description |
Oikarinen, V. & Mäkelä, M. 2025. Upper comprehensive school physical education teachers’ beliefs about strength training for adolescents. Faculty of Sport and Health Sciences, University of Jyväskylä, Sport Pedagogy Master’s thesis, 50 pp., 4 appendices.
The purpose of our study was to explore the perceptions that upper comprehensive school physical education teachers have regarding strength training for adolescents, and how much strength training is included in school physical education lessons. Based on these aspects we aimed to examine whether there is a connection between the beliefs and the amount of strength training performed.
Various beliefs and myths have long been associated with strength training for children and adolescents. According to previous literature, common concerns include a negative impact of strength training on growth, as well as a high risk of injury associated with such training. However, strength training has been shown to have several positive effects on health, and it is not more dangerous for young people than other forms of physical activity. Nevertheless, many professionals still hesitate to implement strength training for young people, especially in school environments. Increasing evidence-based knowledge supports the creation of safe and effective strength training methods that promote the holistic development and well-being of adolescents.
We collected the data using a questionnaire, which was completed by 112 upper comprehensive school physical education teachers from various parts of Finland. The questionnaire assessed the teachers’ opinions on a range of statements and beliefs related to strength training. In addition to the statements, we gathered descriptive information about the respondents (age, region of residence, gender, highest level of education and year of graduation), as well as how often they include strength training into their lessons. The amount of strength training was examined separately as a primary and secondary goal of the physical education lessons. The connection between the beliefs and the amount of strength training was analyzed both individually and through sum of variables created from the statements. The data was analyzed using quantitative methods with the IBM SPSS Statistics software.
According to our study, misconceptions that have been proven incorrect still seem to persist among physical education teachers to some extent. The majority of teachers (70 %) reported that strength training is a primary goal in their physical education lessons 2 to 5 times per school year. Strength training was more often included in the lessons as a secondary rather than a primary objective. The belief that strength training is dangerous and associated with higher risk of injury appeared to be linked to a lower amount of strength training conducted during physical education classes.
Key words: strength training, beliefs, physical education teacher, upper comprehensive school, adolescents
Mäkelä, M. & Oikarinen, V. 2025. Yläkoulun liikunnanopettajien uskomuksia nuorten voimaharjoittelusta 2020-luvulla. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 50 s., 4 liitettä.
Tutkimuksemme tarkoituksena oli kartoittaa, minkälaisia käsityksiä yläkoulun liikunnanopettajilla on nuorten voimaharjoitteluun liittyen, ja kuinka paljon voimaharjoittelua ylipäätään toteutetaan koululiikuntatunneilla. Näiden pohjalta halusimme selvittää, onko uskomusten ja voimaharjoittelun tekemisen määrän välillä yhteyttä.
Lasten ja nuorten voimaharjoitteluun on liitetty monenlaisia uskomuksia jo pitkään. Aiemman kirjallisuuden mukaan yleisiä huolenaiheita ovat muun muassa voimaharjoittelun negatiivinen yhteys pituuskasvuun sekä voimaharjoitteluun liitetty korkea loukkaantumisriski. Voimaharjoittelulla on todettu olevan useita positiivisia terveysvaikutuksia, eikä se ole nuorille vaarallisempaa kuin muutkaan liikuntamuodot. Siitä huolimatta monet ammattilaiset edelleen epäröivät voimaharjoittelun toteuttamista nuorille, etenkin kouluympäristössä. Tutkimusnäyttöön perustuvan tiedon lisääminen luo edellytykset turvallisten ja tehokkaiden voimaharjoittelukäytänteiden luomiselle, jotka tukevat nuorten kokonaisvaltaista kehitystä ja hyvinvointia.
