Oppilaan minäkäsitys ja itsetunto uuden käsityötaidon oppimisessa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia muutoksia oppilaiden itsetunnon arvioissa tapahtuu uuden taidon opettelun aikana käsityön oppiaineessa. Lisäksi oltiin kiinnostuneista tekijöistä, jotka nämä mahdolliset muutokset aiheuttavat. Tutkimus toteutettiin monimetodisena laadullisena tapaus...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kuusenmäki, Oona, Takala, Sanni
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103284
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia muutoksia oppilaiden itsetunnon arvioissa tapahtuu uuden taidon opettelun aikana käsityön oppiaineessa. Lisäksi oltiin kiinnostuneista tekijöistä, jotka nämä mahdolliset muutokset aiheuttavat. Tutkimus toteutettiin monimetodisena laadullisena tapaustutkimuksena, jossa tarkasteltiin kuuden oppilaan taidon oppimisprosessia käsityön oppitunneilla sekä itsetunnoissa tapahtuvia muutoksia. Tutkimusaineisto kerättiin havainnoinnin, haastattelun ja kyselylomakkeiden avulla. Pääasiallisena aineistonkeruumenetelmänä oli havainnointi. Kolme kerättyä aineistoa pelkistettiin ensin yksittäin, sitten aineistot yhdistettiin. Aineisto analysoitiin sisällön analyysin keinoin. Oppilaiden itsetunnontasoissa havaittiin pieniä muutoksia. Vaikuttavin tekijä oppilaiden itsetunnon arvioihin oli taidon oppimisen taso. Myös vertailulla muihin oppilaisiin ja opettajalta saadulla tuella nähtiin olevan merkitystä.