Lukemisen ja matematiikan taitojen yhteydet emotionaalisiin vaikeuksiin ensimmäisen luokan lopulla sukupuolen ja sosiaalisen kompetenssin muuntavat vaikutukset

Lukemisen ja matematiikan vaikeuksien tiedetään aikaisempien tutkimusten valossa voivan olla yhteydessä lisääntyneisiin emotionaalisiin vaikeuksiin, mutta tutkimusta alkuopetusikäisiltä lapsilta on vähän. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, eroavatko heikon lukutaidon, heikon matematiikan t...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hietala, Kerttu, Virtanen, Jasmina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103455
_version_ 1834856795895496704
author Hietala, Kerttu Virtanen, Jasmina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hietala, Kerttu Virtanen, Jasmina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hietala, Kerttu Virtanen, Jasmina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hietala, Kerttu
datasource_str_mv jyx
description Lukemisen ja matematiikan vaikeuksien tiedetään aikaisempien tutkimusten valossa voivan olla yhteydessä lisääntyneisiin emotionaalisiin vaikeuksiin, mutta tutkimusta alkuopetusikäisiltä lapsilta on vähän. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, eroavatko heikon lukutaidon, heikon matematiikan taidon ja päällekkäisten heikkojen taitojen ryhmissä olevat lapset toisistaan ja verrokkiryhmän lapsista emotionaalisissa vaikeuksissa ja sosiaalisessa kompetenssissa ensimmäisen luokan lopulla. Toiseksi selvitettiin, missä määrin lukemisen tai matematiikan taitotasot ovat yhteydessä emotionaalisiin vaikeuksiin. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolen muuntavaa vaikutusta edellä mainittuihin yhteyksiin. Kolmanneksi selvitettiin sosiaalisen kompetenssin vaikutusta lukemisen ja matematiikan taitojen ja emotionaalisten vaikeuksien välisiin yhteyksiin. Tutkimus oli osa Jyväskylän yliopiston Pieni Karhu-seurantatutkimusta. Aineistonkeruu aloitettiin vuonna 2023 kahdeksalla paikkakunnalla. Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin ensimmäisen luokan kevätlukukaudelta 2024. Otokseen valittiin ne lapset, jotka pärjäsivät heikoiten lukemisessa ja matematiikassa ja joilla oli runsaasti ADHD-oireita sekä ne, joilla oppimisen vaikeuksia ei ollut. Muodostettiin neljä ryhmää: heikon lukutaidon taidon ryhmä (N = 34), heikon matematiikan taidon ryhmä (N = 33), päällekkäisten heikkojen taitojen ryhmä (N = 53) sekä verrokkiryhmä (N = 93). Tutkittavien emotionaalisia vaikeuksia arvioitiin itsearvioinneilla ja sosiaalista kompetenssia vanhempien arvioimana. Ensimmäiseen tutkimuskysymykseen vastattiin kovarianssi analyysillä, toiseen ja kolmanteen hierarkkisella lineaarisella regressioanalyysillä. ADHD-oireet kontrolloitiin kaikissa analyyseissä. Tulokset osoittivat, että päällekkäisten heikkojen taitojen ryhmällä oli enemmän emotionaalisia vaikeuksia heikon lukutaidon ryhmään ja verrokkiryhmään verrattuna. Tulokset antoivat alustavia viitteitä siitä, että pojilla ryhmien väliset erot olisivat vahvempia. Regressioanalyysi osoitti, että heikompaan matematiikan taitoon liittyivät lisääntyneet koetut emotionaaliset vaikeudet. Lukemisen kohdalla samaa ei havaittu. Sukupuoli tai sosiaalinen kompetenssi eivät muuntaneet yhteyksiä. Tutkimus tarjoaa tärkeää lisäymmärrystä erityisesti matematiikassa heikkojen lasten emotionaalisista vaikeuksista ja ohjaa kiinnittämään huomiota heidän hyvinvointinsa tukemiseen jo varhaisessa vaiheessa. Aikaisempaa tutkimusta on vähän, ja lisätutkimusta tarvitaan erityisesti matematiikan ja siihen liittyvien tekijöiden vaikutuksesta lasten emotionaalisiin vaikeuksiin sekä sukupuolen roolista näissä yhteyksissä. Based on previous studies, it is known that reading and mathematical difficulties might be connected to increased emotional difficulties. The aim of this study was to examine whether children with low reading skills, low mathematical skills and comorbid low skills differ from each other, or from the control group in emotional