Yhteenveto: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erilaiseksi itsensä kokevien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajakoulutuksen
kulttuurista. Erilaisuutta tarkasteltiin opiskelijoiden omien kertomusten pohjalta. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä yhteiskunta on moninainen ja moninaistuu yhä edelleen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja analyysimenetelmänä
oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Aineisto kerättiin verkkokyselyllä ja yksilöhaastatteluilla. Verkkokysely lähetettiin kaikkiin suomalaisiin yliopistoihin,
joissa luokanopettajakoulutusta järjestetään. Kyselyyn vastasi 27 luokanopettajaopiskelijaa kahdesta eri yliopistosta. Tutkimukseen haastateltiin lopulta viittä
luokanopettajaopiskelijaa.
Tutkimus tuotti tietoa erilaisuutta kokevien luokanopettajaopiskelijoiden
käsityksistä ja kokemuksista luokanopettajakoulutuksen kulttuurista. Tutkittavien antamat kuvaukset omasta erilaisuudestaan olivat toisistaan poikkeavia,
mutta yhdistävänä tekijänä oli kokemus vähemmistöön kuulumisesta. Luokanopettajakoulutuksen kulttuuri koettiin haasteelliseksi kiinnittymisen, yhteenkuuluvuuden, keskustelukulttuurin ja inklusiivisuuden kannalta. Tutkittavilla
oli kokemuksia tilanteista, joissa he kokivat tulleensa väärin kohdelluiksi oman
erilaisuutensa vuoksi. Tutkimus tuotti yhdenvertaisuuden kehittämisen kannalta tärkeää tietoa, sillä vähemmistöjen ja heikommassa asemassa olevien ääntä
kuulemalla voidaan kehittää yhteiskunnan ja organisaatioiden toimintaa suuntaan, jossa moninaisuus otetaan huomioon.
|