Yleissivistävässä koulutuksessa työskentelevien opinto-ohjaajien kokemat haasteet uran alkuvaiheessa

Työuran alkuvaihe on merkityksellinen ajanjakso erityisesti ammatillisen kasvun ja kehittymisen, työhön kiinnittymisen ja työhyvinvoinnin kannalta. Ensihetket opetus- ja kasvatusalalla ovat kuitenkin usein haastavia siirtymää tukevien perehdytysohjelmien puuttuessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena o...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lähdemäki, Niina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103303
Kuvaus
Yhteenveto:Työuran alkuvaihe on merkityksellinen ajanjakso erityisesti ammatillisen kasvun ja kehittymisen, työhön kiinnittymisen ja työhyvinvoinnin kannalta. Ensihetket opetus- ja kasvatusalalla ovat kuitenkin usein haastavia siirtymää tukevien perehdytysohjelmien puuttuessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää, millaisia ovat opinto-ohjaajien uran alkuvaiheen koetut haasteet. Tutkimus on lähestymistavaltaan fenomenologis-hermeneuttinen, kiinnostuksen ollessa opinto-ohjaajien kokemuksissa. Tutkimusaineisto koostuu kahdeksan jo valmistuneen, tai opintojensa loppusuoralla olleen opinto-ohjaajan haastattelusta. Kaikilla tutkittavilla oli enintään kaksi vuotta ohjausalan työkokemusta. Puolistrukturoidut teemahaastattelut on toteutettu yksilöhaastatteluina touko-kesäkuussa 2024 ja kerätty aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaisesti. Analyysin tuloksena aineistosta löydettiin neljä tutkimuskysymykseen vastaavaa haasteiden teemaa; perehdytys, osaaminen, rooliristiriidat ja ongelmat työyhteisössä. Siirtymä koulutuksesta työelämään koettiin haastavaksi hajanaisten perehdytyskäytäntöjen vuoksi. Opinto-ohjaajat kohtasivat erityisesti käytännön työhön liittyviä haasteita ja merkittäväksi tekijäksi työn haltuun ottamiselle muodostui kollegoilta saatu tuki. Lisäksi osa opinto-ohjaajista koki ristiriitaa erilaisten roolien suhteen.