difficulties and social competence at the end of first grade. It was also examined to what extent reading and mathematical skills are connected to emotional difficulties. The moderating effect of gender was examined, as well as the moderating effect of social competence on the connections between reading or mathematical skills and emotional difficulties. The study was part of the Pieni Karhu longitudinal study conducted by the University of Jyväskylä. The measuring point of this study was in the first-grade spring semester in 2024, and participants were selected based on low reading and mathematical skills and high ADHD symptoms, and those without learning difficulties. Thus, four groups were formed: low reading skills group (N = 34), low mathematical skills group (N = 33), comorbidity group (N = 53) and control group (N = 93). Emotional difficulties were self-reported, and social competence was parent-reported. The first research question was answered with ANCOVA, and the second and third questions were answered with hierarchical linear regression. ADHD symptoms were controlled in all analyses. The results indicated that children with both low reading and mathematical skills had more emotional difficulties than those with only low reading skills or the control group. The results indicated preliminarily that the differences between groups would be stronger in boys. The regression analysis indicated that lower mathematical skills were connected to increased emotional difficulties but reading skills were not. Neither gender nor social competence moderated the connections. This study provides valuable information on the emotional difficulties of children with low mathematical skills and highlights the importance of supporting their well-being at an early stage. Further research is needed due to the limited previous research, especially on mathematical skills and the factors that influence children’s emotional difficulties as well as on gender’s effect in these associations.
first_indexed 2025-06-12T20:00:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aro, Tuija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Paananen, Mika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hietala, Kerttu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Virtanen, Jasmina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-12T06:38:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-12T06:38:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103455", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lukemisen ja matematiikan vaikeuksien tiedet\u00e4\u00e4n aikaisempien tutkimusten valossa voivan olla yhteydess\u00e4 lis\u00e4\u00e4ntyneisiin emotionaalisiin vaikeuksiin, mutta tutkimusta alkuopetusik\u00e4isilt\u00e4 lapsilta on v\u00e4h\u00e4n. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, eroavatko heikon lukutaidon, heikon matematiikan taidon ja p\u00e4\u00e4llekk\u00e4isten \nheikkojen taitojen ryhmiss\u00e4 olevat lapset toisistaan ja verrokkiryhm\u00e4n lapsista emotionaalisissa vaikeuksissa ja \nsosiaalisessa kompetenssissa ensimm\u00e4isen luokan lopulla. Toiseksi selvitettiin, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin lukemisen tai matematiikan taitotasot ovat yhteydess\u00e4 emotionaalisiin vaikeuksiin. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin sukupuolen muuntavaa \nvaikutusta edell\u00e4 mainittuihin yhteyksiin. Kolmanneksi selvitettiin sosiaalisen kompetenssin vaikutusta lukemisen ja matematiikan taitojen ja emotionaalisten vaikeuksien v\u00e4lisiin yhteyksiin. Tutkimus oli osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Pieni Karhu-seurantatutkimusta. Aineistonkeruu aloitettiin vuonna 2023 kahdeksalla paikkakunnalla. