Yhteenveto: | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisista työn hallintaan, oppimiseen, elämän hallintaan ja työyhteisöön liittyvistä tekijöistä yksilön työhyvinvointi koostui. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millaisia työhyvinvointivastuita työntekijällä oli omaan hyvinvointiin, työhön ja työyhteisöön liittyen sekä yksilö- että yhteisötasolla.
Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin, ja aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Aineisto kerättiin Webropol-verkkokyselyllä tammikuussa 2025 ja se lähetettiin asiantuntijaorganisaation sähköpostilistalle, jossa oli noin 550 vastaanottajaa. Lopullinen tutkittavien määrä oli 89. Kyselyn taustatietokysymyksinä olivat tutkittavien esihenkilöasema, työskentelymuoto ja ikä. Tämän lisäksi kysely sisälsi yhdeksän avointa kysymystä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yksilön työhyvinvoinnin osatekijät – työn hallinta, oppiminen, elämänhallinta ja työyhteisö – ilmenivät janamaisesti työhyvinvointia edistävinä ja heikentävinä tekijöinä. Yksilön työhyvinvointivastuiksi muodostuivat vastuu kognitiivisen, fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin edistämisestä, vastuu työssä suoriutumisesta sekä vastuu ammatillisen osaamisen, työyhteisön toimivuuden ja työyhteisön ilmapiirin edistämisestä.
Tulosten pohjalta huomattiin, että yksilön työhyvinvointivastuiden toteutuminen
edellytti tiettyjä organisatorisia järjestelyjä, aivan kuten organisaation toiminta edellytti työntekijöiden aktiivista vastuunottoa. Näin ollen tutkimuksen avulla saatiin merkityksellistä tietoa yksilön vastuista oman ja muiden työhyvinvoinnin edistämisessä sekä ymmärrystä siitä, millaisista tekijöistä yksilön työhyvinvointi koostui.
|