Teachers' perspectives on the role of literature in EFL teaching

Digitalisoituvassa maailmassa on tärkeää pohtia teknologisten edistysaskelten lisäksi myös perinteisempien kulttuurituotteiden roolia kielenopetuksessa. Tämä tutkimus keskittyy opettajien näkemyksiin kaunokirjallisuuden roolista englannin kielen opetuksessa Suomessa. Tutkimus toteutettiin kyselytutk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kuismin, Milja
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103384
_version_ 1834856795505426432
author Kuismin, Milja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kuismin, Milja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kuismin, Milja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kuismin, Milja
datasource_str_mv jyx
description Digitalisoituvassa maailmassa on tärkeää pohtia teknologisten edistysaskelten lisäksi myös perinteisempien kulttuurituotteiden roolia kielenopetuksessa. Tämä tutkimus keskittyy opettajien näkemyksiin kaunokirjallisuuden roolista englannin kielen opetuksessa Suomessa. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon osallistui kolmekymmentä englannin opettajaa, jotka työskentelevät suomalaisissa yläkouluissa ja lukioissa. Suomessa perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmat eivät vaadi kirjallisuuden opetusta vieraiden kielten oppiaineissa, vaan kirjallisuuden opetus sisältyy äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineeseen. Kyselytutkimuksen tarkoituksena olikin selvittää, millaisia valintoja opettajat tekevät toteuttaakseen opetussuunnitelman tavoitteita erilaisiin tekstilajeihin liittyen, ja miten opettajat suhtautuvat kaunokirjallisuuden hyödyntämiseen myös englannin opetuksessa. Tulokset osoittavat, että kaunokirjallisuuden eri lajien hyödyntäminen englannin opetuksessa Suomessa on varsin vähäistä. Opettajat hyödyntävät suurimmaksi osaksi oppikirjojen tarjoamia tekstejä ja materiaaleja, joiden avulla he pääsevät opetussuunnitelman asettamiin tavoitteisiin monipuolisesta erilaisten tekstien käytöstä opetuksessa. Tutkimukseen osallistuneet opettajat ovat tietoisia kaunokirjallisuuden tarjoamista monipuolisista hyödyistä oppilaille ja opiskelijoille erityisesti sanaston ja kirjoitustaidon kehittymisen tiimoilta, mutta kaunokirjallisuuden opetus liittyy suurimmaksi osaksi muiden tekstilajien tavoin luetunymmärtämisen vahvistamiseen ja sanaston kartuttamiseen, eikä kirjallisuuden kriittiselle pohtimiselle useinkaan ole aikaa. Opettajien tavat lähestyä kaunokirjallisuutta opetuksessa riippuvat hyvin paljon siitä, miten kiinnostuneita opettajat itse ovat kirjallisuudesta ja miten paljon aikaa he ovat valmiita käyttämään oppitunneilla kirjallisuuden lukemiseen ja pohtimiseen. Monet tutkimukseen osallistuneista opettajista olisivat valmiita hyödyntämään kaunokirjallisuutta opetuksessaan enemmänkin, mutta ajan puute sekä oppilaiden ja opiskelijoiden kieli- ja lukutaito ovat suurimmat esteet, jotka vaikeuttavat kaunokirjallisuuden osuuden lisäämistä englannin opetuksessa. Tavoitteena tämän tutkimuksen tuloksilla on herätellä opettajissa kirjallisuuden hyödyntämisen mahdollisuuksia ja tarjota näkökulmaa niihin lähestymistapoihin, joita jotkut opettajat jo nyt hyödyntävät opetuksessaan. Lisäksi tulokset opettajien positiivisesta suhtautumisesta kirjallisuuteen voisivat olla hyödyllisiä opetussuunnitelmien päivityksessä tulevaisuudessa, mikäli kirjallisuuden osuutta englannin kielen opetuksessa haluttaisiin lisätä opetussuunnitelmaan.