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin ensimm\u00e4isen luokan kev\u00e4tlukukaudelta 2024. Otokseen valittiin ne lapset, jotka p\u00e4rj\u00e4siv\u00e4t heikoiten lukemisessa ja matematiikassa ja joilla oli runsaasti ADHD-oireita sek\u00e4 ne, joilla oppimisen vaikeuksia ei ollut. Muodostettiin nelj\u00e4 ryhm\u00e4\u00e4: heikon lukutaidon taidon ryhm\u00e4 (N = 34), heikon matematiikan taidon ryhm\u00e4 (N = 33), p\u00e4\u00e4llekk\u00e4isten heikkojen taitojen ryhm\u00e4 (N = 53) sek\u00e4 verrokkiryhm\u00e4 (N = 93). Tutkittavien emotionaalisia vaikeuksia arvioitiin itsearvioinneilla ja \nsosiaalista kompetenssia vanhempien arvioimana. Ensimm\u00e4iseen tutkimuskysymykseen vastattiin kovarianssi\nanalyysill\u00e4, toiseen ja kolmanteen hierarkkisella lineaarisella regressioanalyysill\u00e4. ADHD-oireet kontrolloitiin kaikissa analyyseiss\u00e4. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 p\u00e4\u00e4llekk\u00e4isten heikkojen taitojen ryhm\u00e4ll\u00e4 oli enemm\u00e4n emotionaalisia vaikeuksia heikon lukutaidon ryhm\u00e4\u00e4n ja verrokkiryhm\u00e4\u00e4n verrattuna. Tulokset antoivat alustavia viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 pojilla ryhmien v\u00e4liset erot olisivat vahvempia. Regressioanalyysi osoitti, ett\u00e4 heikompaan matematiikan taitoon liittyiv\u00e4t lis\u00e4\u00e4ntyneet koetut emotionaaliset vaikeudet. Lukemisen kohdalla samaa ei havaittu. Sukupuoli tai sosiaalinen kompetenssi eiv\u00e4t muuntaneet yhteyksi\u00e4. Tutkimus tarjoaa t\u00e4rke\u00e4\u00e4 lis\u00e4ymm\u00e4rryst\u00e4 erityisesti matematiikassa heikkojen lasten emotionaalisista vaikeuksista ja ohjaa kiinnitt\u00e4m\u00e4\u00e4n huomiota heid\u00e4n hyvinvointinsa tukemiseen jo varhaisessa vaiheessa. Aikaisempaa tutkimusta on v\u00e4h\u00e4n, ja lis\u00e4tutkimusta tarvitaan erityisesti matematiikan ja siihen liittyvien tekij\u00f6iden vaikutuksesta lasten emotionaalisiin vaikeuksiin sek\u00e4 sukupuolen roolista n\u00e4iss\u00e4 yhteyksiss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Based on previous studies, it is known that reading and mathematical difficulties might be connected to increased emotional difficulties. The aim of this study was to examine whether children with low reading skills, low mathematical skills and comorbid low skills differ from each other, or from the control group in emotional difficulties and social competence at the end of first grade. It was also examined to what extent reading and mathematical skills are connected to emotional difficulties. The moderating effect of gender was examined, as well as the moderating effect of social competence on the connections between reading or mathematical skills and emotional difficulties. The study was part of the Pieni Karhu longitudinal study conducted by the University of Jyv\u00e4skyl\u00e4. The measuring point of this study was in the first-grade spring semester in 2024, and participants were \nselected based on low reading and mathematical skills and high ADHD symptoms, and those without learning difficulties. Thus, four groups were formed: low reading skills group (N = 34), low mathematical skills group (N = 33), comorbidity group (N = 53) and control group (N = 93). Emotional difficulties were self-reported, and social competence was parent-reported. The first research question was answered with ANCOVA, and the second and third questions were answered with hierarchical \nlinear regression. ADHD symptoms were controlled in all analyses. The results indicated that children with both low reading and mathematical skills had more emotional \ndifficulties than those with only low reading skills or the control group. The results indicated preliminarily that the differences between groups would be stronger in boys. The regression analysis indicated that lower mathematical skills were connected to increased emotional difficulties but reading skills were not. Neither gender nor social competence moderated the connections. This study provides valuable information on the emotional difficulties of children with low mathematical skills and highlights \nthe importance of supporting their well-being at an early stage. Further research is needed due to the limited previous research, especially on mathematical skills and the factors that influence children\u2019s emotional difficulties as well as on gender\u2019s effect in these associations.