English language use in Finnish businesses' TikTok videos ways and purposes

Globalisaation ja digitalisaation myötä englannista on tullut tärkeä viestinnän väline useissa sosiaalisen median ympäristöissä. Täten englanti on enenevissä määrin läsnä myös suomalaisessa sosiaalisessa mediassa, ja sitä käytetään laajasti suomen kielen rinnalla. Etenkin TikTokissa, yhdessä maailma...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Källroos, Iida
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103442
_version_ 1834856795554709504
author Källroos, Iida
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Källroos, Iida Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Källroos, Iida Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Källroos, Iida
datasource_str_mv jyx
description Globalisaation ja digitalisaation myötä englannista on tullut tärkeä viestinnän väline useissa sosiaalisen median ympäristöissä. Täten englanti on enenevissä määrin läsnä myös suomalaisessa sosiaalisessa mediassa, ja sitä käytetään laajasti suomen kielen rinnalla. Etenkin TikTokissa, yhdessä maailman johtavista sosiaalisen median kanavista, englannin rooli suomalaisissa sisällöissä on alati kasvava ja huomattava, ja laajentunut myös osaksi suomalaisten yritysten B2C (business-to-consumer) -viestintää. Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvailla englannin kielen käyttötapoja ja tulkita sen taustalla vaikuttavia tarkoituksia suomalaisten yritysten TikTok -videoissa. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin tarkastelemalla englannin kielen käyttöä kolmen suomalaisen yrityksen TikTok -videoissa sekä hyödyntämällä kahta analyysimetodia. Sisällönanalyysillä kartoitettiin englannin kielen käytön yleisyyttä, sijaintia ja tyyppiä, kun taas multimodaalinen diskurssianalyysi pyrki valottamaan kielenkäytön pohjimmaisia merkityksiä ja tarkoituksia. Tutkielman tulokset osoittavat, että suomalaisten yritysten englannin käyttö TikTokissa on monipuolista ja pohjautuu erityisesti kahteen limittäiseen tarkoitukseen: sosiaalisempaan ulottuvuuteen liittyvään yhteisön rakentamiseen ja käytännöllisempään ulottuvuuteen liittyviin kontekstisidonnaisiin tekijöihin. Englanti on keskeinen osa yritysten viestintää, ja sitä hyödynnettiin erityisesti hashtageissa, videoiden teksteissä ja puheessa. Yritysten kielikäytännöissä ilmeni sekä samankaltaisuuksia että eroja, mikä havainnollistaa toisaalta kielenkäytön monimuotoisuutta, ja toisaalta yhteisiä suuntaviivoja. Englannin käyttö oli yleisempää kuin finglishin, ja molempien kielityyppien jakautuminen vaihteli tilien ja ilmaisumuotojen välillä. Englannin käyttö heijastelee käytännön valintojen lisäksi myös strategisempia merkityksen luomisen prosesseja, jotka ovat laajemmin kytköksissä TikTokin kulttuurisiin ja sosiaalisiin ulottuvuuksiin. Tämä tutkielma toimii kartoittavana työnä englannin kielen roolista, käyttötavoista ja käytön tarkoituksista suomalaisten yritysten B2C TikTok -sisällöissä. Tutkielman tulokset antavat tietoa moninaisista englannin kielen käytön tavoista ja tarkoituksista kaupallisessa sosiaalisessa mediassa ja ovat hyödynnettävissä jatkotutkimuksen pohjana. Englannin käytön edelleen yleistyessä suomalaisessa sosiaalisessa mediassa korostuu tarve johdonmukaisten kielikäytänteiden kehittämiselle ja soveltamiselle yritysten viestinnässä. Täten tämän tutkielman tulokset voivat myös tukea yritysten kielipoliittisia pohdintoja ja valintoja alati muuttuvassa kielellisessä ja kaupallisessa ympäristössä, kuten TikTok.
