Alakoululaisten näkemyksiä syömisen taidosta ja kokemuksia päivittäisistä ruokailuista

Tämän maisterin tutkielman tavoitteena oli selvittää viides- ja kuudesluokkalaisten näkemyksiä heidän syömisen taidostaan ja kuudesluokkalaisten kokemuksia päivittäisestä ruokailusta. Kaksiosaiseen tutkimukseen osallistui viides- ja kuudesluokkalaisia oppilaita. Tutkimuksen lähestymistapa oli laadul...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jussinmäki, Tuulia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103298
_version_ 1834766208063242240
author Jussinmäki, Tuulia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jussinmäki, Tuulia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jussinmäki, Tuulia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jussinmäki, Tuulia
datasource_str_mv jyx
description Tämän maisterin tutkielman tavoitteena oli selvittää viides- ja kuudesluokkalaisten näkemyksiä heidän syömisen taidostaan ja kuudesluokkalaisten kokemuksia päivittäisestä ruokailusta. Kaksiosaiseen tutkimukseen osallistui viides- ja kuudesluokkalaisia oppilaita. Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen ja analyysitapoina käytettiin laadullista sisällönanalyysiä sekä refleksiivistä teema-analyysiä. Aineisto kerättiin viides- ja kuudesluokkalaisilta keväällä 2024 ja kuudesluokkalaisilta syksyllä 2025 laadullisilla kyselylomakkeilla. Tutkimuksen näkökulmana on kokemusnäkökulma. Oppilaiden syömisen taidon kuvaukset olivat samansuuntaisia aiempien lasten syömisen taitoa tarkastelleiden tutkimusten kanssa. Lisäksi oppilaat jakautuivat omissa taidon kuvauksissaan kaikki syömisen taidon osa-alueet osaaviin, jotain niistä harjoitteleviin ja muut osaaviin sekä sellaisiin, jotka eivät osaa vähintään yhtä osa-alueista. Kaikki oppilaat kuvailivat päivittäisissä ruokailuissaan sekä turvallisen että mahdollisesti turvattoman ruokailun piirteitä. Oppilaat kuvailivat syömisen taidossa eniten haasteita ruoan hyväksynnän ja syömiseen liittyvien asenteiden osa-alueilla, mikä voi liittyä turvattoman ruokailun piirteisiin, joita ruokailukokemuksista raportoitiin. Oppilaat kuvailivat turvattoman ruokailun piirteitä, kuten kiirettä, erityisesti aamupalalta. Toisaalta lounas korostui turvallisen ruokailun piirteiden osalta erityisesti ruokailuseuran ja kiireettömyyden kokemuksina. Koulujen ruokakasvatuksessa olisi siis hyvä tukea joustavaa ja myönteistä suhtautumista syömiseen, sekä huomioida ruokailun monet ulottuvuudet, kuten sosiaalisuus ja fyysinen ympäristö.
first_indexed 2025-06-10T20:00:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jussinm\u00e4ki, Tuulia", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-10T06:25:39Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-10T06:25:39Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103298", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n maisterin tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 viides- ja kuudesluokkalaisten n\u00e4kemyksi\u00e4 heid\u00e4n sy\u00f6misen taidostaan ja kuudesluokkalaisten kokemuksia p\u00e4ivitt\u00e4isest\u00e4 ruokailusta. Kaksiosaiseen tutkimukseen osallistui viides- ja kuudesluokkalaisia oppilaita.\nTutkimuksen l\u00e4hestymistapa oli laadullinen ja analyysitapoina k\u00e4ytettiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 sek\u00e4 refleksiivist\u00e4 teema-analyysi\u00e4. Aineisto ker\u00e4ttiin viides- ja kuudesluokkalaisilta kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2024 ja kuudesluokkalaisilta syksyll\u00e4 2025 laadullisilla kyselylomakkeilla. Tutkimuksen n\u00e4k\u00f6kulmana on kokemusn\u00e4k\u00f6kulma. \nOppilaiden sy\u00f6misen taidon kuvaukset olivat samansuuntaisia aiempien lasten sy\u00f6misen taitoa tarkastelleiden tutkimusten kanssa. Lis\u00e4ksi oppilaat jakautuivat omissa taidon kuvauksissaan kaikki sy\u00f6misen taidon osa-alueet osaaviin, jotain niist\u00e4 harjoitteleviin ja muut osaaviin sek\u00e4 sellaisiin, jotka