Forecasting with Key Performance Indicators: Case from the Airline Industry

This master’s thesis is conducted as a case study for a relatively new subsidiary of an international airline group. The research examines forecasting and revenue management, as well as key performance indicators (KPIs) in the context of the airline industry. The thesis aims to determine what kind o...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kivimaa, Sanna
Muut tekijät: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103275
Kuvaus
Yhteenveto:This master’s thesis is conducted as a case study for a relatively new subsidiary of an international airline group. The research examines forecasting and revenue management, as well as key performance indicators (KPIs) in the context of the airline industry. The thesis aims to determine what kind of KPI-based forecasting model would be most suitable for the case company. The forecasting model is developed based on previous theory and new observations made during the research process. The study employs a constructive research approach, as it involves developing a construction, a forecasting model, to solve a real-world problem. Contributions to previous academic research are made through the observations gathered during the research process and through the developed construction. The data consists of interviews, informal discussions, observations, and the company’s internal documents and reports. Constructive research includes conducting a market test to assess the usefulness and functionality of the developed construction in practice. The forecasting model created in this study was validated by a weak market test and will be adopted as part of the case company's forecasting process. The study provides new insights into forecasting within the aviation industry, with its key result being the development of a KPI-based forecasting model. The model provides a structured, adaptable framework that supports data-driven planning and improves responsiveness to market fluctuations. Additionally, it enables the creation of scenarios and simulations. The model was developed for an airline company, but it may be applicable to other industries as well. With appropriate adaptation of KPIs to fit sector-specific contexts, the model has the potential to improve forecasting accuracy and support strategic scenario analysis more broadly. Tämä pro gradu -tutkielma on toteutettu tapaustutkimuksena suhteellisen uudelle kansainvälisen lentoyhtiökonsernin tytäryhtiölle. Tutkimuksessa tarkasteltiin ennustamista ja tuotonhallintaa sekä keskeisiä suorituskykymittareita (KPI) ilmailualan kontekstissa. Tutkimuksessa selvitettiin, millainen suorituskykymittareihin perustuva ennustemalli olisi sopivin case-yritykselle. Ennustemalli kehitettiin aiemman teorian ja tutkimuksessa tehtyjen uusien havaintojen avulla. Tutkimus toteutettiin konstruktiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksessa kehitettiin konstruktio, ennustemalli, jonka avulla pyrittiin ratkaisemaan tosielämän ongelma. Kontribuutiota aiempaan tieteelliseen tutkimukseen luotiin tutkimusprosessin aikana tehtyjen havaintojen sekä luodun konstruktion perusteella. Aineisto koostui haastatteluista, epävirallisista keskusteluista, havainnoinnista sekä yrityksen sisäisistä dokumenteista ja raporteista. Konstruktiiviseen tutkimukseen kuuluu markkinatesti, jonka avulla testattiin luodun konstruktion hyödyllisyyttä ja toimivuutta käytännössä. Tutkimuksessa luotu ennustemalli läpäisi heikon markkinatestin, sillä se otetaan käyttöön osaksi case-yrityksen ennusteprosessia. Tutkimus tarjoaa uusia näkökulmia ennustamiseen ilmailualalla, ja sen keskeinen tulos on suorituskykymittareihin perustuvan ennustemallin kehittäminen. Malli tarjoaa jäsennellyn ja mukautuvan kehyksen, joka tukee datalähtöistä suunnittelua ja parantaa reagointikykyä markkinoiden vaihteluihin. Lisäksi se mahdollistaa skenaarioiden ja simulaatioiden luomisen. Malli on kehitetty lentoyhtiölle, mutta sitä voidaan mahdollisesti hyödyntää ilmailualan lisäksi muilla toimialoilla. Soveltamalla suorituskykymittareita toimialakohtaisiin tarpeisiin mallilla on potentiaalia parantaa ennustetarkkuutta ja tukea strategista skenaarioanalyysiä laajemmin.