Luokanopettajan tunnetyö opettajien käsityksiä tunteiden ilmaisusta ja tunnetyön vaikutuksista hyvinvointiin

Tämä tutkimuksen tavoitteena oli kuvata suomalaisissa kouluissa opettavien luokanopettajien käsityksiä heidän tekemästään tunnetyöstä. Tarkemmin tutkimuksessa keskityttiin kuvailemaan opettajien käsityksiä tunteiden ilmaisemisesta luokkahuoneessa sekä tarkastelemaan opettajien käsityksiä tunnetyön v...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sandvik, Petra
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103450
_version_ 1835037982691688448
author Sandvik, Petra
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sandvik, Petra Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sandvik, Petra Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sandvik, Petra
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimuksen tavoitteena oli kuvata suomalaisissa kouluissa opettavien luokanopettajien käsityksiä heidän tekemästään tunnetyöstä. Tarkemmin tutkimuksessa keskityttiin kuvailemaan opettajien käsityksiä tunteiden ilmaisemisesta luokkahuoneessa sekä tarkastelemaan opettajien käsityksiä tunnetyön vaikutuksista heidän hyvinvointiinsa. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Aineisto kerättiin tammi-kuussa 2025 sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Aineisto koostui 21:n luokanopettajan kirjallisista vastauksista. Aineisto analysoitiin reflektiivisen temaattisen analyysin avulla. Tulosten perusteella tunteita ilmaistessaan luokanopettajat pyrkivät avoimuuteen ja aitouteen, mutta samalla he kokevat tarvetta myös rajoittaa tunneilmaisujaan. Tunteita ilmaistessaan opettajat tasapainottelevat näiden kahden samanaikaisen ja osittain jännitteisen pyrkimyksen välillä. Luokanopettajat ilmaisevat tai rajoittavat tunneilmaisujaan oppilaan edun sekä koetun ammattimaisuuden mukaisesti. Pyrkimysten tasapainottelu osoittaa opettajien arvioivan omien tunneilmaisujen sopivuutta tilannekohtaisesti. Tunnetyö, erityisesti tunteiden esittäminen ja peitteleminen, koetaan kuormittavana. Toisaalta tunnetyössä onnistuminen herättää positiivisia tunteita opettajissa.
first_indexed 2025-06-12T20:00:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moate, Josephine", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kajander, Kati", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sandvik, Petra", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-12T06:30:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-12T06:30:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103450", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimuksen tavoitteena oli kuvata suomalaisissa kouluissa opettavien luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 heid\u00e4n tekem\u00e4st\u00e4\u00e4n tunnety\u00f6st\u00e4. Tarkemmin tutkimuksessa keskityttiin kuvailemaan opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 tunteiden ilmaisemisesta luokkahuoneessa sek\u00e4 tarkastelemaan opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 tunnety\u00f6n vaikutuksista heid\u00e4n hyvinvointiinsa. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Aineisto ker\u00e4ttiin tammi-kuussa 2025 s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselylomakkeella, joka sis\u00e4lsi avoimia kysymyksi\u00e4. Aineisto koostui 21:n luokanopettajan kirjallisista vastauksista. Aineisto analysoitiin reflektiivisen temaattisen analyysin avulla. Tulosten perusteella tunteita ilmaistessaan luokanopettajat pyrkiv\u00e4t avoimuuteen ja aitouteen, mutta samalla he kokevat tarvetta my\u00f6s rajoittaa tunneilmaisujaan. Tunteita ilmaistessaan opettajat tasapainottelevat n\u00e4iden kahden samanaikaisen ja osittain j\u00e4nnitteisen pyrkimyksen v\u00e4lill\u00e4. Luokanopettajat ilmaisevat tai rajoittavat tunneilmaisujaan oppilaan edun sek\u00e4 koetun ammattimaisuuden mukaisesti. Pyrkimysten tasapainottelu osoittaa opettajien arvioivan omien tunneilmaisujen sopivuutta tilannekohtaisesti. Tunnety\u00f6, erityisesti tunteiden esitt\u00e4minen ja peitteleminen, koetaan kuormittavana. Toisaalta tunnety\u00f6ss\u00e4 onnistuminen her\u00e4tt\u00e4\u00e4 positiivisia tunteita opettajissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-12T06:30:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-12T06:30:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunnety\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajan tunnety\u00f6 : opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 tunteiden ilmaisusta ja tunnety\u00f6n vaikutuksista hyvinvointiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506125265", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmaisu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103450
language fin
last_indexed 2025-06-12T20:00:51Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/412242b8-0b87-49b7-b1ef-086020dd3f2d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506125265.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sandvik, Petra Luokanopettajan tunnetyö : opettajien käsityksiä tunteiden ilmaisusta ja tunnetyön vaikutuksista hyvinvointiin tunnetyö Luokanopettajakoulutus Teacher Education opettajat tunteet luokanopettajat työhyvinvointi käsitykset ilmaisu
title Luokanopettajan tunnetyö : opettajien käsityksiä tunteiden ilmaisusta ja tunnetyön vaikutuksista hyvinvointiin
title_full Luokanopettajan tunnetyö : opettajien käsityksiä tunteiden ilmaisusta ja tunnetyön vaikutuksista hyvinvointiin
title_fullStr Luokanopettajan tunnetyö : opettajien käsityksiä tunteiden ilmaisusta ja tunnetyön vaikutuksista hyvinvointiin Luokanopettajan tunnetyö : opettajien käsityksiä tunteiden ilmaisusta ja tunnetyön vaikutuksista hyvinvointiin
title_full_unstemmed Luokanopettajan tunnetyö : opettajien käsityksiä tunteiden ilmaisusta ja tunnetyön vaikutuksista hyvinvointiin Luokanopettajan tunnetyö : opettajien käsityksiä tunteiden ilmaisusta ja tunnetyön vaikutuksista hyvinvointiin
title_short Luokanopettajan tunnetyö
title_sort luokanopettajan tunnetyö opettajien käsityksiä tunteiden ilmaisusta ja tunnetyön vaikutuksista hyvinvointiin
title_sub opettajien käsityksiä tunteiden ilmaisusta ja tunnetyön vaikutuksista hyvinvointiin
title_txtP Luokanopettajan tunnetyö : opettajien käsityksiä tunteiden ilmaisusta ja tunnetyön vaikutuksista hyvinvointiin
topic tunnetyö Luokanopettajakoulutus Teacher Education opettajat tunteet luokanopettajat työhyvinvointi käsitykset ilmaisu
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education ilmaisu käsitykset luokanopettajat opettajat tunnetyö tunteet työhyvinvointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103450 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506125265
work_keys_str_mv AT sandvikpetra luokanopettajantunnetyöopettajienkäsityksiätunteidenilmaisustajatunnetyönvaikutuksi