eiv\u00e4t osaa v\u00e4hint\u00e4\u00e4n yht\u00e4 osa-alueista. Kaikki oppilaat kuvailivat p\u00e4ivitt\u00e4isiss\u00e4 ruokailuissaan sek\u00e4 turvallisen ett\u00e4 mahdollisesti turvattoman ruokailun piirteit\u00e4. Oppilaat kuvailivat sy\u00f6misen taidossa eniten haasteita ruoan hyv\u00e4ksynn\u00e4n ja sy\u00f6miseen liittyvien asenteiden osa-alueilla, mik\u00e4 voi liitty\u00e4 turvattoman ruokailun piirteisiin, joita ruokailukokemuksista raportoitiin. Oppilaat kuvailivat turvattoman ruokailun piirteit\u00e4, kuten kiirett\u00e4, erityisesti aamupalalta. Toisaalta lounas korostui turvallisen ruokailun piirteiden osalta erityisesti ruokailuseuran ja kiireett\u00f6myyden kokemuksina. Koulujen ruokakasvatuksessa olisi siis hyv\u00e4 tukea joustavaa ja my\u00f6nteist\u00e4 suhtautumista sy\u00f6miseen, sek\u00e4 huomioida ruokailun monet ulottuvuudet, kuten sosiaalisuus ja fyysinen ymp\u00e4rist\u00f6.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-10T06:25:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-10T06:25:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sy\u00f6misen taito", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ruokasuhde", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sy\u00f6miskonteksti", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Alakoululaisten n\u00e4kemyksi\u00e4 sy\u00f6misen taidosta ja kokemuksia p\u00e4ivitt\u00e4isist\u00e4 ruokailuista", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506105099", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoululaiset", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruokakasvatus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ravitsemusk\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruokailu", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sy\u00f6minen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_103298
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:49Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1cdd2188-ee64-4a03-a4f0-534d7936b276\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506105099.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jussinmäki, Tuulia Alakoululaisten näkemyksiä syömisen taidosta ja kokemuksia päivittäisistä ruokailuista syömisen taito ruokasuhde syömiskonteksti Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoululaiset ruokakasvatus ravitsemuskäyttäytyminen ruokailu lapset (ikäryhmät) koululaiset syöminen
title Alakoululaisten näkemyksiä syömisen taidosta ja kokemuksia päivittäisistä ruokailuista
title_full Alakoululaisten näkemyksiä syömisen taidosta ja kokemuksia päivittäisistä ruokailuista
title_fullStr Alakoululaisten näkemyksiä syömisen taidosta ja kokemuksia päivittäisistä ruokailuista Alakoululaisten näkemyksiä syömisen taidosta ja kokemuksia päivittäisistä ruokailuista
title_full_unstemmed Alakoululaisten näkemyksiä syömisen taidosta ja kokemuksia päivittäisistä ruokailuista Alakoululaisten näkemyksiä syömisen taidosta ja kokemuksia päivittäisistä ruokailuista
title_short Alakoululaisten näkemyksiä syömisen taidosta ja kokemuksia päivittäisistä ruokailuista
title_sort alakoululaisten näkemyksiä syömisen taidosta ja kokemuksia päivittäisistä ruokailuista
title_txtP Alakoululaisten näkemyksiä syömisen taidosta ja kokemuksia päivittäisistä ruokailuista
topic syömisen taito ruokasuhde syömiskonteksti Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoululaiset ruokakasvatus ravitsemuskäyttäytyminen ruokailu lapset (ikäryhmät) koululaiset syöminen
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoululaiset koululaiset lapset (ikäryhmät) ravitsemuskäyttäytyminen ruokailu ruokakasvatus ruokasuhde syöminen syömisen taito syömiskonteksti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103298 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506105099
work_keys_str_mv AT jussinmäkituulia alakoululaistennäkemyksiäsyömisentaidostajakokemuksiapäivittäisistäruokailuista