Yhteenveto: | Globalisaation ja digitalisaation myötä englannista on tullut tärkeä viestinnän väline useissa sosiaalisen median ympäristöissä. Täten englanti on enenevissä määrin läsnä myös suomalaisessa sosiaalisessa mediassa, ja sitä käytetään laajasti suomen kielen rinnalla. Etenkin TikTokissa, yhdessä maailman johtavista sosiaalisen median kanavista, englannin rooli suomalaisissa sisällöissä on alati kasvava ja huomattava, ja laajentunut myös osaksi suomalaisten yritysten B2C (business-to-consumer) -viestintää.
Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvailla englannin kielen käyttötapoja ja tulkita sen taustalla vaikuttavia tarkoituksia suomalaisten yritysten TikTok -videoissa. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin tarkastelemalla englannin kielen käyttöä kolmen suomalaisen yrityksen TikTok -videoissa sekä hyödyntämällä kahta analyysimetodia. Sisällönanalyysillä kartoitettiin englannin kielen käytön yleisyyttä, sijaintia ja tyyppiä, kun taas multimodaalinen diskurssianalyysi pyrki valottamaan kielenkäytön pohjimmaisia merkityksiä ja tarkoituksia.
Tutkielman tulokset osoittavat, että suomalaisten yritysten englannin käyttö TikTokissa on monipuolista ja pohjautuu erityisesti kahteen limittäiseen tarkoitukseen: sosiaalisempaan ulottuvuuteen liittyvään yhteisön rakentamiseen ja käytännöllisempään ulottuvuuteen liittyviin kontekstisidonnaisiin tekijöihin. Englanti on keskeinen osa yritysten viestintää, ja sitä hyödynnettiin erityisesti hashtageissa, videoiden teksteissä ja puheessa. Yritysten kielikäytännöissä ilmeni sekä samankaltaisuuksia että eroja, mikä havainnollistaa toisaalta kielenkäytön monimuotoisuutta, ja toisaalta yhteisiä suuntaviivoja. Englannin käyttö oli yleisempää kuin finglishin, ja molempien kielityyppien jakautuminen vaihteli tilien ja ilmaisumuotojen välillä. Englannin käyttö heijastelee käytännön valintojen lisäksi myös strategisempia merkityksen luomisen prosesseja, jotka ovat laajemmin kytköksissä TikTokin kulttuurisiin ja sosiaalisiin ulottuvuuksiin.
Tämä tutkielma toimii kartoittavana työnä englannin kielen roolista, käyttötavoista ja käytön tarkoituksista suomalaisten yritysten B2C TikTok -sisällöissä. Tutkielman tulokset antavat tietoa moninaisista englannin kielen käytön tavoista ja tarkoituksista kaupallisessa sosiaalisessa mediassa ja ovat hyödynnettävissä jatkotutkimuksen pohjana. Englannin käytön edelleen yleistyessä suomalaisessa sosiaalisessa mediassa korostuu tarve johdonmukaisten kielikäytänteiden kehittämiselle ja soveltamiselle yritysten viestinnässä. Täten tämän tutkielman tulokset voivat myös tukea yritysten kielipoliittisia pohdintoja ja valintoja alati muuttuvassa kielellisessä ja kaupallisessa ympäristössä, kuten TikTok.
|