Vertaisten vuorovaikutus lasten leikkitilanteissa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lasten vuorovaikutus näyttäytyy lasten leikkitilanteissa. Tutkimuksen keskeinen kiinnostuksen kohde oli ymmärtää, millaisia prosesseja vertaistensa kanssa leikkitilanteiden aikaisessa vuorovaikutuksessa ilmenee. Tutkimus toteutettiin laadullis...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Niemelä, Aada, Hyvärinen, Ia-Sofia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103372
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lasten vuorovaikutus näyttäytyy lasten leikkitilanteissa. Tutkimuksen keskeinen kiinnostuksen kohde oli ymmärtää, millaisia prosesseja vertaistensa kanssa leikkitilanteiden aikaisessa vuorovaikutuksessa ilmenee. Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä ja tutkimuksen tieteenfilosofia pohjautuu etnografiaan ja keskusteluanalyysiin. Tutkimuksessa hyödynnetty aineisto oli osa Jyväskylän yliopiston Trace in ECEC- hanketta. Aineisto koostui yhdeksän lapsen haastattelusta ja aineiston analyysitapana hyödynnettiin keskusteluanalyysia. Vertaisten vuorovaikutuksen analyysin tuloksena muodostui neljä kokoelmaa: ” hassuttelu”, ”täydentäminen”, ”ohjaaminen” sekä ”varmistuksen hakeminen”. Nämä kuvastavat, miten lasten välinen vuorovaikutus ilmeni leikkitilanteissa. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että vertaisten vuorovaikutus näyttäytyy erilaisina myönteisinä vuorovaikutuksen prosesseina. Vuorovaikutuksen prosessit näyttäytyvät sanojen, eleiden ja toiminnan kautta. Tulokset osoittavat, että lasten vuorovaikutus edesauttaa lasten välistä yhteisymmärrystä ja yhteistyötä.