Summary: | Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan opettajien käsityksiä monikielisten oppijoiden opettamiseen liittyvistä käytänteistä ja haasteista. Tutkimusaineisto koostui opettajien haastatteluista (n = 9), jotka oli kerätty osana Child-up -hanketta. Tutkittavien ammattinimikkeet ja opettamat luokka-asteet vaihtelivat. Analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Taustateoria oli Lucasin ja Villegasin (2010, 2013) kielellisesti vastuullisen pedagogiikan teoria, jonka Alisaari kollegoineen (2020) on suomentanut. Sekä käytänteistä että haasteista muodostettiin viisi teemaa. Käytänteisiin liittyvät teemat ovat 1. kielitietoisten toimintatapojen hyödyntäminen, 2. opetuksen järjestelyt ja opetustilanteet, 3. yhteistyö, 4. opettajan ja oppijan välinen vuorovaikutus ja 5. opettajan omakohtaiset näkemykset. Opettamisen haasteiden teemat ovat seuraavat: 1. yhteiskunnan ja instituutioiden epäkohdat, 2. haasteet kouluyhteisössä, 3. yhteistyö, 4. ryhmään ja opettajuuteen liittyvät epäkohdat ja 5. oppijoiden henkilökohtaiset haasteet. Mielenkiintoinen tulos on, että yhteistyö koettiin sekä toimivana käytänteenä että haasteena. Johtopäätöksenä voi todeta, että monikielisten oppijoiden opettamisen käytänteistä tarvitaan lisää tietoa kouluyhteisöissä ja yhteiskunnassakin. Lisäksi haasteisiin tulisi puuttua, jotta peruskoulua voidaan kehittää siten, että se tukisi nykyistä paremmin jokaisen oppijan oppimista ja osallisuutta.
|