Hyvinvoinnin asiantuntijoiden näkemyksiä yliopisto-opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin haasteista ja opiskelukyvyn tukemisesta

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan yliopistossa työskentelevien hyvinvoinnin asiantuntijoiden näkemyksiä yliopisto-opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin haasteista ja opiskelukyvyn tukemisesta. Tavoitteena on syventää ymmärrystä opiskeluhyvinvoinnin haasteista ja opiskelukyvyn tukemisen mahdollisuuksis...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hyväri, Kirsi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103453
_version_ 1835400262579126272
author Hyväri, Kirsi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hyväri, Kirsi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hyväri, Kirsi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hyväri, Kirsi
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkastellaan yliopistossa työskentelevien hyvinvoinnin asiantuntijoiden näkemyksiä yliopisto-opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin haasteista ja opiskelukyvyn tukemisesta. Tavoitteena on syventää ymmärrystä opiskeluhyvinvoinnin haasteista ja opiskelukyvyn tukemisen mahdollisuuksista. Lisäksi tavoitteena on saada ajankohtaista tietoa siitä, millaisena opiskeluhyvinvointi näyttäytyy yliopiston hyvinvoinnin asiantuntijoille, ja tuottaa tietoa, jonka avulla yliopiston hyvinvointitoimintaa ja -neuvontaa on mahdollista kehittää. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla kymmentä yliopistossa työskentelevää hyvinvoinnin asiantuntijaa. Aineisto analysoitiin tutkimuskysymyksittäin aineistolähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin haasteet jakautuivat opiskeluun liittyviin, psyykkisiin ja toimintakyvyn sekä ympäröivän yhteiskunnan ja sosiaalisten suhteiden luomiin haasteisiin. Opiskelukyvyn tukeminen puolestaan jakautui opiskelijan voimavarojen tukemiseen, opiskelutaitojen tukemiseen, opiskeluympäristön kehittämiseen sekä opetuksen ja ohjauksen kehittämiseen. Tulosten mukaan opiskeluhyvinvoinnin erilaiset haasteet liittyvät usein toisiinsa. Lisäksi opiskelukyvyn tukeminen on tärkeää, jotta opiskelija oppii keinoja opiskelukykynsä tukemiseen ja voi siirtää näitä taitoja myös työkykynsä tukemiseen. Yliopiston tarjoamaan ohjauksen laatuun ja määrään tulee myös kiinnittää huomiota jatkossa, jotta se tavoittaisi kaikki tukea tarvitsevat opiskelijat. Huomionarvoista on myös, että yliopistoihin kohdistuvat paineet ja odotukset voivat vaikuttaa opiskelijoiden opiskeluhyvinvointiin.
first_indexed 2025-06-12T20:00:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hanhim\u00e4ki, Eija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hyv\u00e4ri, Kirsi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-12T06:35:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-12T06:35:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103453", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan yliopistossa ty\u00f6skentelevien hyvinvoinnin asiantuntijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 yliopisto-opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin haasteista ja opiskelukyvyn tukemisesta. Tavoitteena on syvent\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 opiskeluhyvinvoinnin haasteista ja opiskelukyvyn tukemisen mahdollisuuksista. Lis\u00e4ksi tavoitteena on saada ajankohtaista tietoa siit\u00e4, millaisena opiskeluhyvinvointi n\u00e4ytt\u00e4ytyy yliopiston hyvinvoinnin asiantuntijoille, ja tuottaa tietoa, jonka avulla yliopiston hyvinvointitoimintaa ja -neuvontaa on mahdollista kehitt\u00e4\u00e4. