Yhteenveto: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lasten vuorovaikutus näyttäytyy lasten leikkitilanteissa. Tutkimuksen keskeinen kiinnostuksen kohde oli
ymmärtää, millaisia prosesseja vertaistensa kanssa leikkitilanteiden aikaisessa
vuorovaikutuksessa ilmenee.
Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä ja tutkimuksen tieteenfilosofia pohjautuu etnografiaan ja keskusteluanalyysiin. Tutkimuksessa hyödynnetty aineisto oli osa Jyväskylän yliopiston Trace in ECEC- hanketta. Aineisto koostui yhdeksän lapsen haastattelusta ja aineiston analyysitapana hyödynnettiin keskusteluanalyysia.
Vertaisten vuorovaikutuksen analyysin tuloksena muodostui neljä kokoelmaa: ” hassuttelu”, ”täydentäminen”, ”ohjaaminen” sekä ”varmistuksen hakeminen”.
Nämä kuvastavat, miten lasten välinen vuorovaikutus ilmeni leikkitilanteissa.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että vertaisten vuorovaikutus näyttäytyy erilaisina myönteisinä vuorovaikutuksen prosesseina. Vuorovaikutuksen prosessit näyttäytyvät sanojen, eleiden ja toiminnan kautta. Tulokset
osoittavat, että lasten vuorovaikutus edesauttaa lasten välistä yhteisymmärrystä
ja yhteistyötä.
|