Lisätty todellisuus osana verkko-ostopäätösprosessia - Haastattelututkimus kuluttajakokemuksista

Tämän pro gradu – tutkielman tarkoituksena on lisätä tietoisuutta lisätyn todellisuuden teknologiasta ja sen osallisuudesta verkossa tapahtuvaan kuluttajien ostopäätösprosessiin. Tämä tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksen sekä empiirisen tutkimuksen keinoin. Tämän tutkimuksen yhteydessä hyöd...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Gadd, Niklas
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103418
_version_ 1835219123399819264
author Gadd, Niklas
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Gadd, Niklas Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Gadd, Niklas Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Gadd, Niklas
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu – tutkielman tarkoituksena on lisätä tietoisuutta lisätyn todellisuuden teknologiasta ja sen osallisuudesta verkossa tapahtuvaan kuluttajien ostopäätösprosessiin. Tämä tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksen sekä empiirisen tutkimuksen keinoin. Tämän tutkimuksen yhteydessä hyödynnettiin Ikean sovellusta, joka sisälsi huonekalujen virtuaalisen sovittamisen mahdollisuuden. Ikea on huonekaluja myyvänä vähittäiskauppaketjuna tietoisesti yritys, joka hyödyntää kyseistä teknologiaa verkkokaupassaan. Käytössä olevaa teknologiaa oli syytä tutkia kuluttajien näkökulmasta, sillä heidän kokemuksensa virtuaalisen sovittamisesta tarjoavat arvokasta tietoa teknologian hyödyllisyydestä. Erityisesti tutkimuskentällä on toivottu tutkimusta liittyen virtuaalisen sovittamisen sovellukseen, joka tarjoaa laajan sovitettavan tuotekokoelman. Fenomenografinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastattelurunko muodostettiin tutkimuksen teoreettisen viitekehystä hyödyntäen. Tutkimuksessa haastateltiin kymmentä tutkimukselle muodostuneen kohderyhmän edustajaa, jotka olivat 23–39-vuotiaita. Haastattelua edelsi tutkittaville annettu ennakkotehtävä huonekalujen virtuaaliseen sovittamiseen liittyen. Tällä varmistettiin, että haastateltavilla oli tuore kokemus virtuaalisesta sovittamisesta, jota kartoitettiin haastatteluiden yhteydessä. Hankittua empiiristä aineistoa analysoitiin teemoittelun menetelmää hyödyntäen, jota edelsi haastatteluaineiston koodaaminen. Hankitun tutkimusaineiston perusteella saatiin vastauksia tutkimuksen tutkimuskysymyksiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli pyrkiä ymmärtämään millaisen merkityksen kuluttajat antavat lisätyn todellisuuden teknologialla huonekalujen hankinnan ostopäätösprosessissa ja miten kuluttajakokemus muodostuu huonekalujen virtuaalisessa sovittamisessa. Tulokset osoittivat, että virtuaalisen sovittamisen kokemus on aina kuluttajan omakohtainen ja yksilöllinen, joka muodostuu mm. aikaisempien kokemuksien, ennakkokäsityksien ja -oletuksien sekä motivaatioiden kautta. Huonekalujen hankinta on usein merkityksellistä, sillä usein kuluttaja tavoittelee pitkäkestoista hankintaa. Haastatteluista kävi ilmi, että virtuaalinen sovittaminen tuo helpotusta ostopäätösprosessiin. Tulokset tukivat näkemystä, että virtuaalinen sovittaminen voi mahdollistaa immersion tilaan siirtymistä. Tämä tutkimus täydentää huomioitua aukkoa kuluttajan verkko-ostopäätösprosessista ja virtuaalisen sovittamisen merkityksestä siinä. Asiasanat: lisätty todellisuus, kuluttajakokemus, verkko-ostopäätösprosessi, virtuaalinen sovittaminen
first_indexed 2025-06-11T20:04:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Frank, Lauri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Gadd, Niklas", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-11T11:22:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-11T11:22:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103418", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu \u2013 tutkielman tarkoituksena on lis\u00e4t\u00e4 tietoisuutta lis\u00e4tyn todellisuuden teknologiasta ja sen osallisuudesta verkossa tapahtuvaan kuluttajien ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessiin. T\u00e4m\u00e4 tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksen sek\u00e4 empiirisen tutkimuksen keinoin. