Osaamisen osoittaminen ammatillisessa koulutuksessa verkko-oppimisympäristöjen avulla, systemaattinen kirjallisuuskartoitus

Digitalization has transformed assessment practices in vocational education and intro-duced new methods for demonstrating competence. The significance of online learning environments in assessment has grown substantially. The aim of this master's thesis was to investigate how online learning en...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Keronen, Petri
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103416
Kuvaus
Yhteenveto:Digitalization has transformed assessment practices in vocational education and intro-duced new methods for demonstrating competence. The significance of online learning environments in assessment has grown substantially. The aim of this master's thesis was to investigate how online learning environments support competency assessment in voca-tional education and to present practical recommendations for their utilization. The theo-retical framework examines methods of demonstrating competence through traditional and digital approaches, as well as the opportunities and challenges offered by technology and online learning platforms from an assessment perspective. The research was conducted as a systematic literature mapping study, based on 88 peer-reviewed articles published between 2015 and 2025. The data was collected from the Scopus database and analyzed by classifying the studies according to publication venues, geographical location, technological solutions, and key challenges. The goal of the review was to provide an international overview of assessment practices in vocational education and to examine how the Finnish system adapts to digital transformation. The results indicate that digital methods make assessment more diverse, current, and bet-ter aligned with students’ needs. Simulations, video assessments, and VR/AR technolo-gies enable practice in authentic scenarios, electronic portfolios support continuous as-sessment, and learning analytics provide tools for personalized guidance. Challenges in-clude issues related to technology adoption, accessibility, digital skills gaps, and ethical questions concerning assessment. Although guidelines encourage the use of digital meth-ods in vocational education, practical instructions are often lacking due to the diversity of the field. Based on the findings, practical recommendations are proposed for various stakeholders, such as teachers, education providers, developers, and students, on how to utilize digital assessment methods effectively. The recommendations emphasize pedagogically justified use of technology, functional infrastructure, and continuous professional development. This thesis offers a current and comprehensive overview of digital assessment methods in vocational education and serves as a foundation for further research and development. Digitalisaatio on muuttanut ammatillisen koulutuksen arviointikäytäntöjä ja tuonut mu-kanaan uusia menetelmiä osaamisen osoittamiseen. Verkko-oppimisympäristöjen merkitys arvioinnissa on kasvanut merkittävästi. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten verkko-oppimisympäristöt tukevat osaamisen arviointia ammatillisessa koulutuksessa sekä millaisia käytännön suosituksia niiden hyödyntämisestä voidaan esittää. Teoreettinen viitekehys tarkastelee osaamisen osoittamista perinteisin ja digitaalisin menetelmin sekä teknologian ja verkko-oppimisympäristöjen tarjoamia mahdollisuuksia ja haasteita arvioinnin näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskartoituksena, jonka aineisto koostui 88 vertaisarvioidusta artikkelista vuosilta 2015–2025. Aineisto kerättiin Scopus-tietokannasta ja analysoitiin luokittelemalla tutkimukset julkaisufoorumien, maantieteellisen sijainnin, teknologisten ratkaisujen ja keskeisten haasteiden mukaan. Kartoituksen tavoitteena oli muodostaa kansainvälinen kokonaiskuva ammatillisen koulutuksen arviointikäytännöistä ja tarkastella, miten suomalainen järjestelmä mukautuu digitaaliseen muutokseen. Tulokset osoittavat, että digitaaliset menetelmät tekevät arvioinnista monipuolisempaa, ajankohtaisempaa ja paremmin opiskelijan tarpeisiin sopivaa. Simulaatiot, videoarvioinnit ja VR/AR-teknologiat mahdollistavat autenttisten tilanteiden harjoittelun, sähköiset portfoliot tukevat jatkuvaa arviointia ja oppimisanalytiikka tarjoaa välineitä yksilölliseen ohjaukseen. Haasteita aiheuttavat muun muassa teknologian käyttöönottoon liittyvät ongelmat, saavutettavuus, puutteelliset digitaidot sekä arvioinnin eettiset kysymykset. Vaikka ammatillisen koulutuksen ohjeistus kannustaa digitaalisten menetelmien käyttöön, käytännön toimintaohjeet puuttuvat usein kentän monimuotoisuuden vuoksi. Tutkimuksen perusteella esitetään käytännön suosituksia digitaalisten arviointimenetelmien hyödyntämiseksi eri toimijoille, kuten opettajille, koulutuksen järjestäjille, kehittäjille ja opiskelijoille. Suositukset korostavat pedagogisesti perusteltua teknologian käyttöä, toimivaa infrastruktuuria ja jatkuvaa osaamisen kehittämistä. Tutkielma tarjoaa ajankohtaisen ja kattavan yleiskatsauksen digitaalisten arviointimenetelmien hyödyntämisestä ammatillisessa koulutuksessa ja toimii lähtökohtana jatkotutkimukselle ja kehittämistyölle.