Tekoälypohjainen keskusteluavustaja toisen asteen verkko-opetuksen tukena

Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan keskusteluavustajan suunnittelua, toteutusta ja integrointia Moodle-pohjaiseen verkko-oppimisympäristöön Microsoft Azuren teknologioita hyödyntäen. Projektin tavoitteena oli tukea opiskelijoiden vuorovaikutusta ja tarjota skaalautuvaa, turvallista ja pedag...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pöllänen, Henry
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103421
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan keskusteluavustajan suunnittelua, toteutusta ja integrointia Moodle-pohjaiseen verkko-oppimisympäristöön Microsoft Azuren teknologioita hyödyntäen. Projektin tavoitteena oli tukea opiskelijoiden vuorovaikutusta ja tarjota skaalautuvaa, turvallista ja pedagogisesti mielekästä ohjausta itsenäisen opiskelun aikana. Tutkielmassa vertaillaan kahta toteutusvaihtoehtoa (ChatGPT ja Azure AI), kuvataan valintaperusteet, esitetään asennusprosessi ja käsitellään tietosuojavaatimuksia EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) näkökulmasta. Tulokset tukevat kevyiden integraatiomallien toimivuutta kun ne ovat sovitettu organisaation tekniseen ja pedagogiseen toimintaympäristöön.