Summary: | Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee 10–12-vuotiaiden lasten vertaissuhteissa ilmeneviä konfliktitilanteita. Tavoitteena oli selvittää, minkälaisia konfliktitilanteita 10–12-vuotiaiden lasten vertaissuhteissa esiintyy, minkälaisia ratkaisustrategioita lapset käyttävät tilanteiden ratkaisemiseksi ja miten tilanteet päättyvät. Tutkimus perustui Valtako-tutkimushankkeessa kerättyyn tutkimusaineistoon, joka kerättiin vinjettimenetelmää käyttäen 10–12-vuotiailta lapsilta vuoden 2021 keväällä. Laadullinen tutkimusaineisto sisälsi 41 lasten tuottamaa kirjoitelmaa, ja ne analysoitiin käyttämällä narratiivien analyysia. Tutkimuksessa kävi ilmi, että ristiriitatilanteiden teemat liittyivät monenlaisiin tilanteisiin, mutta verbaaliset konfliktit ja ryhmästä ulossulkeminen olivat yleisimpiä. Ratkaisustrategioissa painottui aikuiselle kertominen ja aikuisen puuttuminen ristiriitatilanteeseen. Myös tilanteiden päätöksissä aikuisen rooli oli keskeinen, sillä useissa kirjoitelmissa tilanteen kuvattiin päättyvän aikuisen ottaessa vastuun konfliktin selvittämisestä. Kirjoitelmissaan lapset käyttivät ristiriidoista kertoessaan usein käsitteitä kiusaaminen ja kiusaaja. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että 10–12-vuotiaiden kohdalla aikuisen tuki ristiriitatilanteiden ratkaisemisessa on tärkeää. On hyvä pohtia sitä, miten aikuiselle kiusaamisesta kertominen tehtäisiin lapselle mahdollisimman helpoksi, jottei hän jäisi tilanteen kanssa yksin. Toisaalta on tärkeä myös tukea lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä, jotta heillä on kykyä ratkaista konflikteja myös itsenäisesti.
|