Summary: | Tämä tutkimuksen tavoitteena oli kuvata suomalaisissa kouluissa opettavien luokanopettajien käsityksiä heidän tekemästään tunnetyöstä. Tarkemmin tutkimuksessa keskityttiin kuvailemaan opettajien käsityksiä tunteiden ilmaisemisesta luokkahuoneessa sekä tarkastelemaan opettajien käsityksiä tunnetyön vaikutuksista heidän hyvinvointiinsa. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Aineisto kerättiin tammi-kuussa 2025 sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Aineisto koostui 21:n luokanopettajan kirjallisista vastauksista. Aineisto analysoitiin reflektiivisen temaattisen analyysin avulla. Tulosten perusteella tunteita ilmaistessaan luokanopettajat pyrkivät avoimuuteen ja aitouteen, mutta samalla he kokevat tarvetta myös rajoittaa tunneilmaisujaan. Tunteita ilmaistessaan opettajat tasapainottelevat näiden kahden samanaikaisen ja osittain jännitteisen pyrkimyksen välillä. Luokanopettajat ilmaisevat tai rajoittavat tunneilmaisujaan oppilaan edun sekä koetun ammattimaisuuden mukaisesti. Pyrkimysten tasapainottelu osoittaa opettajien arvioivan omien tunneilmaisujen sopivuutta tilannekohtaisesti. Tunnetyö, erityisesti tunteiden esittäminen ja peitteleminen, koetaan kuormittavana. Toisaalta tunnetyössä onnistuminen herättää positiivisia tunteita opettajissa.
|