Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia työyhteisön merkityksestä työhyvinvointiin

Tutkimuksen lähtökohtana oli selvittää, minkälainen merkitys työyhteisöllä on varhaiskasvatuksen opettajan työhyvinvointiin. Tarkempana tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajat kertoivat kasvattajatiimin merkityksestä omaan työhyvinvointiinsa liittyen. Tutkimus...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aikkila, Ida
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103293
_version_ 1834856795442511872
author Aikkila, Ida
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Aikkila, Ida Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Aikkila, Ida Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Aikkila, Ida
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen lähtökohtana oli selvittää, minkälainen merkitys työyhteisöllä on varhaiskasvatuksen opettajan työhyvinvointiin. Tarkempana tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajat kertoivat kasvattajatiimin merkityksestä omaan työhyvinvointiinsa liittyen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin Webropol 3.0 avulla luodun sähköisen kyselylomakkeen kautta, jonka avulla varhaiskasvatuksen opettajat kuvasivat kokemuksiaan kasvattajatiimin merkityksestä. Kyselylomake jaettiin kahdessa Facebookin ryhmässä varhaiskasvatuksen opettajille. Lopullinen aineisto koko oli 21 vastausta. Aineisto analysoitiin laadullisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksen tuloksissa nousi esiin kolme pääteemaa: työssä jaksaminen, yhteistyö ja kasvatusarvot. Tulosten mukaan työssä jaksamista tukivat erityisesti hyvä tiimihenki, avoin ilmapiiri sekä yhteinen huumori. Tiimityöskentelyn sekä yhteistyön toimivuus koettiin puolestaan myös välttämättömänä sekä opettajien että lasten hyvinvoinnin kannalta. Varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointia lisäsi kasvatusarvojen ja työyhteisön jäsenten yhteisten toimintatapojen jakaminen. Tutkimukseni tulokset korostavat sitä, että työssä jaksaminen, yhteistyö sekä kasvatusarvot ovat keskeisiä tekijöitä varhaiskasvatuksen henkilöstön työhyvinvoinnissa. Näiden tekijöiden vahvistaminen ja tukeminen varhais-kasvatuksessa on hyvin olennaista ja tärkeää.
first_indexed 2025-06-10T20:00:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Liinamaa, Tarja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aikkila, Ida", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-10T06:17:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-10T06:17:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103293", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen l\u00e4ht\u00f6kohtana oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4lainen merkitys ty\u00f6yhteis\u00f6ll\u00e4 on varhaiskasvatuksen opettajan ty\u00f6hyvinvointiin. Tarkempana tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajat kertoivat kasvattajatiimin merkityksest\u00e4 omaan ty\u00f6hyvinvointiinsa liittyen. \nTutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto ker\u00e4ttiin Webropol 3.0 avulla luodun s\u00e4hk\u00f6isen kyselylomakkeen kautta, jonka avulla varhaiskasvatuksen opettajat kuvasivat kokemuksiaan kasvattajatiimin merkityksest\u00e4. Kyselylomake jaettiin kahdessa Facebookin ryhm\u00e4ss\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajille. Lopullinen aineisto koko oli 21 vastausta. Aineisto analysoitiin laadullisella aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. \nTutkimuksen tuloksissa nousi esiin kolme p\u00e4\u00e4teemaa: ty\u00f6ss\u00e4 jaksaminen, yhteisty\u00f6 ja kasvatusarvot. Tulosten mukaan ty\u00f6ss\u00e4 jaksamista tukivat erityisesti hyv\u00e4 tiimihenki, avoin ilmapiiri sek\u00e4 yhteinen huumori. Tiimity\u00f6skentelyn sek\u00e4 yhteisty\u00f6n toimivuus koettiin puolestaan my\u00f6s v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4n\u00e4 sek\u00e4 opettajien ett\u00e4 lasten hyvinvoinnin kannalta. Varhaiskasvatuksen opettajien ty\u00f6hyvinvointia lis\u00e4si kasvatusarvojen ja ty\u00f6yhteis\u00f6n j\u00e4senten yhteisten toimintatapojen jakaminen.\nTutkimukseni tulokset korostavat sit\u00e4, ett\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 jaksaminen, yhteisty\u00f6 sek\u00e4 kasvatusarvot ovat keskeisi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 varhaiskasvatuksen henkil\u00f6st\u00f6n ty\u00f6hyvinvoinnissa. N\u00e4iden tekij\u00f6iden vahvistaminen ja tukeminen varhais-kasvatuksessa on hyvin olennaista ja t\u00e4rke\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-10T06:17:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-10T06:17:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvattajatiimi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ty\u00f6yhteis\u00f6n merkityksest\u00e4 ty\u00f6hyvinvointiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506105094", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmapiiri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiimit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jaksaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6tyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103293
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:56Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/89ce2bf8-f0c6-4a1b-a960-4c29d55afb6d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506105094.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aikkila, Ida Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia työyhteisön merkityksestä työhyvinvointiin kasvattajatiimi Varhaiskasvatus Early Childhood Education ilmapiiri työhyvinvointi varhaiskasvatus työyhteisöt varhaiskasvatuksen opettajat tiimit jaksaminen työtyytyväisyys hyvinvointi
title Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia työyhteisön merkityksestä työhyvinvointiin
title_full Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia työyhteisön merkityksestä työhyvinvointiin
title_fullStr Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia työyhteisön merkityksestä työhyvinvointiin Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia työyhteisön merkityksestä työhyvinvointiin
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia työyhteisön merkityksestä työhyvinvointiin Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia työyhteisön merkityksestä työhyvinvointiin
title_short Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia työyhteisön merkityksestä työhyvinvointiin
title_sort varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia työyhteisön merkityksestä työhyvinvointiin
title_txtP Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia työyhteisön merkityksestä työhyvinvointiin
topic kasvattajatiimi Varhaiskasvatus Early Childhood Education ilmapiiri työhyvinvointi varhaiskasvatus työyhteisöt varhaiskasvatuksen opettajat tiimit jaksaminen työtyytyväisyys hyvinvointi
topic_facet Early Childhood Education Varhaiskasvatus hyvinvointi ilmapiiri jaksaminen kasvattajatiimi tiimit työhyvinvointi työtyytyväisyys työyhteisöt varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103293 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506105094
work_keys_str_mv AT aikkilaida varhaiskasvatuksenopettajienkokemuksiatyöyhteisönmerkityksestätyöhyvinvointiin