laisia ratkaisustrategioita lapset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t tilanteiden ratkaisemiseksi ja miten tilanteet p\u00e4\u00e4ttyv\u00e4t. Tutkimus perustui Valtako-tutkimushankkeessa ker\u00e4ttyyn tutkimusaineistoon, joka ker\u00e4ttiin vinjettimenetelm\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en 10\u201312-vuotiailta lapsilta vuoden 2021 kev\u00e4\u00e4ll\u00e4. Laadullinen tutkimusaineisto sis\u00e4lsi 41 lasten tuottamaa kirjoitelmaa, ja ne analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 narratiivien analyysia. Tutkimuksessa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 ristiriitatilanteiden teemat liittyiv\u00e4t monenlaisiin tilanteisiin, mutta verbaaliset konfliktit ja ryhm\u00e4st\u00e4 ulossulkeminen olivat yleisimpi\u00e4. Ratkaisustrategioissa painottui aikuiselle kertominen ja aikuisen puuttuminen ristiriitatilanteeseen. My\u00f6s tilanteiden p\u00e4\u00e4t\u00f6ksiss\u00e4 aikuisen rooli oli keskeinen, sill\u00e4 useissa kirjoitelmissa tilanteen kuvattiin p\u00e4\u00e4ttyv\u00e4n aikuisen ottaessa vastuun konfliktin selvitt\u00e4misest\u00e4. Kirjoitelmissaan lapset k\u00e4yttiv\u00e4t ristiriidoista kertoessaan usein k\u00e4sitteit\u00e4 kiusaaminen ja kiusaaja. Tulosten perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 10\u201312-vuotiaiden kohdalla aikuisen tuki ristiriitatilanteiden ratkaisemisessa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4. On hyv\u00e4 pohtia sit\u00e4, miten aikuiselle kiusaamisesta kertominen teht\u00e4isiin lapselle mahdollisimman helpoksi, jottei h\u00e4n j\u00e4isi tilanteen kanssa yksin. Toisaalta on t\u00e4rke\u00e4 my\u00f6s tukea lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittymist\u00e4, jotta heill\u00e4 on kyky\u00e4 ratkaista konflikteja my\u00f6s itsen\u00e4isesti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-12T08:48:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-12T08:48:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vertaissuhteissa esiintyv\u00e4t konfliktitilanteet 10\u201312-vuotiaiden lasten kirjoitelmissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506125290", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaissuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "konfliktit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ristiriidat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103475
language fin
last_indexed 2025-06-12T20:00:51Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/809976b3-6ae6-4b18-89d5-19733e6aff79\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506125290.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Haapanen, Laura Vertaissuhteissa esiintyvät konfliktitilanteet 10–12-vuotiaiden lasten kirjoitelmissa Erityispedagogiikka Special Education vertaissuhteet lapset (ikäryhmät) konfliktit kiusaaminen ristiriidat
title Vertaissuhteissa esiintyvät konfliktitilanteet 10–12-vuotiaiden lasten kirjoitelmissa
title_full Vertaissuhteissa esiintyvät konfliktitilanteet 10–12-vuotiaiden lasten kirjoitelmissa
title_fullStr Vertaissuhteissa esiintyvät konfliktitilanteet 10–12-vuotiaiden lasten kirjoitelmissa Vertaissuhteissa esiintyvät konfliktitilanteet 10–12-vuotiaiden lasten kirjoitelmissa
title_full_unstemmed Vertaissuhteissa esiintyvät konfliktitilanteet 10–12-vuotiaiden lasten kirjoitelmissa Vertaissuhteissa esiintyvät konfliktitilanteet 10–12-vuotiaiden lasten kirjoitelmissa
title_short Vertaissuhteissa esiintyvät konfliktitilanteet 10–12-vuotiaiden lasten kirjoitelmissa
title_sort vertaissuhteissa esiintyvät konfliktitilanteet 10 12 vuotiaiden lasten kirjoitelmissa
title_txtP Vertaissuhteissa esiintyvät konfliktitilanteet 10–12-vuotiaiden lasten kirjoitelmissa
topic Erityispedagogiikka Special Education vertaissuhteet lapset (ikäryhmät) konfliktit kiusaaminen ristiriidat
topic_facet Erityispedagogiikka Special Education kiusaaminen konfliktit lapset (ikäryhmät) ristiriidat vertaissuhteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103475 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506125290
work_keys_str_mv AT haapanenlaura vertaissuhteissaesiintyvätkonfliktitilanteet1012vuotiaidenlastenkirjoitelmissa