first_indexed 2025-06-11T20:04:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "K\u00e4\u00e4nt\u00e4, Leila", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuismin, Milja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-11T08:38:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-11T08:38:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103384", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitalisoituvassa maailmassa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 pohtia teknologisten edistysaskelten lis\u00e4ksi my\u00f6s perinteisempien kulttuurituotteiden roolia kielenopetuksessa. T\u00e4m\u00e4 tutkimus keskittyy opettajien n\u00e4kemyksiin kaunokirjallisuuden roolista englannin kielen opetuksessa Suomessa. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon osallistui kolmekymment\u00e4 englannin opettajaa, jotka ty\u00f6skentelev\u00e4t suomalaisissa yl\u00e4kouluissa ja lukioissa.\n\nSuomessa perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmat eiv\u00e4t vaadi kirjallisuuden opetusta vieraiden kielten oppiaineissa, vaan kirjallisuuden opetus sis\u00e4ltyy \u00e4idinkieli ja kirjallisuus -oppiaineeseen. Kyselytutkimuksen tarkoituksena olikin selvitt\u00e4\u00e4, millaisia valintoja opettajat tekev\u00e4t toteuttaakseen opetussuunnitelman tavoitteita erilaisiin tekstilajeihin liittyen, ja miten opettajat suhtautuvat kaunokirjallisuuden hy\u00f6dynt\u00e4miseen my\u00f6s englannin opetuksessa.\n\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 kaunokirjallisuuden eri lajien hy\u00f6dynt\u00e4minen englannin opetuksessa Suomessa on varsin v\u00e4h\u00e4ist\u00e4. Opettajat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t suurimmaksi osaksi oppikirjojen tarjoamia tekstej\u00e4 ja materiaaleja, joiden avulla he p\u00e4\u00e4sev\u00e4t opetussuunnitelman asettamiin tavoitteisiin monipuolisesta erilaisten tekstien k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 opetuksessa. Tutkimukseen osallistuneet opettajat ovat tietoisia kaunokirjallisuuden tarjoamista monipuolisista hy\u00f6dyist\u00e4 oppilaille ja opiskelijoille erityisesti sanaston ja kirjoitustaidon kehittymisen tiimoilta, mutta kaunokirjallisuuden opetus liittyy suurimmaksi osaksi muiden tekstilajien tavoin luetunymm\u00e4rt\u00e4misen vahvistamiseen ja sanaston kartuttamiseen, eik\u00e4 kirjallisuuden kriittiselle pohtimiselle useinkaan ole aikaa.\n\nOpettajien tavat l\u00e4hesty\u00e4 kaunokirjallisuutta opetuksessa riippuvat hyvin paljon siit\u00e4, miten kiinnostuneita opettajat itse ovat kirjallisuudesta ja miten paljon aikaa he ovat valmiita k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n oppitunneilla kirjallisuuden lukemiseen ja pohtimiseen. Monet tutkimukseen osallistuneista opettajista olisivat valmiita hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n kaunokirjallisuutta opetuksessaan enemm\u00e4nkin, mutta ajan puute sek\u00e4 oppilaiden ja opiskelijoiden kieli- ja lukutaito ovat suurimmat esteet, jotka vaikeuttavat kaunokirjallisuuden osuuden lis\u00e4\u00e4mist\u00e4 englannin opetuksessa. Tavoitteena t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuloksilla on her\u00e4tell\u00e4 opettajissa kirjallisuuden hy\u00f6dynt\u00e4misen mahdollisuuksia ja tarjota n\u00e4k\u00f6kulmaa niihin l\u00e4hestymistapoihin, joita jotkut opettajat jo nyt hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t opetuksessaan. Lis\u00e4ksi tulokset opettajien positiivisesta suhtautumisesta kirjallisuuteen voisivat olla hy\u00f6dyllisi\u00e4 opetussuunnitelmien p\u00e4ivityksess\u00e4 tulevaisuudessa, mik\u00e4li kirjallisuuden osuutta englannin kielen opetuksessa haluttaisiin lis\u00e4t\u00e4 opetussuunnitelmaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-11T08:38:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-11T08:38:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "extensive reading", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "young adult literature", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teachers' perspectives on the role of literature in EFL teaching", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506115184", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kyselytutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103384
language eng
last_indexed 2025-06-11T20:04:37Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4dc20e4a-162a-44c1-b488-64e2f79f59aa\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506115184.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuismin, Milja Teachers' perspectives on the role of literature in EFL teaching EFL teaching extensive reading young adult literature Englannin kieli English kyselytutkimus englannin kieli opetus kirjallisuus
title Teachers' perspectives on the role of literature in EFL teaching
title_full Teachers' perspectives on the role of literature in EFL teaching
title_fullStr Teachers' perspectives on the role of literature in EFL teaching Teachers' perspectives on the role of literature in EFL teaching
title_full_unstemmed Teachers' perspectives on the role of literature in EFL teaching Teachers' perspectives on the role of literature in EFL teaching
title_short Teachers' perspectives on the role of literature in EFL teaching
title_sort teachers perspectives on the role of literature in efl teaching
title_txtP Teachers' perspectives on the role of literature in EFL teaching
topic EFL teaching extensive reading young adult literature Englannin kieli English kyselytutkimus englannin kieli opetus kirjallisuus
topic_facet EFL teaching Englannin kieli English englannin kieli extensive reading kirjallisuus kyselytutkimus opetus young adult literature
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103384 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506115184
work_keys_str_mv AT kuisminmilja teachersperspectivesontheroleofliteratureineflteaching