Onko erilaisuudelle tilaa? erilaiseksi itsensä kokevien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajankoulutuksen kulttuurista

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erilaiseksi itsensä kokevien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajakoulutuksen kulttuurista. Erilaisuutta tarkasteltiin opiskelijoiden omien kertomusten pohjalta. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä yhteiskunta on monin...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Linna, Tatu, Friida, Vallin
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103324
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erilaiseksi itsensä kokevien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajakoulutuksen kulttuurista. Erilaisuutta tarkasteltiin opiskelijoiden omien kertomusten pohjalta. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä yhteiskunta on moninainen ja moninaistuu yhä edelleen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja analyysimenetelmänä oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Aineisto kerättiin verkkokyselyllä ja yksilöhaastatteluilla. Verkkokysely lähetettiin kaikkiin suomalaisiin yliopistoihin, joissa luokanopettajakoulutusta järjestetään. Kyselyyn vastasi 27 luokanopettajaopiskelijaa kahdesta eri yliopistosta. Tutkimukseen haastateltiin lopulta viittä luokanopettajaopiskelijaa. Tutkimus tuotti tietoa erilaisuutta kokevien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksistä ja kokemuksista luokanopettajakoulutuksen kulttuurista. Tutkittavien antamat kuvaukset omasta erilaisuudestaan olivat toisistaan poikkeavia, mutta yhdistävänä tekijänä oli kokemus vähemmistöön kuulumisesta. Luokanopettajakoulutuksen kulttuuri koettiin haasteelliseksi kiinnittymisen, yhteenkuuluvuuden, keskustelukulttuurin ja inklusiivisuuden kannalta. Tutkittavilla oli kokemuksia tilanteista, joissa he kokivat tulleensa väärin kohdelluiksi oman erilaisuutensa vuoksi. Tutkimus tuotti yhdenvertaisuuden kehittämisen kannalta tärkeää tietoa, sillä vähemmistöjen ja heikommassa asemassa olevien ääntä kuulemalla voidaan kehittää yhteiskunnan ja organisaatioiden toimintaa suuntaan, jossa moninaisuus otetaan huomioon.