Sosiaali- ja terveyspalveluiden integraation yhteensovittava johtaminen

Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden yhteensovittaminen on ollut yksi keskeinen tavoite sote-uudistuksen taustalla. Yhteensovittamisella pyritään lisäämään palveluiden vaikuttavuutta ja kustannustehokkuutta. Uudistus loi integraation edistämiselle uusia mahdollisuuksia ja haasteita. Johtajil...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tuhkanen, Oona
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103375
Kuvaus
Yhteenveto:Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden yhteensovittaminen on ollut yksi keskeinen tavoite sote-uudistuksen taustalla. Yhteensovittamisella pyritään lisäämään palveluiden vaikuttavuutta ja kustannustehokkuutta. Uudistus loi integraation edistämiselle uusia mahdollisuuksia ja haasteita. Johtajilla on keskeinen rooli integraation onnistumisessa, sillä he johtavat muutoksia ja vaikuttavat ammattilaisten asenteisiin sekä yhteistyön mahdollisuuksiin. Integraatiota koskevassa keskustelussa terveydenhuollon näkökulma on korostunut, kun taas sosiaalihuolto on jäänyt vähemmälle huomiolle. Tasapainoisen lopputuloksen saavuttamiseksi sosiaalihuollon näkökulma on nostettava paremmin esiin. Tämän tutkielman tarkoitus on tarkastella sote-integraatiota ensisijaisesti sosiaalialan johtajien näkökulmasta kartoittaen tärkeitä ja estäviä tekijöitä sen edistämiselle. Aineistona toimii 197 vastausta PURJO-tutkimushankkeen kyselylomakkeen avoimesta kysymyksestä, jotka on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan johtajat näkevät integraation edellyttävän palveluiden tarkastelua kokonaisuuksina asiakkaiden tarpeista käsin. Hidastavina tekijöinä nähdään jännitteiset välit sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten välillä, taloudelliset paineet sekä epäselvyys siitä, kuka on yhteensovittamisesta vastuussa. Integraation edistämistä voisi tukea selkeä vastuu keskijohdolle, monialaiset tiimi- ja henkilöstörakenteet, yhteisjohtaminen sekä yhteiset tietojärjestelmät.