Luottamuksen vaikutus kuluttajan aikomukseen luovuttaa tietojaan personointia sisältäviä palveluita vastaan

Digitaalisen sisällön lisääntyessä verkossa yrityksillä on haasteena erottautua kilpailijoistaan ja jäädä kohderyhmänsä mieleen. Teknologian kehittymisen myötä asiakastietojen keräämisestä verkossa on kuitenkin tullut helpompaa, mikä mahdollistaa markkinointiviestinnän paremman kohdentamisen ja pers...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rautiainen, Teemu
Muut tekijät: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103350
_version_ 1834856795468726272
author Rautiainen, Teemu
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rautiainen, Teemu Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rautiainen, Teemu Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rautiainen, Teemu
datasource_str_mv jyx
description Digitaalisen sisällön lisääntyessä verkossa yrityksillä on haasteena erottautua kilpailijoistaan ja jäädä kohderyhmänsä mieleen. Teknologian kehittymisen myötä asiakastietojen keräämisestä verkossa on kuitenkin tullut helpompaa, mikä mahdollistaa markkinointiviestinnän paremman kohdentamisen ja personoinnin kuluttajille. Myös kuluttajat haluavat vastaanottaa henkilökohtaisempaa viestintää ja palvelua yrityksiltä, mutta saadakseen nämä hyödyt heidän tulee hyväksyä tietojen kerääminen itsestään, mikä voidaan kokea uhkaksi yksityisyydelle. Tässä tutkielmassa syvennytään tähän personointi-yksityisyys paradoksiksi kutsuttuun ilmiöön ja pyritään selvittämään tietojen luovuttamista koskevaan päätöksentekoon vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten luottamus palveluntarjoajaan rakentuu verkossa ja miten se vaikuttaa tietojen luovuttamiseen personointia varten. Tutkielma toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin mobiilisovellusten kontekstissa. Aineisto (N=103) kerättiin sähköistä kyselylomaketta hyödyntäen suomalaisten kuluttajien keskuudesta ja analysoitiin käyttäen osittaisen pienimmän neliösumman rakenneyhtälömallinnusta (PLS-SEM). Rakennetun tutkimusmallin avulla testattiin mekanismeja, joilla läpinäkyvyys, kontrolli, luottamus, havaitut personoinnin hyödyt ja yksityisyyshuolet vaikuttavat aikomukseen luovuttaa tietoja. Tuloksista havaittiin, että läpinäkyvyys ja kontrolli lisäävät luottamusta palveluntarjoajaan, luottamus lisää havaittuja personoinnin hyötyjä ja vähentää yksityisyyshuolia, havaitut personoinnin hyödyt lisäävät ja yksityisyyshuolet puolestaan vähentävät aikomusta luovuttaa tietoja personointia varten. Lisäanalyysin jälkeen havaittiin, että luottamuksen vaikutukset aikomukseen luovuttaa tietoja tapahtuu välillisesti havaittujen personoinnin hyötyjen ja yksityisyyshuolien kautta eivätkä suorasti, niin kuin hypoteesissa oletettiin.
