Tutkimusperustainen opettajan pedagogiikan ja opintojakson kehittäminen

Tutkielmassa tarkastellaan tutkimusperustaista opettajan pedagogiikan ja opintojakson kehittämistä korkeakouluopetuksessa. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten Bloomin taksonomiaa, Biggsin konstruktiivisen linjakkuuden periaatteita ja Ryanin ja Decin itseohjautuvuusteoriaa voidaan hyödyntää op...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Setälä, Eeva
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103461
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielmassa tarkastellaan tutkimusperustaista opettajan pedagogiikan ja opintojakson kehittämistä korkeakouluopetuksessa. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten Bloomin taksonomiaa, Biggsin konstruktiivisen linjakkuuden periaatteita ja Ryanin ja Decin itseohjautuvuusteoriaa voidaan hyödyntää opetuksen ja opettajuuden kehittämisessä. Tutkimus toteutettiin design-tutkimuksena erään länsisuomalaisen ammattikorkeakoulun liiketalouden yksikössä vuosina 2023 ja 2024. Aineisto kerättiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena kuudella digimarkkinoinnin opintojaksolla. Kyselyssä kartoitettiin opiskelijoiden kokemuksia viidestä opettajan pedagogisen osaamisen osa-alueesta. Tulosten perusteella tutkimusperustainen lähestymistapa opintojakson suunnittelussa tuki opiskelijoiden aktiivista osallistumista, lisäsi oppimismotivaatiota ja vahvisti opiskelijoiden kokemusta pedagogisesta tuesta. Vaikka tutkimusasetelma ja toteutustapa asettivat rajoitteita tulosten yleistettävyydelle, tutkielma tarjoaa opettajille ja koulutuksen kehittäjille konkreettisia esimerkkejä teoreettisesti perustellusta ja opiskelijalähtöisestä opetuksen kehittämisestä.