Summary: | Tässä tutkimuksessa tarkastellaan yliopistossa työskentelevien hyvinvoinnin asiantuntijoiden näkemyksiä yliopisto-opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin haasteista ja opiskelukyvyn tukemisesta. Tavoitteena on syventää ymmärrystä opiskeluhyvinvoinnin haasteista ja opiskelukyvyn tukemisen mahdollisuuksista. Lisäksi tavoitteena on saada ajankohtaista tietoa siitä, millaisena opiskeluhyvinvointi näyttäytyy yliopiston hyvinvoinnin asiantuntijoille, ja tuottaa tietoa, jonka avulla yliopiston hyvinvointitoimintaa ja -neuvontaa on mahdollista kehittää. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla kymmentä yliopistossa työskentelevää hyvinvoinnin asiantuntijaa. Aineisto analysoitiin tutkimuskysymyksittäin aineistolähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin haasteet jakautuivat opiskeluun liittyviin, psyykkisiin ja toimintakyvyn sekä ympäröivän yhteiskunnan ja sosiaalisten suhteiden luomiin haasteisiin. Opiskelukyvyn tukeminen puolestaan jakautui opiskelijan voimavarojen tukemiseen, opiskelutaitojen tukemiseen, opiskeluympäristön kehittämiseen sekä opetuksen ja ohjauksen kehittämiseen. Tulosten mukaan opiskeluhyvinvoinnin erilaiset haasteet liittyvät usein toisiinsa. Lisäksi opiskelukyvyn tukeminen on tärkeää, jotta opiskelija oppii keinoja opiskelukykynsä tukemiseen ja voi siirtää näitä taitoja myös työkykynsä tukemiseen. Yliopiston tarjoamaan ohjauksen laatuun ja määrään tulee myös kiinnittää huomiota jatkossa, jotta se tavoittaisi kaikki tukea tarvitsevat opiskelijat. Huomionarvoista on myös, että yliopistoihin kohdistuvat paineet ja odotukset voivat vaikuttaa opiskelijoiden opiskeluhyvinvointiin.
|