Alakoululaisten näkemyksiä syömisen taidosta ja kokemuksia päivittäisistä ruokailuista

Tämän maisterin tutkielman tavoitteena oli selvittää viides- ja kuudesluokkalaisten näkemyksiä heidän syömisen taidostaan ja kuudesluokkalaisten kokemuksia päivittäisestä ruokailusta. Kaksiosaiseen tutkimukseen osallistui viides- ja kuudesluokkalaisia oppilaita. Tutkimuksen lähestymistapa oli laadul...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Jussinmäki, Tuulia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103298
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän maisterin tutkielman tavoitteena oli selvittää viides- ja kuudesluokkalaisten näkemyksiä heidän syömisen taidostaan ja kuudesluokkalaisten kokemuksia päivittäisestä ruokailusta. Kaksiosaiseen tutkimukseen osallistui viides- ja kuudesluokkalaisia oppilaita. Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen ja analyysitapoina käytettiin laadullista sisällönanalyysiä sekä refleksiivistä teema-analyysiä. Aineisto kerättiin viides- ja kuudesluokkalaisilta keväällä 2024 ja kuudesluokkalaisilta syksyllä 2025 laadullisilla kyselylomakkeilla. Tutkimuksen näkökulmana on kokemusnäkökulma. Oppilaiden syömisen taidon kuvaukset olivat samansuuntaisia aiempien lasten syömisen taitoa tarkastelleiden tutkimusten kanssa. Lisäksi oppilaat jakautuivat omissa taidon kuvauksissaan kaikki syömisen taidon osa-alueet osaaviin, jotain niistä harjoitteleviin ja muut osaaviin sekä sellaisiin, jotka eivät osaa vähintään yhtä osa-alueista. Kaikki oppilaat kuvailivat päivittäisissä ruokailuissaan sekä turvallisen että mahdollisesti turvattoman ruokailun piirteitä. Oppilaat kuvailivat syömisen taidossa eniten haasteita ruoan hyväksynnän ja syömiseen liittyvien asenteiden osa-alueilla, mikä voi liittyä turvattoman ruokailun piirteisiin, joita ruokailukokemuksista raportoitiin. Oppilaat kuvailivat turvattoman ruokailun piirteitä, kuten kiirettä, erityisesti aamupalalta. Toisaalta lounas korostui turvallisen ruokailun piirteiden osalta erityisesti ruokailuseuran ja kiireettömyyden kokemuksina. Koulujen ruokakasvatuksessa olisi siis hyvä tukea joustavaa ja myönteistä suhtautumista syömiseen, sekä huomioida ruokailun monet ulottuvuudet, kuten sosiaalisuus ja fyysinen ympäristö.