Yhteenveto: | Tämän romaanisen filologian Pro Gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, miten ranskalaissuomalaisen koulun entiset oppilaat kokevat kokemustensa perusteella kaksikielinen kouluympäristö vaikuttaneen heidän kieli-identiteettinsä rakentumiseen. Suomessa monikielisyyden ja kieli-identiteetin välistä yhteyttä on tarkasteltu vain rajallisesti, erityisesti ranskan kielen ollessa tutkimuksen kohteena. Tarkoitus on saada tietoa kaksikielisestä koulusta kasvuympäristönä ja millaisia merkityksiä tällaisella ympäristöllä on kieli-identiteetin muotoutumiseen. Tässä tutkimuksessa syvennytään aiheeseen monikielisyyden ja kaksimielisyyden sekä kieli-identiteetin kautta. Kieli-identiteetti koostuu useasta asiasta ja on osa identiteettiä kokonaisuutena, jonka vuoksi tässä työssä halutaan perehtyä ensin monikielisyyteen ja kaksikielisyyteen sekä identiteettiin ja kieleen, ymmärtääksemme mitä kieli-identiteetti tarkoittaa.
Tutkimuksen aineistona toimii entisten kaksikielisen ranskalaissuomalaisen koulun käyneiden oppilaiden subjektiiviset kokemukset. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluiden avulla vuoden 2024 syystalvella. Tutkimukseen valittiin osallistujia, joilla oli vähintään kahden vuoden mittainen kaksikielinen koulutausta, ja joiden kaksikielisen koulun päättymisestä oli kulunut useita vuosia. Tutkimus toteutettiin hyödyntämällä teemahaastattelua sekä aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Kaksikielisessä kouluympäristössä kasvaneiden oppilaiden kokemukset tarjoavat arvokasta tietoa kielen ja kulttuurin merkityksestä kieli-identiteetin rakentumisessa. Kaksikielinen kouluympäristö vaikuttaa osallistujien kokemuksien perusteella kieli-identiteetin rakentumiseen moninaisesti. Vaikutuksen koettiin olevan perustavanlaatuista sekä kuitenkin jokaisen osallistujan kohdalla yksilöllistä. Aineiston perusteella saatiin selville, että esimerkiksi opetuksen toteutuksella voi olla niin negatiivisia kuin positiivisia vaikutuksia kielisuhteisiin ja sitä kautta kieli-identiteettiin. Aineistosta nousi esiin yhtäläisyyksiä, jonka mukaan esimerkiksi monikielisyys koettiin samaistuttavana määritelmänä kieli-identiteetistä puhuttaessa. Työn tulokset vahvistavat käsitystä kieli-identiteetin moniulottuvuudesta sekä sen jatkuvasta kehittymisestä.
|