first_indexed 2025-06-11T20:04:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mero, Joel", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rautiainen, Teemu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-10T16:11:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-10T16:11:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103350", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitaalisen sis\u00e4ll\u00f6n lis\u00e4\u00e4ntyess\u00e4 verkossa yrityksill\u00e4 on haasteena erottautua kilpailijoistaan ja j\u00e4\u00e4d\u00e4 kohderyhm\u00e4ns\u00e4 mieleen. Teknologian kehittymisen my\u00f6t\u00e4 asiakastietojen ker\u00e4\u00e4misest\u00e4 verkossa on kuitenkin tullut helpompaa, mik\u00e4 mahdollistaa markkinointiviestinn\u00e4n paremman kohdentamisen ja personoinnin kuluttajille. My\u00f6s kuluttajat haluavat vastaanottaa henkil\u00f6kohtaisempaa viestint\u00e4\u00e4 ja palvelua yrityksilt\u00e4, mutta saadakseen n\u00e4m\u00e4 hy\u00f6dyt heid\u00e4n tulee hyv\u00e4ksy\u00e4 tietojen ker\u00e4\u00e4minen itsest\u00e4\u00e4n, mik\u00e4 voidaan kokea uhkaksi yksityisyydelle. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa syvennyt\u00e4\u00e4n t\u00e4h\u00e4n personointi-yksityisyys paradoksiksi kutsuttuun ilmi\u00f6\u00f6n ja pyrit\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n tietojen luovuttamista koskevaan p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoon vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4. Tutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miten luottamus palveluntarjoajaan rakentuu verkossa ja miten se vaikuttaa tietojen luovuttamiseen personointia varten. Tutkielma toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin mobiilisovellusten kontekstissa. Aineisto (N=103) ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 kyselylomaketta hy\u00f6dynt\u00e4en suomalaisten kuluttajien keskuudesta ja analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en osittaisen pienimm\u00e4n neli\u00f6summan rakenneyht\u00e4l\u00f6mallinnusta (PLS-SEM). Rakennetun tutkimusmallin avulla testattiin mekanismeja, joilla l\u00e4pin\u00e4kyvyys, kontrolli, luottamus, havaitut personoinnin hy\u00f6dyt ja yksityisyyshuolet vaikuttavat aikomukseen luovuttaa tietoja. Tuloksista havaittiin, ett\u00e4 l\u00e4pin\u00e4kyvyys ja kontrolli lis\u00e4\u00e4v\u00e4t luottamusta palveluntarjoajaan, luottamus lis\u00e4\u00e4 havaittuja personoinnin hy\u00f6tyj\u00e4 ja v\u00e4hent\u00e4\u00e4 yksityisyyshuolia, havaitut personoinnin hy\u00f6dyt lis\u00e4\u00e4v\u00e4t ja yksityisyyshuolet puolestaan v\u00e4hent\u00e4v\u00e4t aikomusta luovuttaa tietoja personointia varten. Lis\u00e4analyysin j\u00e4lkeen havaittiin, ett\u00e4 luottamuksen vaikutukset aikomukseen luovuttaa tietoja tapahtuu v\u00e4lillisesti havaittujen personoinnin hy\u00f6tyjen ja yksityisyyshuolien kautta eiv\u00e4tk\u00e4 suorasti, niin kuin hypoteesissa oletettiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-06-10T16:11:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-10T16:11:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luottamuksen vaikutus kuluttajan aikomukseen luovuttaa tietojaan personointia sis\u00e4lt\u00e4vi\u00e4 palveluita vastaan", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506105150", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103350
language fin
last_indexed 2025-06-11T20:04:37Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a75007d8-41e1-4a26-b576-d3d1e4975288\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506105150.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rautiainen, Teemu Luottamuksen vaikutus kuluttajan aikomukseen luovuttaa tietojaan personointia sisältäviä palveluita vastaan Markkinointi Marketing
title Luottamuksen vaikutus kuluttajan aikomukseen luovuttaa tietojaan personointia sisältäviä palveluita vastaan
title_full Luottamuksen vaikutus kuluttajan aikomukseen luovuttaa tietojaan personointia sisältäviä palveluita vastaan
title_fullStr Luottamuksen vaikutus kuluttajan aikomukseen luovuttaa tietojaan personointia sisältäviä palveluita vastaan Luottamuksen vaikutus kuluttajan aikomukseen luovuttaa tietojaan personointia sisältäviä palveluita vastaan
title_full_unstemmed Luottamuksen vaikutus kuluttajan aikomukseen luovuttaa tietojaan personointia sisältäviä palveluita vastaan Luottamuksen vaikutus kuluttajan aikomukseen luovuttaa tietojaan personointia sisältäviä palveluita vastaan
title_short Luottamuksen vaikutus kuluttajan aikomukseen luovuttaa tietojaan personointia sisältäviä palveluita vastaan
title_sort luottamuksen vaikutus kuluttajan aikomukseen luovuttaa tietojaan personointia sisältäviä palveluita vastaan
title_txtP Luottamuksen vaikutus kuluttajan aikomukseen luovuttaa tietojaan personointia sisältäviä palveluita vastaan
topic Markkinointi Marketing
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103350 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506105150
work_keys_str_mv AT rautiainenteemu luottamuksenvaikutuskuluttajanaikomukseenluovuttaatietojaanpersonointiasisältävi