Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia työyhteisön merkityksestä työhyvinvointiin

Tutkimuksen lähtökohtana oli selvittää, minkälainen merkitys työyhteisöllä on varhaiskasvatuksen opettajan työhyvinvointiin. Tarkempana tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajat kertoivat kasvattajatiimin merkityksestä omaan työhyvinvointiinsa liittyen. Tutkimus...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Aikkila, Ida
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103293
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen lähtökohtana oli selvittää, minkälainen merkitys työyhteisöllä on varhaiskasvatuksen opettajan työhyvinvointiin. Tarkempana tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajat kertoivat kasvattajatiimin merkityksestä omaan työhyvinvointiinsa liittyen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin Webropol 3.0 avulla luodun sähköisen kyselylomakkeen kautta, jonka avulla varhaiskasvatuksen opettajat kuvasivat kokemuksiaan kasvattajatiimin merkityksestä. Kyselylomake jaettiin kahdessa Facebookin ryhmässä varhaiskasvatuksen opettajille. Lopullinen aineisto koko oli 21 vastausta. Aineisto analysoitiin laadullisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksen tuloksissa nousi esiin kolme pääteemaa: työssä jaksaminen, yhteistyö ja kasvatusarvot. Tulosten mukaan työssä jaksamista tukivat erityisesti hyvä tiimihenki, avoin ilmapiiri sekä yhteinen huumori. Tiimityöskentelyn sekä yhteistyön toimivuus koettiin puolestaan myös välttämättömänä sekä opettajien että lasten hyvinvoinnin kannalta. Varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointia lisäsi kasvatusarvojen ja työyhteisön jäsenten yhteisten toimintatapojen jakaminen. Tutkimukseni tulokset korostavat sitä, että työssä jaksaminen, yhteistyö sekä kasvatusarvot ovat keskeisiä tekijöitä varhaiskasvatuksen henkilöstön työhyvinvoinnissa. Näiden tekijöiden vahvistaminen ja tukeminen varhais-kasvatuksessa on hyvin olennaista ja tärkeää.