Keräsimme aineiston kyselylomakkeella, johon vastasi 112 yläkoulun liikunnanopettajaa eri puolilta Suomea. Kyselylomakkeella kartoitettiin liikunnanopettajien mielipiteitä erilaisista voimaharjoitteluun liittyvistä väitteistä. Väittämien lisäksi keräsimme vastaajista kuvailevia tietoja (ikä, asuinalue, sukupuoli, ylin koulutus ja valmistumisvuosi) sekä paljonko he pitävät voimaharjoittelua tunneillaan. Voimaharjoittelun määrää tarkasteltiin erikseen liikuntatunnin pää- ja sivutavoitteena. Väittämien yhteyttä voimaharjoittelun määrään tarkasteltiin yksittäin sekä väittämistä koottujen summamuuttujien kautta. Aineistoa analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin IBM SPSS Statistics –ohjelman avulla.
Tutkimuksemme mukaan virheellisiksi todettuja uskomuksia vallitsee edelleen jossain määrin liikunnanopettajien keskuudessa. Suurin osa liikunnanopettajista (70 %) vastasi voimaharjoittelun olevan liikuntatunnin päätavoite 2–5 kertaa lukuvuodessa. Voimaharjoittelu oli liikuntatunnilla useammin sivu- kuin päätavoitteena. Uskomus voimaharjoittelun vaarallisuudesta sekä kohonneesta loukkaantumisriskistä näyttivät olevan yhteydessä vähäisempään voimaharjoittelun määrään koululiikuntatunnilla.
Asiasanat: voimaharjoittelu, uskomukset, liikunnanopettaja, yläkoulu, nuoret
|
fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalaja, Teppo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kel\u00e4, Mikko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Oikarinen, Venla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-11T12:42:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-11T12:42:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103432", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oikarinen, V. & M\u00e4kel\u00e4, M. 2025. Upper comprehensive school physical education teachers\u2019 beliefs about strength training for adolescents. Faculty of Sport and Health Sciences, University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, Sport Pedagogy Master\u2019s thesis, 50 pp., 4 appendices.\n\nThe purpose of our study was to explore the perceptions that upper comprehensive school physical education teachers have regarding strength training for adolescents, and how much strength training is included in school physical education lessons. Based on these aspects we aimed to examine whether there is a connection between the beliefs and the amount of strength training performed.\n\nVarious beliefs and myths have long been associated with strength training for children and adolescents. According to previous literature, common concerns include a negative impact of strength training on growth, as well as a high risk of injury associated with such training. However, strength training has been shown to have several positive effects on health, and it is not more dangerous for young people than other forms of physical activity. Nevertheless, many professionals still hesitate to implement strength training for young people, especially in school environments. Increasing evidence-based knowledge supports the creation of safe and effective strength training methods that promote the holistic development and well-being of adolescents.\n\nWe collected the data using a questionnaire, which was completed by 112 upper comprehensive school physical education teachers from various parts of Finland. The questionnaire assessed the teachers\u2019 opinions on a range of statements and beliefs related to strength training. In addition to the statements, we gathered descriptive information about the respondents (age, region of residence, gender, highest level of education and year of graduation), as well as how often they include strength training into their lessons. The amount of strength training was examined separately as a primary and secondary goal of the physical education lessons. The connection between the beliefs and the amount of strength training was analyzed both individually and through sum of variables created from the statements. The data was analyzed using quantitative methods with the IBM SPSS Statistics software. \n\nAccording to our study, misconceptions that have been proven incorrect still seem to persist among physical education teachers to some