Yhteenveto: | Tässä tutkielmassa tarkastellaan haastavissa elämäntilanteissa eläneiden aikuisten toivoa heidän kuvaamanaan ja merkityksellistämänään. Tutkimuskysymykset ovat, miten haastavassa elämäntilanteessa olevat aikuiset kuvaavat toivoa ja toivon merkitystä, ja millaisten tekijöiden haastavassa elämäntilanteessa olevat aikuiset kuvaavat edistävän tai estävän toivon kokemista. Tutkielman tavoitteena on tuottaa sellaista tietoa, jota voi hyödyntää aikuisten kanssa tehtävässä auttamis- ja kohtaamistyössä erityisesti sosiaalityön kentällä.
Tutkielmassa on käytetty hermeneuttis-fenomenologista tutkimusotetta. Fenomenologisen tutkimuksen kohteena on yksilön suhde omaan elämäntodellisuuteensa. Hermeneuttinen ulottuvuus tulee mukaan tarpeesta tulkita yksilön kokemuksia. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu sekä aikuisuuden että toivon teemojen ympärille. Tutkielma on laadullinen haastattelututkimus. Haastattelumuotona on avoin haastattelu ja aineiston analyysimenetelmänä on tulkitseva fenomenologinen analyysi (interpretative phenomenological analysis, IPA).
Tutkielman tuloksena voidaan havaita toivon olevan henkilökohtaista ja tulevaisuuteen suuntaavaa. Haastavassa elämäntilanteessa toivottomuus toivon aspektina korostuu. Toivottomuuden merkitys yksilölle on, että se estää aidon vuorovaikutuksen sekä avun vastaanottamisen. Toivoa edistää inhimillinen ja arvostava kohtaaminen sekä vertaistuki. Toivoa heikentää epäaito ja ongelmakeskeinen vuorovaikutus ja byrokraattinen kohtaaminen, sekä rakenteelliset tekijät, kuten palveluihin pääsyn vaikeus, sopimattomat palvelut, sosiaaliturvajärjestelmien väliin putoaminen ja kokemus pyörimisestä luukulta luukulle.
Tutkimustulosten perusteella auttamis- ja kohtaamistyössä on tarpeellista oppia tunnistamaan ja kohtaamaan toivottomuus osana toivon kokemusta, pohtia ammattiroolin merkitystä toivon näkökulmasta sekä ottaa käyttöön ratkaisu- ja toivokeskeisiä toimintatapoja ongelmalähtöisyyden sijaan. Tämä edellyttää erityisesti sosiaalityössä näkökulman muutosta sekä toivo-orientoitunutta koulutusta.
|