”Vaikka tää on haastavaa ja rankkaa nii silti mä nautin äärettömästi tästä työstä” opettajien käsitykset monikielisten oppijoiden opettamisen käytänteistä ja haasteista

Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan opettajien käsityksiä monikielisten oppijoiden opettamiseen liittyvistä käytänteistä ja haasteista. Tutkimusaineisto koostui opettajien haastatteluista (n = 9), jotka oli kerätty osana Child-up -hanketta. Tutkittavien ammattinimikkeet ja opettamat luok...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Puustinen, Niina, Taikina-aho, Mari
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103446
_version_ 1834856795558903808
author Puustinen, Niina Taikina-aho, Mari
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Puustinen, Niina Taikina-aho, Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Puustinen, Niina Taikina-aho, Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Puustinen, Niina
datasource_str_mv jyx
description Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan opettajien käsityksiä monikielisten oppijoiden opettamiseen liittyvistä käytänteistä ja haasteista. Tutkimusaineisto koostui opettajien haastatteluista (n = 9), jotka oli kerätty osana Child-up -hanketta. Tutkittavien ammattinimikkeet ja opettamat luokka-asteet vaihtelivat. Analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Taustateoria oli Lucasin ja Villegasin (2010, 2013) kielellisesti vastuullisen pedagogiikan teoria, jonka Alisaari kollegoineen (2020) on suomentanut. Sekä käytänteistä että haasteista muodostettiin viisi teemaa. Käytänteisiin liittyvät teemat ovat 1. kielitietoisten toimintatapojen hyödyntäminen, 2. opetuksen järjestelyt ja opetustilanteet, 3. yhteistyö, 4. opettajan ja oppijan välinen vuorovaikutus ja 5. opettajan omakohtaiset näkemykset. Opettamisen haasteiden teemat ovat seuraavat: 1. yhteiskunnan ja instituutioiden epäkohdat, 2. haasteet kouluyhteisössä, 3. yhteistyö, 4. ryhmään ja opettajuuteen liittyvät epäkohdat ja 5. oppijoiden henkilökohtaiset haasteet. Mielenkiintoinen tulos on, että yhteistyö koettiin sekä toimivana käytänteenä että haasteena. Johtopäätöksenä voi todeta, että monikielisten oppijoiden opettamisen käytänteistä tarvitaan lisää tietoa kouluyhteisöissä ja yhteiskunnassakin. Lisäksi haasteisiin tulisi puuttua, jotta peruskoulua voidaan kehittää siten, että se tukisi nykyistä paremmin jokaisen oppijan oppimista ja osallisuutta.
first_indexed 2025-06-12T20:00:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Szab\u00f3, Tam\u00e1s P\u00e9ter", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Puustinen, Niina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Taikina-aho, Mari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-12T06:23:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-12T06:23:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103446", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 monikielisten oppijoiden opettamiseen liittyvist\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4 ja haasteista. Tutkimusaineisto koostui opettajien haastatteluista (n = 9), jotka oli ker\u00e4tty osana Child-up -hanketta. Tutkittavien ammattinimikkeet ja opettamat luokka-asteet vaihtelivat. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Taustateoria oli Lucasin ja Villegasin (2010, 2013) kielellisesti vastuullisen pedagogiikan teoria, jonka Alisaari kollegoineen (2020) on suomentanut. Sek\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4 ett\u00e4 haasteista muodostettiin viisi teemaa. K\u00e4yt\u00e4nteisiin liittyv\u00e4t teemat ovat 1. kielitietoisten toimintatapojen hy\u00f6dynt\u00e4minen, 2. opetuksen j\u00e4rjestelyt ja opetustilanteet, 3. yhteisty\u00f6, 4. opettajan ja oppijan v\u00e4linen vuorovaikutus ja 5. opettajan omakohtaiset n\u00e4kemykset. Opettamisen haasteiden teemat ovat seuraavat: 1. yhteiskunnan ja instituutioiden ep\u00e4kohdat, 2. haasteet kouluyhteis\u00f6ss\u00e4, 3. yhteisty\u00f6, 4. ryhm\u00e4\u00e4n ja opettajuuteen liittyv\u00e4t ep\u00e4kohdat ja 5. oppijoiden henkil\u00f6kohtaiset haasteet. Mielenkiintoinen tulos on, ett\u00e4 yhteisty\u00f6 koettiin sek\u00e4 toimivana k\u00e4yt\u00e4nteen\u00e4 ett\u00e4 haasteena. