Lukemisen ja matematiikan taitojen yhteydet emotionaalisiin vaikeuksiin ensimmäisen luokan lopulla sukupuolen ja sosiaalisen kompetenssin muuntavat vaikutukset

Lukemisen ja matematiikan vaikeuksien tiedetään aikaisempien tutkimusten valossa voivan olla yhteydessä lisääntyneisiin emotionaalisiin vaikeuksiin, mutta tutkimusta alkuopetusikäisiltä lapsilta on vähän. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, eroavatko heikon lukutaidon, heikon matematiikan t...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Hietala, Kerttu, Virtanen, Jasmina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103455
Kuvaus
Yhteenveto:Lukemisen ja matematiikan vaikeuksien tiedetään aikaisempien tutkimusten valossa voivan olla yhteydessä lisääntyneisiin emotionaalisiin vaikeuksiin, mutta tutkimusta alkuopetusikäisiltä lapsilta on vähän. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, eroavatko heikon lukutaidon, heikon matematiikan taidon ja päällekkäisten heikkojen taitojen ryhmissä olevat lapset toisistaan ja verrokkiryhmän lapsista emotionaalisissa vaikeuksissa ja sosiaalisessa kompetenssissa ensimmäisen luokan lopulla. Toiseksi selvitettiin, missä määrin lukemisen tai matematiikan taitotasot ovat yhteydessä emotionaalisiin vaikeuksiin. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolen muuntavaa vaikutusta edellä mainittuihin yhteyksiin. Kolmanneksi selvitettiin sosiaalisen kompetenssin vaikutusta lukemisen ja matematiikan taitojen ja emotionaalisten vaikeuksien välisiin yhteyksiin. Tutkimus oli osa Jyväskylän yliopiston Pieni Karhu-seurantatutkimusta. Aineistonkeruu aloitettiin vuonna 2023 kahdeksalla paikkakunnalla. Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin ensimmäisen luokan kevätlukukaudelta 2024. Otokseen valittiin ne lapset, jotka pärjäsivät heikoiten lukemisessa ja matematiikassa ja joilla oli runsaasti ADHD-oireita sekä ne, joilla oppimisen vaikeuksia ei ollut. Muodostettiin neljä ryhmää: heikon lukutaidon taidon ryhmä (N = 34), heikon matematiikan taidon ryhmä (N = 33), päällekkäisten heikkojen taitojen ryhmä (N = 53) sekä verrokkiryhmä (N = 93). Tutkittavien emotionaalisia vaikeuksia arvioitiin itsearvioinneilla ja sosiaalista kompetenssia vanhempien arvioimana. Ensimmäiseen tutkimuskysymykseen vastattiin kovarianssi analyysillä, toiseen ja kolmanteen hierarkkisella lineaarisella regressioanalyysillä. ADHD-oireet kontrolloitiin kaikissa analyyseissä. Tulokset osoittivat, että päällekkäisten heikkojen taitojen ryhmällä oli enemmän emotionaalisia vaikeuksia heikon lukutaidon ryhmään ja verrokkiryhmään verrattuna. Tulokset antoivat alustavia viitteitä siitä, että pojilla ryhmien väliset erot olisivat vahvempia. Regressioanalyysi osoitti, että heikompaan matematiikan taitoon liittyivät lisääntyneet koetut emotionaaliset vaikeudet. Lukemisen kohdalla samaa ei havaittu. Sukupuoli tai sosiaalinen kompetenssi eivät muuntaneet yhteyksiä. Tutkimus tarjoaa tärkeää lisäymmärrystä erityisesti matematiikassa heikkojen lasten emotionaalisista vaikeuksista ja ohjaa kiinnittämään huomiota heidän hyvinvointinsa tukemiseen jo varhaisessa vaiheessa. Aikaisempaa tutkimusta on vähän, ja lisätutkimusta tarvitaan erityisesti matematiikan ja siihen liittyvien tekijöiden vaikutuksesta lasten emotionaalisiin vaikeuksiin sekä sukupuolen roolista näissä yhteyksissä. Based on previous studies, it is known that reading and mathematical difficulties might be connected to increased emotional difficulties. The aim of this study was to examine whether children with low reading skills, low mathematical skills and comorbid low skills differ from each other, or from the control group in emotional difficulties and social competence at the end of first grade. It was also examined to what extent reading and mathematical skills are connected to emotional difficulties. The moderating effect of gender was examined, as well as the moderating effect of social competence on the connections between reading or mathematical skills and emotional difficulties. The study was part of the Pieni Karhu longitudinal study conducted by the University of Jyväskylä. The measuring point of this study was in the first-grade spring semester in 2024, and participants were selected based on low reading and mathematical skills and high ADHD symptoms, and those without learning difficulties. Thus, four groups were formed: low reading skills group (N = 34), low mathematical skills group (N = 33), comorbidity group (N = 53) and control group (N = 93). Emotional difficulties were self-reported, and social competence was parent-reported. The first research question was answered with ANCOVA, and the second and third questions were answered with hierarchical linear regression. ADHD symptoms were controlled in all analyses. The results indicated that children with both low reading and mathematical skills had more emotional difficulties than those with only low reading skills or the control group. The results indicated preliminarily that the differences between groups would be stronger in boys. The regression analysis indicated that lower mathematical skills were connected to increased emotional difficulties but reading skills were not. Neither gender nor social competence moderated the connections. This study provides valuable information on the emotional difficulties of children with low mathematical skills and highlights the importance of supporting their well-being at an early stage. Further research is needed due to the limited previous research, especially on mathematical skills and the factors that influence children’s emotional difficulties as well as on gender’s effect in these associations.