Tekoälypohjainen keskusteluavustaja toisen asteen verkko-opetuksen tukena

Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan keskusteluavustajan suunnittelua, toteutusta ja integrointia Moodle-pohjaiseen verkko-oppimisympäristöön Microsoft Azuren teknologioita hyödyntäen. Projektin tavoitteena oli tukea opiskelijoiden vuorovaikutusta ja tarjota skaalautuvaa, turvallista ja pedag...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pöllänen, Henry
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103421
Description
Summary:Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan keskusteluavustajan suunnittelua, toteutusta ja integrointia Moodle-pohjaiseen verkko-oppimisympäristöön Microsoft Azuren teknologioita hyödyntäen. Projektin tavoitteena oli tukea opiskelijoiden vuorovaikutusta ja tarjota skaalautuvaa, turvallista ja pedagogisesti mielekästä ohjausta itsenäisen opiskelun aikana. Tutkielmassa vertaillaan kahta toteutusvaihtoehtoa (ChatGPT ja Azure AI), kuvataan valintaperusteet, esitetään asennusprosessi ja käsitellään tietosuojavaatimuksia EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) näkökulmasta. Tulokset tukevat kevyiden integraatiomallien toimivuutta kun ne ovat sovitettu organisaation tekniseen ja pedagogiseen toimintaympäristöön.