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen yhteydess\u00e4 hy\u00f6dynnettiin Ikean sovellusta, joka sis\u00e4lsi huonekalujen virtuaalisen sovittamisen mahdollisuuden. Ikea on huonekaluja myyv\u00e4n\u00e4 v\u00e4hitt\u00e4iskauppaketjuna tietoisesti yritys, joka hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kyseist\u00e4 teknologiaa verkkokaupassaan. K\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevaa teknologiaa oli syyt\u00e4 tutkia kuluttajien n\u00e4k\u00f6kulmasta, sill\u00e4 heid\u00e4n kokemuksensa virtuaalisen sovittamisesta tarjoavat arvokasta tietoa teknologian hy\u00f6dyllisyydest\u00e4. Erityisesti tutkimuskent\u00e4ll\u00e4 on toivottu tutkimusta liittyen virtuaalisen sovittamisen sovellukseen, joka tarjoaa laajan sovitettavan tuotekokoelman. Fenomenografinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastattelurunko muodostettiin tutkimuksen teoreettisen viitekehyst\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. Tutkimuksessa haastateltiin kymment\u00e4 tutkimukselle muodostuneen kohderyhm\u00e4n edustajaa, jotka olivat 23\u201339-vuotiaita. Haastattelua edelsi tutkittaville annettu ennakkoteht\u00e4v\u00e4 huonekalujen virtuaaliseen sovittamiseen liittyen. T\u00e4ll\u00e4 varmistettiin, ett\u00e4 haastateltavilla oli tuore kokemus virtuaalisesta sovittamisesta, jota kartoitettiin haastatteluiden yhteydess\u00e4. Hankittua empiirist\u00e4 aineistoa analysoitiin teemoittelun menetelm\u00e4\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en, jota edelsi haastatteluaineiston koodaaminen. Hankitun tutkimusaineiston perusteella saatiin vastauksia tutkimuksen tutkimuskysymyksiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli pyrki\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n millaisen merkityksen kuluttajat antavat lis\u00e4tyn todellisuuden teknologialla huonekalujen hankinnan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessissa ja miten kuluttajakokemus muodostuu huonekalujen virtuaalisessa sovittamisessa. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 virtuaalisen sovittamisen kokemus on aina kuluttajan omakohtainen ja yksil\u00f6llinen, joka muodostuu mm. aikaisempien kokemuksien, ennakkok\u00e4sityksien ja -oletuksien sek\u00e4 motivaatioiden kautta. Huonekalujen hankinta on usein merkityksellist\u00e4, sill\u00e4 usein kuluttaja tavoittelee pitk\u00e4kestoista hankintaa. Haastatteluista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 virtuaalinen sovittaminen tuo helpotusta ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessiin. Tulokset tukivat n\u00e4kemyst\u00e4, ett\u00e4 virtuaalinen sovittaminen voi mahdollistaa immersion tilaan siirtymist\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tutkimus t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 huomioitua aukkoa kuluttajan verkko-ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessista ja virtuaalisen sovittamisen merkityksest\u00e4 siin\u00e4.\n\nAsiasanat: lis\u00e4tty todellisuus, kuluttajakokemus, verkko-ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessi, virtuaalinen sovittaminen", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-06-11T11:22:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-11T11:22:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY-NC-ND 4.0", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lis\u00e4tty todellisuus osana verkko-ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessia - Haastattelututkimus kuluttajakokemuksista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506115217", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tieteen maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Information Systems", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103418
language fin
last_indexed 2025-06-11T20:04:37Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/33e68761-e058-4693-a08f-e0ff103016d2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506115217.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Gadd, Niklas Lisätty todellisuus osana verkko-ostopäätösprosessia - Haastattelututkimus kuluttajakokemuksista Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma Master's Degree Programme in Information Systems
title Lisätty todellisuus osana verkko-ostopäätösprosessia - Haastattelututkimus kuluttajakokemuksista
title_full Lisätty todellisuus osana verkko-ostopäätösprosessia - Haastattelututkimus kuluttajakokemuksista
title_fullStr Lisätty todellisuus osana verkko-ostopäätösprosessia - Haastattelututkimus kuluttajakokemuksista Lisätty todellisuus osana verkko-ostopäätösprosessia - Haastattelututkimus kuluttajakokemuksista
title_full_unstemmed Lisätty todellisuus osana verkko-ostopäätösprosessia - Haastattelututkimus kuluttajakokemuksista Lisätty todellisuus osana verkko-ostopäätösprosessia - Haastattelututkimus kuluttajakokemuksista
title_short Lisätty todellisuus osana verkko-ostopäätösprosessia - Haastattelututkimus kuluttajakokemuksista
title_sort lisätty todellisuus osana verkko ostopäätösprosessia haastattelututkimus kuluttajakokemuksista
title_txtP Lisätty todellisuus osana verkko-ostopäätösprosessia - Haastattelututkimus kuluttajakokemuksista
topic Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma Master's Degree Programme in Information Systems
topic_facet Master's Degree Programme in Information Systems Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103418 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506115217
work_keys_str_mv AT gaddniklas lisättytodellisuusosanaverkkoostopäätösprosessiahaastattelututkimuskuluttajakokemuksi