« Mä oon joskus nähnyt unia ranskan kielellä » perspectives de jeunes adultes sur l’impact d’un environnement scolaire bilingue sur leur construction identitaire linguistique

Tämän romaanisen filologian Pro Gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, miten ranskalaissuomalaisen koulun entiset oppilaat kokevat kokemustensa perusteella kaksikielinen kouluympäristö vaikuttaneen heidän kieli-identiteettinsä rakentumiseen. Suomessa monikielisyyden ja kieli-identiteetin välist...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Orenius, Disa
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fra
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103289
_version_ 1834766208055902208
author Orenius, Disa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Orenius, Disa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Orenius, Disa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Orenius, Disa
datasource_str_mv jyx
description Tämän romaanisen filologian Pro Gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, miten ranskalaissuomalaisen koulun entiset oppilaat kokevat kokemustensa perusteella kaksikielinen kouluympäristö vaikuttaneen heidän kieli-identiteettinsä rakentumiseen. Suomessa monikielisyyden ja kieli-identiteetin välistä yhteyttä on tarkasteltu vain rajallisesti, erityisesti ranskan kielen ollessa tutkimuksen kohteena. Tarkoitus on saada tietoa kaksikielisestä koulusta kasvuympäristönä ja millaisia merkityksiä tällaisella ympäristöllä on kieli-identiteetin muotoutumiseen. Tässä tutkimuksessa syvennytään aiheeseen monikielisyyden ja kaksimielisyyden sekä kieli-identiteetin kautta. Kieli-identiteetti koostuu useasta asiasta ja on osa identiteettiä kokonaisuutena, jonka vuoksi tässä työssä halutaan perehtyä ensin monikielisyyteen ja kaksikielisyyteen sekä identiteettiin ja kieleen, ymmärtääksemme mitä kieli-identiteetti tarkoittaa. Tutkimuksen aineistona toimii entisten kaksikielisen ranskalaissuomalaisen koulun käyneiden oppilaiden subjektiiviset kokemukset. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluiden avulla vuoden 2024 syystalvella. Tutkimukseen valittiin osallistujia, joilla oli vähintään kahden vuoden mittainen kaksikielinen koulutausta, ja joiden kaksikielisen koulun päättymisestä oli kulunut useita vuosia. Tutkimus toteutettiin hyödyntämällä teemahaastattelua sekä aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Kaksikielisessä kouluympäristössä kasvaneiden oppilaiden kokemukset tarjoavat arvokasta tietoa kielen ja kulttuurin merkityksestä kieli-identiteetin rakentumisessa. Kaksikielinen kouluympäristö vaikuttaa osallistujien kokemuksien perusteella kieli-identiteetin rakentumiseen moninaisesti. Vaikutuksen koettiin olevan perustavanlaatuista sekä kuitenkin jokaisen osallistujan kohdalla yksilöllistä. Aineiston perusteella saatiin selville, että esimerkiksi opetuksen toteutuksella voi olla niin negatiivisia kuin positiivisia vaikutuksia kielisuhteisiin ja sitä kautta kieli-identiteettiin. Aineistosta nousi esiin yhtäläisyyksiä, jonka mukaan esimerkiksi monikielisyys koettiin samaistuttavana määritelmänä kieli-identiteetistä puhuttaessa. Työn tulokset vahvistavat käsitystä kieli-identiteetin moniulottuvuudesta sekä sen jatkuvasta kehittymisestä.
first_indexed 2025-06-10T20:00:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Orenius, Disa", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-10T06:11:54Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-10T06:11:54Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103289", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n romaanisen filologian Pro Gradu -tutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miten ranskalaissuomalaisen koulun entiset oppilaat kokevat kokemustensa perusteella kaksikielinen kouluymp\u00e4rist\u00f6 vaikuttaneen heid\u00e4n kieli-identiteettins\u00e4 rakentumiseen. Suomessa monikielisyyden ja kieli-identiteetin v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4 on tarkasteltu vain rajallisesti, erityisesti ranskan kielen ollessa tutkimuksen kohteena. Tarkoitus on saada tietoa kaksikielisest\u00e4 koulusta kasvuymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4 ja millaisia merkityksi\u00e4 t\u00e4llaisella ymp\u00e4rist\u00f6ll\u00e4 on kieli-identiteetin muotoutumiseen. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa syvennyt\u00e4\u00e4n aiheeseen monikielisyyden ja kaksimielisyyden sek\u00e4 kieli-identiteetin kautta. Kieli-identiteetti koostuu useasta asiasta ja on osa identiteetti\u00e4 kokonaisuutena, jonka vuoksi t\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 halutaan perehty\u00e4 ensin monikielisyyteen ja kaksikielisyyteen sek\u00e4 identiteettiin ja kieleen, ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4ksemme mit\u00e4 kieli-identiteetti tarkoittaa.