extent. The majority of teachers (70 %) reported that strength training is a primary goal in their physical education lessons 2 to 5 times per school year. Strength training was more often included in the lessons as a secondary rather than a primary objective. The belief that strength training is dangerous and associated with higher risk of injury appeared to be linked to a lower amount of strength training conducted during physical education classes. \n\n\nKey words: strength training, beliefs, physical education teacher, upper comprehensive school, adolescents", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "M\u00e4kel\u00e4, M. & Oikarinen, V. 2025. Yl\u00e4koulun liikunnanopettajien uskomuksia nuorten voimaharjoittelusta 2020-luvulla. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 50 s., 4 liitett\u00e4. \n\nTutkimuksemme tarkoituksena oli kartoittaa, mink\u00e4laisia k\u00e4sityksi\u00e4 yl\u00e4koulun liikunnanopettajilla on nuorten voimaharjoitteluun liittyen, ja kuinka paljon voimaharjoittelua ylip\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n toteutetaan koululiikuntatunneilla. N\u00e4iden pohjalta halusimme selvitt\u00e4\u00e4, onko uskomusten ja voimaharjoittelun tekemisen m\u00e4\u00e4r\u00e4n v\u00e4lill\u00e4 yhteytt\u00e4.\n\nLasten ja nuorten voimaharjoitteluun on liitetty monenlaisia uskomuksia jo pitk\u00e4\u00e4n. Aiemman kirjallisuuden mukaan yleisi\u00e4 huolenaiheita ovat muun muassa voimaharjoittelun negatiivinen yhteys pituuskasvuun sek\u00e4 voimaharjoitteluun liitetty korkea loukkaantumisriski. Voimaharjoittelulla on todettu olevan useita positiivisia terveysvaikutuksia, eik\u00e4 se ole nuorille vaarallisempaa kuin muutkaan liikuntamuodot. Siit\u00e4 huolimatta monet ammattilaiset edelleen ep\u00e4r\u00f6iv\u00e4t voimaharjoittelun toteuttamista nuorille, etenkin kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Tutkimusn\u00e4ytt\u00f6\u00f6n perustuvan tiedon lis\u00e4\u00e4minen luo edellytykset turvallisten ja tehokkaiden voimaharjoitteluk\u00e4yt\u00e4nteiden luomiselle, jotka tukevat nuorten kokonaisvaltaista kehityst\u00e4 ja hyvinvointia. \n\nKer\u00e4simme aineiston kyselylomakkeella, johon vastasi 112 yl\u00e4koulun liikunnanopettajaa eri puolilta Suomea. Kyselylomakkeella kartoitettiin liikunnanopettajien mielipiteit\u00e4 erilaisista voimaharjoitteluun liittyvist\u00e4 v\u00e4itteist\u00e4. V\u00e4itt\u00e4mien lis\u00e4ksi ker\u00e4simme vastaajista kuvailevia tietoja (ik\u00e4, asuinalue, sukupuoli, ylin koulutus ja valmistumisvuosi) sek\u00e4 paljonko he pit\u00e4v\u00e4t voimaharjoittelua tunneillaan. Voimaharjoittelun m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 tarkasteltiin erikseen liikuntatunnin p\u00e4\u00e4- ja sivutavoitteena. V\u00e4itt\u00e4mien yhteytt\u00e4 voimaharjoittelun m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n tarkasteltiin yksitt\u00e4in sek\u00e4 v\u00e4itt\u00e4mist\u00e4 koottujen summamuuttujien kautta. Aineistoa analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin IBM SPSS Statistics \u2013ohjelman avulla.\n\nTutkimuksemme mukaan virheellisiksi todettuja uskomuksia vallitsee edelleen jossain m\u00e4\u00e4rin liikunnanopettajien keskuudessa. Suurin osa liikunnanopettajista (70 %) vastasi voimaharjoittelun olevan liikuntatunnin p\u00e4\u00e4tavoite 2\u20135 kertaa lukuvuodessa. Voimaharjoittelu oli liikuntatunnilla useammin sivu- kuin p\u00e4\u00e4tavoitteena. Uskomus voimaharjoittelun vaarallisuudesta sek\u00e4 kohonneesta loukkaantumisriskist\u00e4 n\u00e4yttiv\u00e4t olevan yhteydess\u00e4 v\u00e4h\u00e4isemp\u00e4\u00e4n voimaharjoittelun m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n koululiikuntatunnilla. \n\n\nAsiasanat: voimaharjoittelu, uskomukset, liikunnanopettaja, yl\u00e4koulu, nuoret", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-06-11T12:42:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-11T12:42:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yl\u00e4koulun liikunnanopettajien uskomuksia nuorten voimaharjoittelusta 2020-luvulla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506115231", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Sport Pedagogy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
|