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-12T06:38:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-12T06:38:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "50", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "emotionaaliset vaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisen vaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemisen taito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikan taito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen kompetenssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukemisen ja matematiikan taitojen yhteydet emotionaalisiin vaikeuksiin ensimm\u00e4isen luokan lopulla : sukupuolen ja sosiaalisen kompetenssin muuntavat vaikutukset", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506125270", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103455
language fin
last_indexed 2025-06-13T20:00:21Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bf51a84c-2f2c-46ee-9919-3bb8257300c2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506125270.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hietala, Kerttu Virtanen, Jasmina Lukemisen ja matematiikan taitojen yhteydet emotionaalisiin vaikeuksiin ensimmäisen luokan lopulla : sukupuolen ja sosiaalisen kompetenssin muuntavat vaikutukset emotionaaliset vaikeudet oppimisen vaikeudet lukemisen taito matematiikan taito sosiaalinen kompetenssi Psykologia Psychology sosiaaliset taidot matemaattiset taidot oppimisvaikeudet lukutaito tunnetaidot lapset (ikäryhmät)
title Lukemisen ja matematiikan taitojen yhteydet emotionaalisiin vaikeuksiin ensimmäisen luokan lopulla : sukupuolen ja sosiaalisen kompetenssin muuntavat vaikutukset
title_full Lukemisen ja matematiikan taitojen yhteydet emotionaalisiin vaikeuksiin ensimmäisen luokan lopulla : sukupuolen ja sosiaalisen kompetenssin muuntavat vaikutukset
title_fullStr Lukemisen ja matematiikan taitojen yhteydet emotionaalisiin vaikeuksiin ensimmäisen luokan lopulla : sukupuolen ja sosiaalisen kompetenssin muuntavat vaikutukset Lukemisen ja matematiikan taitojen yhteydet emotionaalisiin vaikeuksiin ensimmäisen luokan lopulla : sukupuolen ja sosiaalisen kompetenssin muuntavat vaikutukset
title_full_unstemmed Lukemisen ja matematiikan taitojen yhteydet emotionaalisiin vaikeuksiin ensimmäisen luokan lopulla : sukupuolen ja sosiaalisen kompetenssin muuntavat vaikutukset Lukemisen ja matematiikan taitojen yhteydet emotionaalisiin vaikeuksiin ensimmäisen luokan lopulla : sukupuolen ja sosiaalisen kompetenssin muuntavat vaikutukset
title_short Lukemisen ja matematiikan taitojen yhteydet emotionaalisiin vaikeuksiin ensimmäisen luokan lopulla
title_sort lukemisen ja matematiikan taitojen yhteydet emotionaalisiin vaikeuksiin ensimmäisen luokan lopulla sukupuolen ja sosiaalisen kompetenssin muuntavat vaikutukset
title_sub sukupuolen ja sosiaalisen kompetenssin muuntavat vaikutukset
title_txtP Lukemisen ja matematiikan taitojen yhteydet emotionaalisiin vaikeuksiin ensimmäisen luokan lopulla : sukupuolen ja sosiaalisen kompetenssin muuntavat vaikutukset
topic emotionaaliset vaikeudet oppimisen vaikeudet lukemisen taito matematiikan taito sosiaalinen kompetenssi Psykologia Psychology sosiaaliset taidot matemaattiset taidot oppimisvaikeudet lukutaito tunnetaidot lapset (ikäryhmät)
topic_facet Psychology Psykologia emotionaaliset vaikeudet lapset (ikäryhmät) lukemisen taito lukutaito matemaattiset taidot matematiikan taito oppimisen vaikeudet oppimisvaikeudet sosiaalinen kompetenssi sosiaaliset taidot tunnetaidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103455 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506125270
work_keys_str_mv AT hietalakerttu lukemisenjamatematiikantaitojenyhteydetemotionaalisiinvaikeuksiinensimmäisenluokan