\n\nTutkimuksen aineistona toimii entisten kaksikielisen ranskalaissuomalaisen koulun k\u00e4yneiden oppilaiden subjektiiviset kokemukset. Aineisto ker\u00e4ttiin yksil\u00f6haastatteluiden avulla vuoden 2024 syystalvella. Tutkimukseen valittiin osallistujia, joilla oli v\u00e4hint\u00e4\u00e4n kahden vuoden mittainen kaksikielinen koulutausta, ja joiden kaksikielisen koulun p\u00e4\u00e4ttymisest\u00e4 oli kulunut useita vuosia. Tutkimus toteutettiin hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 teemahaastattelua sek\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\n\nKaksikielisess\u00e4 kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 kasvaneiden oppilaiden kokemukset tarjoavat arvokasta tietoa kielen ja kulttuurin merkityksest\u00e4 kieli-identiteetin rakentumisessa. Kaksikielinen kouluymp\u00e4rist\u00f6 vaikuttaa osallistujien kokemuksien perusteella kieli-identiteetin rakentumiseen moninaisesti. Vaikutuksen koettiin olevan perustavanlaatuista sek\u00e4 kuitenkin jokaisen osallistujan kohdalla yksil\u00f6llist\u00e4. Aineiston perusteella saatiin selville, ett\u00e4 esimerkiksi opetuksen toteutuksella voi olla niin negatiivisia kuin positiivisia vaikutuksia kielisuhteisiin ja sit\u00e4 kautta kieli-identiteettiin. Aineistosta nousi esiin yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4, jonka mukaan esimerkiksi monikielisyys koettiin samaistuttavana m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4n\u00e4 kieli-identiteetist\u00e4 puhuttaessa. Ty\u00f6n tulokset vahvistavat k\u00e4sityst\u00e4 kieli-identiteetin moniulottuvuudesta sek\u00e4 sen jatkuvasta kehittymisest\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-10T06:11:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-10T06:11:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "identit\u00e9 linguistique", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multilinguisme", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "bilinguisme", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e9cole bilingue", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "\u00ab M\u00e4 oon joskus n\u00e4hnyt unia ranskan kielell\u00e4 \u00bb : perspectives de jeunes adultes sur l\u2019impact d\u2019un environnement scolaire bilingue sur leur construction identitaire linguistique", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506105090", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaksikieliset koulut", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaksikielisyys", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen identiteetti", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_103289
language fra
last_indexed 2025-06-10T20:00:56Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0c9a9431-9aea-4805-886e-63a622f0dd6a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506105090.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Orenius, Disa « Mä oon joskus nähnyt unia ranskan kielellä » : perspectives de jeunes adultes sur l’impact d’un environnement scolaire bilingue sur leur construction identitaire linguistique identité linguistique multilinguisme bilinguisme école bilingue Romaaninen filologia Romance Philology kaksikieliset koulut kaksikielisyys monikielisyys kielellinen identiteetti
title « Mä oon joskus nähnyt unia ranskan kielellä » : perspectives de jeunes adultes sur l’impact d’un environnement scolaire bilingue sur leur construction identitaire linguistique
title_full « Mä oon joskus nähnyt unia ranskan kielellä » : perspectives de jeunes adultes sur l’impact d’un environnement scolaire bilingue sur leur construction identitaire linguistique
title_fullStr « Mä oon joskus nähnyt unia ranskan kielellä » : perspectives de jeunes adultes sur l’impact d’un environnement scolaire bilingue sur leur construction identitaire linguistique « Mä oon joskus nähnyt unia ranskan kielellä » : perspectives de jeunes adultes sur l’impact d’un environnement scolaire bilingue sur leur construction identitaire linguistique
title_full_unstemmed « Mä oon joskus nähnyt unia ranskan kielellä » : perspectives de jeunes adultes sur l’impact d’un environnement scolaire bilingue sur leur construction identitaire linguistique « Mä oon joskus nähnyt unia ranskan kielellä » : perspectives de jeunes adultes sur l’impact d’un environnement scolaire bilingue sur leur construction identitaire linguistique
title_short « Mä oon joskus nähnyt unia ranskan kielellä »
title_sort mä oon joskus nähnyt unia ranskan kielellä perspectives de jeunes adultes sur l impact d un environnement scolaire bilingue sur leur construction identitaire linguistique
title_sub perspectives de jeunes adultes sur l’impact d’un environnement scolaire bilingue sur leur construction identitaire linguistique
title_txtP « Mä oon joskus nähnyt unia ranskan kielellä » : perspectives de jeunes adultes sur l’impact d’un environnement scolaire bilingue sur leur construction identitaire linguistique
topic identité linguistique multilinguisme bilinguisme école bilingue Romaaninen filologia Romance Philology kaksikieliset koulut kaksikielisyys monikielisyys kielellinen identiteetti
topic_facet Romaaninen filologia Romance Philology bilinguisme identité linguistique kaksikieliset koulut kaksikielisyys kielellinen identiteetti monikielisyys multilinguisme école bilingue
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103289 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506105090
work_keys_str_mv AT oreniusdisa mäoonjoskusnähnytuniaranskankielelläperspectivesdejeunesadultessurlimpactdunenvironn