Onko erilaisuudelle tilaa? erilaiseksi itsensä kokevien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajankoulutuksen kulttuurista

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erilaiseksi itsensä kokevien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajakoulutuksen kulttuurista. Erilaisuutta tarkasteltiin opiskelijoiden omien kertomusten pohjalta. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä yhteiskunta on monin...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Linna, Tatu, Friida, Vallin
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103324
_version_ 1834766208075825152
author Linna, Tatu Friida, Vallin
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Linna, Tatu Friida, Vallin Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Linna, Tatu Friida, Vallin Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Linna, Tatu
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erilaiseksi itsensä kokevien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajakoulutuksen kulttuurista. Erilaisuutta tarkasteltiin opiskelijoiden omien kertomusten pohjalta. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä yhteiskunta on moninainen ja moninaistuu yhä edelleen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja analyysimenetelmänä oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Aineisto kerättiin verkkokyselyllä ja yksilöhaastatteluilla. Verkkokysely lähetettiin kaikkiin suomalaisiin yliopistoihin, joissa luokanopettajakoulutusta järjestetään. Kyselyyn vastasi 27 luokanopettajaopiskelijaa kahdesta eri yliopistosta. Tutkimukseen haastateltiin lopulta viittä luokanopettajaopiskelijaa. Tutkimus tuotti tietoa erilaisuutta kokevien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksistä ja kokemuksista luokanopettajakoulutuksen kulttuurista. Tutkittavien antamat kuvaukset omasta erilaisuudestaan olivat toisistaan poikkeavia, mutta yhdistävänä tekijänä oli kokemus vähemmistöön kuulumisesta. Luokanopettajakoulutuksen kulttuuri koettiin haasteelliseksi kiinnittymisen, yhteenkuuluvuuden, keskustelukulttuurin ja inklusiivisuuden kannalta. Tutkittavilla oli kokemuksia tilanteista, joissa he kokivat tulleensa väärin kohdelluiksi oman erilaisuutensa vuoksi. Tutkimus tuotti yhdenvertaisuuden kehittämisen kannalta tärkeää tietoa, sillä vähemmistöjen ja heikommassa asemassa olevien ääntä kuulemalla voidaan kehittää yhteiskunnan ja organisaatioiden toimintaa suuntaan, jossa moninaisuus otetaan huomioon.
first_indexed 2025-06-10T20:00:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nikkola, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Matti", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Linna, Tatu", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Friida, Vallin", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-10T09:45:30Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-10T09:45:30Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103324", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 erilaiseksi itsens\u00e4 kokevien luokanopettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia luokanopettajakoulutuksen\nkulttuurista. Erilaisuutta tarkasteltiin opiskelijoiden omien kertomusten pohjalta. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sill\u00e4 yhteiskunta on moninainen ja moninaistuu yh\u00e4 edelleen.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja analyysimenetelm\u00e4n\u00e4\noli aineistol\u00e4ht\u00f6inen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi. Aineisto ker\u00e4ttiin verkkokyselyll\u00e4 ja yksil\u00f6haastatteluilla. Verkkokysely l\u00e4hetettiin kaikkiin suomalaisiin yliopistoihin,\njoissa luokanopettajakoulutusta j\u00e4rjestet\u00e4\u00e4n. Kyselyyn vastasi 27 luokanopettajaopiskelijaa kahdesta eri yliopistosta. Tutkimukseen haastateltiin lopulta viitt\u00e4\nluokanopettajaopiskelijaa.\nTutkimus tuotti tietoa erilaisuutta kokevien luokanopettajaopiskelijoiden\nk\u00e4sityksist\u00e4 ja kokemuksista luokanopettajakoulutuksen kulttuurista. Tutkittavien antamat kuvaukset omasta erilaisuudestaan olivat toisistaan poikkeavia,\nmutta yhdist\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 oli kokemus v\u00e4hemmist\u00f6\u00f6n kuulumisesta. Luokanopettajakoulutuksen kulttuuri koettiin haasteelliseksi kiinnittymisen, yhteenkuuluvuuden, keskustelukulttuurin ja inklusiivisuuden kannalta. Tutkittavilla\noli kokemuksia tilanteista, joissa he kokivat tulleensa v\u00e4\u00e4rin kohdelluiksi oman\nerilaisuutensa vuoksi. Tutkimus tuotti yhdenvertaisuuden kehitt\u00e4misen kannalta t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tietoa, sill\u00e4 v\u00e4hemmist\u00f6jen ja heikommassa asemassa olevien \u00e4\u00e4nt\u00e4\nkuulemalla voidaan kehitt\u00e4\u00e4 yhteiskunnan ja organisaatioiden toimintaa suuntaan, jossa moninaisuus otetaan huomioon.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-10T09:45:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-10T09:45:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "49", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettajakoulutus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inklusiivisuus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "korkeakoulukulttuuri", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "v\u00e4hemmist\u00f6stressi", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Onko erilaisuudelle tilaa? : erilaiseksi itsens\u00e4 kokevien luokanopettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia luokanopettajankoulutuksen kulttuurista", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506105125", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erilaisuus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}]
id jyx.123456789_103324
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:41Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1290d99c-ea0e-4dc2-a60f-8b0d9ffadac6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506105125.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Linna, Tatu Friida, Vallin Onko erilaisuudelle tilaa? : erilaiseksi itsensä kokevien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajankoulutuksen kulttuurista luokanopettajakoulutus inklusiivisuus korkeakoulukulttuuri vähemmistöstressi Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat opettajankoulutus erilaisuus
title Onko erilaisuudelle tilaa? : erilaiseksi itsensä kokevien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajankoulutuksen kulttuurista
title_full Onko erilaisuudelle tilaa? : erilaiseksi itsensä kokevien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajankoulutuksen kulttuurista
title_fullStr Onko erilaisuudelle tilaa? : erilaiseksi itsensä kokevien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajankoulutuksen kulttuurista Onko erilaisuudelle tilaa? : erilaiseksi itsensä kokevien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajankoulutuksen kulttuurista
title_full_unstemmed Onko erilaisuudelle tilaa? : erilaiseksi itsensä kokevien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajankoulutuksen kulttuurista Onko erilaisuudelle tilaa? : erilaiseksi itsensä kokevien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajankoulutuksen kulttuurista
title_short Onko erilaisuudelle tilaa?
title_sort onko erilaisuudelle tilaa erilaiseksi itsensä kokevien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajankoulutuksen kulttuurista
title_sub erilaiseksi itsensä kokevien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajankoulutuksen kulttuurista
title_txtP Onko erilaisuudelle tilaa? : erilaiseksi itsensä kokevien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajankoulutuksen kulttuurista
topic luokanopettajakoulutus inklusiivisuus korkeakoulukulttuuri vähemmistöstressi Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat opettajankoulutus erilaisuus
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education erilaisuus inklusiivisuus korkeakoulukulttuuri luokanopettajakoulutus luokanopettajat opettajankoulutus vähemmistöstressi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103324 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506105125
work_keys_str_mv AT linnatatu onkoerilaisuudelletilaaerilaiseksiitsensäkokevienluokanopettajaopiskelijoidenkäsityksi