Oppilaan minäkäsitys ja itsetunto uuden käsityötaidon oppimisessa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia muutoksia oppilaiden itsetunnon arvioissa tapahtuu uuden taidon opettelun aikana käsityön oppiaineessa. Lisäksi oltiin kiinnostuneista tekijöistä, jotka nämä mahdolliset muutokset aiheuttavat. Tutkimus toteutettiin monimetodisena laadullisena tapaus...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kuusenmäki, Oona, Takala, Sanni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103284
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia muutoksia oppilaiden itsetunnon arvioissa tapahtuu uuden taidon opettelun aikana käsityön oppiaineessa. Lisäksi oltiin kiinnostuneista tekijöistä, jotka nämä mahdolliset muutokset aiheuttavat. Tutkimus toteutettiin monimetodisena laadullisena tapaustutkimuksena, jossa tarkasteltiin kuuden oppilaan taidon oppimisprosessia käsityön oppitunneilla sekä itsetunnoissa tapahtuvia muutoksia. Tutkimusaineisto kerättiin havainnoinnin, haastattelun ja kyselylomakkeiden avulla. Pääasiallisena aineistonkeruumenetelmänä oli havainnointi. Kolme kerättyä aineistoa pelkistettiin ensin yksittäin, sitten aineistot yhdistettiin. Aineisto analysoitiin sisällön analyysin keinoin. Oppilaiden itsetunnontasoissa havaittiin pieniä muutoksia. Vaikuttavin tekijä oppilaiden itsetunnon arvioihin oli taidon oppimisen taso. Myös vertailulla muihin oppilaisiin ja opettajalta saadulla tuella nähtiin olevan merkitystä.