Summary: | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia muutoksia oppilaiden itsetunnon arvioissa tapahtuu uuden taidon opettelun aikana käsityön oppiaineessa. Lisäksi oltiin kiinnostuneista tekijöistä, jotka nämä mahdolliset muutokset aiheuttavat.
Tutkimus toteutettiin monimetodisena laadullisena tapaustutkimuksena,
jossa tarkasteltiin kuuden oppilaan taidon oppimisprosessia käsityön oppitunneilla sekä itsetunnoissa tapahtuvia muutoksia. Tutkimusaineisto kerättiin havainnoinnin, haastattelun ja kyselylomakkeiden avulla. Pääasiallisena aineistonkeruumenetelmänä oli havainnointi. Kolme kerättyä aineistoa pelkistettiin ensin
yksittäin, sitten aineistot yhdistettiin. Aineisto analysoitiin sisällön analyysin keinoin.
Oppilaiden itsetunnontasoissa havaittiin pieniä muutoksia. Vaikuttavin tekijä oppilaiden itsetunnon arvioihin oli taidon oppimisen taso. Myös vertailulla
muihin oppilaisiin ja opettajalta saadulla tuella nähtiin olevan merkitystä.
|