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voi todeta, ett\u00e4 monikielisten oppijoiden opettamisen k\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4 tarvitaan lis\u00e4\u00e4 tietoa kouluyhteis\u00f6iss\u00e4 ja yhteiskunnassakin. Lis\u00e4ksi haasteisiin tulisi puuttua, jotta peruskoulua voidaan kehitt\u00e4\u00e4 siten, ett\u00e4 se tukisi nykyist\u00e4 paremmin jokaisen oppijan oppimista ja osallisuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-12T06:23:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-12T06:23:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monikieliset oppijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dVaikka t\u00e4\u00e4 on haastavaa ja rankkaa nii silti m\u00e4 nautin \u00e4\u00e4rett\u00f6m\u00e4sti t\u00e4st\u00e4 ty\u00f6st\u00e4\u201d : opettajien k\u00e4sitykset monikielisten oppijoiden opettamisen k\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4 ja haasteista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506125261", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitietoinen opetus ja kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103446
language fin
last_indexed 2025-06-12T20:00:51Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/19cb6093-b7c2-411f-af4c-cd2d0b791642\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506125261.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Puustinen, Niina Taikina-aho, Mari ”Vaikka tää on haastavaa ja rankkaa nii silti mä nautin äärettömästi tästä työstä” : opettajien käsitykset monikielisten oppijoiden opettamisen käytänteistä ja haasteista monikieliset oppijat Erityispedagogiikka Special Education käsitykset kielitietoinen opetus ja kasvatus sisällönanalyysi opettajat monikielisyys
title ”Vaikka tää on haastavaa ja rankkaa nii silti mä nautin äärettömästi tästä työstä” : opettajien käsitykset monikielisten oppijoiden opettamisen käytänteistä ja haasteista
title_full ”Vaikka tää on haastavaa ja rankkaa nii silti mä nautin äärettömästi tästä työstä” : opettajien käsitykset monikielisten oppijoiden opettamisen käytänteistä ja haasteista
title_fullStr ”Vaikka tää on haastavaa ja rankkaa nii silti mä nautin äärettömästi tästä työstä” : opettajien käsitykset monikielisten oppijoiden opettamisen käytänteistä ja haasteista ”Vaikka tää on haastavaa ja rankkaa nii silti mä nautin äärettömästi tästä työstä” : opettajien käsitykset monikielisten oppijoiden opettamisen käytänteistä ja haasteista
title_full_unstemmed ”Vaikka tää on haastavaa ja rankkaa nii silti mä nautin äärettömästi tästä työstä” : opettajien käsitykset monikielisten oppijoiden opettamisen käytänteistä ja haasteista ”Vaikka tää on haastavaa ja rankkaa nii silti mä nautin äärettömästi tästä työstä” : opettajien käsitykset monikielisten oppijoiden opettamisen käytänteistä ja haasteista
title_short ”Vaikka tää on haastavaa ja rankkaa nii silti mä nautin äärettömästi tästä työstä”
title_sort vaikka tää on haastavaa ja rankkaa nii silti mä nautin äärettömästi tästä työstä opettajien käsitykset monikielisten oppijoiden opettamisen käytänteistä ja haasteista
title_sub opettajien käsitykset monikielisten oppijoiden opettamisen käytänteistä ja haasteista
title_txtP ”Vaikka tää on haastavaa ja rankkaa nii silti mä nautin äärettömästi tästä työstä” : opettajien käsitykset monikielisten oppijoiden opettamisen käytänteistä ja haasteista
topic monikieliset oppijat Erityispedagogiikka Special Education käsitykset kielitietoinen opetus ja kasvatus sisällönanalyysi opettajat monikielisyys
topic_facet Erityispedagogiikka Special Education kielitietoinen opetus ja kasvatus käsitykset monikieliset oppijat monikielisyys opettajat sisällönanalyysi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103446 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506125261
work_keys_str_mv AT puustinenniina vaikkatääonhaastavaajarankkaaniisiltimänautinäärettömästitästätyöstäopettajienkäs