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla kymment\u00e4 yliopistossa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 hyvinvoinnin asiantuntijaa. Aineisto analysoitiin tutkimuskysymyksitt\u00e4in aineistol\u00e4ht\u00f6isen ja teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin haasteet jakautuivat opiskeluun liittyviin, psyykkisiin ja toimintakyvyn sek\u00e4 ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4n yhteiskunnan ja sosiaalisten suhteiden luomiin haasteisiin. Opiskelukyvyn tukeminen puolestaan jakautui opiskelijan voimavarojen tukemiseen, opiskelutaitojen tukemiseen, opiskeluymp\u00e4rist\u00f6n kehitt\u00e4miseen sek\u00e4 opetuksen ja ohjauksen kehitt\u00e4miseen. Tulosten mukaan opiskeluhyvinvoinnin erilaiset haasteet liittyv\u00e4t usein toisiinsa. Lis\u00e4ksi opiskelukyvyn tukeminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, jotta opiskelija oppii keinoja opiskelukykyns\u00e4 tukemiseen ja voi siirt\u00e4\u00e4 n\u00e4it\u00e4 taitoja my\u00f6s ty\u00f6kykyns\u00e4 tukemiseen. Yliopiston tarjoamaan ohjauksen laatuun ja m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n tulee my\u00f6s kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota jatkossa, jotta se tavoittaisi kaikki tukea tarvitsevat opiskelijat. Huomionarvoista on my\u00f6s, ett\u00e4 yliopistoihin kohdistuvat paineet ja odotukset voivat vaikuttaa opiskelijoiden opiskeluhyvinvointiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-12T06:35:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-12T06:35:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "95", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hyvinvoinnin asiantuntija", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yliopisto-opiskelija", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opiskeluhyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Hyvinvoinnin asiantuntijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 yliopisto-opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin haasteista ja opiskelukyvyn tukemisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506125268", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yliopistot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelukyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103453
language fin
last_indexed 2025-06-12T20:00:51Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f103b6cd-a2fc-4a0b-bdf2-26c97e416658\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506125268.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hyväri, Kirsi Hyvinvoinnin asiantuntijoiden näkemyksiä yliopisto-opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin haasteista ja opiskelukyvyn tukemisesta hyvinvoinnin asiantuntija yliopisto-opiskelija opiskeluhyvinvointi Kasvatustiede Education hyvinvointi opiskelijat yliopistot korkeakouluopiskelu opiskelukyky
title Hyvinvoinnin asiantuntijoiden näkemyksiä yliopisto-opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin haasteista ja opiskelukyvyn tukemisesta
title_full Hyvinvoinnin asiantuntijoiden näkemyksiä yliopisto-opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin haasteista ja opiskelukyvyn tukemisesta
title_fullStr Hyvinvoinnin asiantuntijoiden näkemyksiä yliopisto-opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin haasteista ja opiskelukyvyn tukemisesta Hyvinvoinnin asiantuntijoiden näkemyksiä yliopisto-opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin haasteista ja opiskelukyvyn tukemisesta
title_full_unstemmed Hyvinvoinnin asiantuntijoiden näkemyksiä yliopisto-opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin haasteista ja opiskelukyvyn tukemisesta Hyvinvoinnin asiantuntijoiden näkemyksiä yliopisto-opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin haasteista ja opiskelukyvyn tukemisesta
title_short Hyvinvoinnin asiantuntijoiden näkemyksiä yliopisto-opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin haasteista ja opiskelukyvyn tukemisesta
title_sort hyvinvoinnin asiantuntijoiden näkemyksiä yliopisto opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin haasteista ja opiskelukyvyn tukemisesta
title_txtP Hyvinvoinnin asiantuntijoiden näkemyksiä yliopisto-opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin haasteista ja opiskelukyvyn tukemisesta
topic hyvinvoinnin asiantuntija yliopisto-opiskelija opiskeluhyvinvointi Kasvatustiede Education hyvinvointi opiskelijat yliopistot korkeakouluopiskelu opiskelukyky
topic_facet Education Kasvatustiede hyvinvoinnin asiantuntija hyvinvointi korkeakouluopiskelu opiskelijat opiskeluhyvinvointi opiskelukyky yliopisto-opiskelija yliopistot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103453 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506125268
work_keys_str_mv AT hyvärikirsi hyvinvoinninasiantuntijoidennäkemyksiäyliopistoopiskelijoidenopiskeluhyvinvoinninhaa