first_indexed 2025-06-12T20:00:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "K\u00e4\u00e4nt\u00e4, Leila", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4llroos, Iida", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-12T06:06:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-12T06:06:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103442", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Globalisaation ja digitalisaation my\u00f6t\u00e4 englannista on tullut t\u00e4rke\u00e4 viestinn\u00e4n v\u00e4line useissa sosiaalisen median ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4. T\u00e4ten englanti on eneneviss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin l\u00e4sn\u00e4 my\u00f6s suomalaisessa sosiaalisessa mediassa, ja sit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n laajasti suomen kielen rinnalla. Etenkin TikTokissa, yhdess\u00e4 maailman johtavista sosiaalisen median kanavista, englannin rooli suomalaisissa sis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4 on alati kasvava ja huomattava, ja laajentunut my\u00f6s osaksi suomalaisten yritysten B2C (business-to-consumer) -viestint\u00e4\u00e4.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena oli kuvailla englannin kielen k\u00e4ytt\u00f6tapoja ja tulkita sen taustalla vaikuttavia tarkoituksia suomalaisten yritysten TikTok -videoissa. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin tarkastelemalla englannin kielen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 kolmen suomalaisen yrityksen TikTok -videoissa sek\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kahta analyysimetodia. Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4 kartoitettiin englannin kielen k\u00e4yt\u00f6n yleisyytt\u00e4, sijaintia ja tyyppi\u00e4, kun taas multimodaalinen diskurssianalyysi pyrki valottamaan kielenk\u00e4yt\u00f6n pohjimmaisia merkityksi\u00e4 ja tarkoituksia.\n\nTutkielman tulokset osoittavat, ett\u00e4 suomalaisten yritysten englannin k\u00e4ytt\u00f6 TikTokissa on monipuolista ja pohjautuu erityisesti kahteen limitt\u00e4iseen tarkoitukseen: sosiaalisempaan ulottuvuuteen liittyv\u00e4\u00e4n yhteis\u00f6n rakentamiseen ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisemp\u00e4\u00e4n ulottuvuuteen liittyviin kontekstisidonnaisiin tekij\u00f6ihin. Englanti on keskeinen osa yritysten viestint\u00e4\u00e4, ja sit\u00e4 hy\u00f6dynnettiin erityisesti hashtageissa, videoiden teksteiss\u00e4 ja puheessa. Yritysten kielik\u00e4yt\u00e4nn\u00f6iss\u00e4 ilmeni sek\u00e4 samankaltaisuuksia ett\u00e4 eroja, mik\u00e4 havainnollistaa toisaalta kielenk\u00e4yt\u00f6n monimuotoisuutta, ja toisaalta yhteisi\u00e4 suuntaviivoja. Englannin k\u00e4ytt\u00f6 oli yleisemp\u00e4\u00e4 kuin finglishin, ja molempien kielityyppien jakautuminen vaihteli tilien ja ilmaisumuotojen v\u00e4lill\u00e4. Englannin k\u00e4ytt\u00f6 heijastelee k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n valintojen lis\u00e4ksi my\u00f6s strategisempia merkityksen luomisen prosesseja, jotka ovat laajemmin kytk\u00f6ksiss\u00e4 TikTokin kulttuurisiin ja sosiaalisiin ulottuvuuksiin.\n\nT\u00e4m\u00e4 tutkielma toimii kartoittavana ty\u00f6n\u00e4 englannin kielen roolista, k\u00e4ytt\u00f6tavoista ja k\u00e4yt\u00f6n tarkoituksista suomalaisten yritysten B2C TikTok -sis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4. Tutkielman tulokset antavat tietoa moninaisista englannin kielen k\u00e4yt\u00f6n tavoista ja tarkoituksista kaupallisessa sosiaalisessa mediassa ja ovat hy\u00f6dynnett\u00e4viss\u00e4 jatkotutkimuksen pohjana. Englannin k\u00e4yt\u00f6n edelleen yleistyess\u00e4 suomalaisessa sosiaalisessa mediassa korostuu tarve johdonmukaisten kielik\u00e4yt\u00e4nteiden kehitt\u00e4miselle ja soveltamiselle yritysten viestinn\u00e4ss\u00e4. T\u00e4ten t\u00e4m\u00e4n tutkielman tulokset voivat my\u00f6s tukea yritysten kielipoliittisia pohdintoja ja valintoja alati muuttuvassa kielellisess\u00e4 ja kaupallisessa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, kuten TikTok.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-12T06:06:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-12T06:06:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "social media language use", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language choice", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English in Finland", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "social media marketing", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "business-to-consumer", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "B2C", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "English language use in Finnish businesses' TikTok videos : ways and purposes", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506125257", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielenk\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "TikTok", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koodinvaihto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103442
language eng
last_indexed 2025-06-12T20:00:51Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7ef3766c-e3f6-435f-bdbc-7d61bd40660c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506125257.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Källroos, Iida English language use in Finnish businesses' TikTok videos : ways and purposes social media language use language choice English in Finland social media marketing business-to-consumer B2C Englannin kieli English englannin kieli sosiaalinen media kielenkäyttö TikTok koodinvaihto
title English language use in Finnish businesses' TikTok videos : ways and purposes
title_full English language use in Finnish businesses' TikTok videos : ways and purposes
title_fullStr English language use in Finnish businesses' TikTok videos : ways and purposes English language use in Finnish businesses' TikTok videos : ways and purposes
title_full_unstemmed English language use in Finnish businesses' TikTok videos : ways and purposes English language use in Finnish businesses' TikTok videos : ways and purposes
title_short English language use in Finnish businesses' TikTok videos
title_sort english language use in finnish businesses tiktok videos ways and purposes
title_sub ways and purposes
title_txtP English language use in Finnish businesses' TikTok videos : ways and purposes
topic social media language use language choice English in Finland social media marketing business-to-consumer B2C Englannin kieli English englannin kieli sosiaalinen media kielenkäyttö TikTok koodinvaihto
topic_facet B2C Englannin kieli English English in Finland TikTok business-to-consumer englannin kieli kielenkäyttö koodinvaihto language choice social media language use social media marketing sosiaalinen media
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103442 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506125257
work_keys_str_mv AT källroosiida englishlanguageuseinfinnishbusinessestiktokvideoswaysandpurposes