Yhteenkuuluvuuden tunteen kokemisen mahdollistavat ja edistävät sekä heikentävät ja estävät tekijät tukea tarvitsevien nuorten koulukokemuksissa

Tutkimuksessa tarkasteltiin, millaiset tekijät mahdollistavat ja edistävät sekä millaiset heikentävät ja estävät yhteenkuuluvuuden tunteen kokemisen tukea tarvitsevien nuorten koulukokemuksissa. Yhteenkuuluvuuden tunne vaikuttaa muun muassa kouluun kiinnittymiseen sekä hyvinvointiin ja voi suojata e...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pessi, Viivi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103268
_version_ 1835219122931105792
author Pessi, Viivi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pessi, Viivi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pessi, Viivi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pessi, Viivi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin, millaiset tekijät mahdollistavat ja edistävät sekä millaiset heikentävät ja estävät yhteenkuuluvuuden tunteen kokemisen tukea tarvitsevien nuorten koulukokemuksissa. Yhteenkuuluvuuden tunne vaikuttaa muun muassa kouluun kiinnittymiseen sekä hyvinvointiin ja voi suojata esimerkiksi mielenterveyden haasteilta, minkä vuoksi sen kokeminen on tärkeää. Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja koostui neljän koulunkäyntiinsä tukea saaneen nuoren haastattelusta. Aineisto analysoitiin temaattisella analyysilla. Yhteenkuuluvuuden kokemista mahdollistavia ja edistäviä tekijöitä nuorten kokemuksissa olivat samaistumisen ja ymmärretyksi tulemisen kokemukset, aistiystävällinen ja turvallinen ympäristö sekä nuoren saama tuki. Heikentäviä ja estäviä tekijöitä olivat kiusaamisen aiheuttama turvattomuuden tunne, tehoton puuttuminen kiusaamiseen ja nuorten kokemuksien vähättely, koulun esteellinen ympäristö ja toimintakulttuuri, leimautumisen pelko sekä toimimattomat tukitoimet. Tutkimuksessa tunnistettiin enemmän yhteenkuuluvuuden tunteen kokemista heikentäviä ja estäviä tekijöitä, mikä on huolestuttava havainto. Kouluissa tulisi pyrkiä mahdollistamaan yhteenkuuluvuuden kokeminen tukemalla ja luomalla tilaisuuksia sosiaalisten suhteiden luomiseen oppilaan opetusryhmästä riippumatta. Jotta jokainen nuori voi kokea yhteenkuuluvuutta koulussa, tulee tarjotun tuen olla nuoren tarpeiden mukaista ja kouluympäristöstä tehdä aistiystävällinen ja turvallinen. Näin voidaan myös luoda kaikille yhteistä koulua.
first_indexed 2025-06-09T20:00:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Roiha, Anssi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pessi, Viivi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-09T11:30:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-09T11:30:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103268", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin, millaiset tekij\u00e4t mahdollistavat ja edist\u00e4v\u00e4t sek\u00e4 millaiset heikent\u00e4v\u00e4t ja est\u00e4v\u00e4t yhteenkuuluvuuden tunteen kokemisen tukea tarvitsevien nuorten koulukokemuksissa. Yhteenkuuluvuuden tunne vaikuttaa muun muassa kouluun kiinnittymiseen sek\u00e4 hyvinvointiin ja voi suojata esimerkiksi mielenterveyden haasteilta, mink\u00e4 vuoksi sen kokeminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4. \nT\u00e4m\u00e4 tutkimus on laadullinen tutkimus. Aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja koostui nelj\u00e4n koulunk\u00e4yntiins\u00e4 tukea saaneen nuoren haastattelusta. Aineisto analysoitiin temaattisella analyysilla. Yhteenkuuluvuuden kokemista mahdollistavia ja edist\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 nuorten kokemuksissa olivat samaistumisen ja ymm\u00e4rretyksi tulemisen kokemukset, aistiyst\u00e4v\u00e4llinen ja turvallinen ymp\u00e4rist\u00f6 sek\u00e4 nuoren saama tuki. Heikent\u00e4vi\u00e4 ja est\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 olivat kiusaamisen aiheuttama turvattomuuden tunne, tehoton puuttuminen kiusaamiseen ja nuorten kokemuksien v\u00e4h\u00e4ttely, koulun esteellinen ymp\u00e4rist\u00f6 ja toimintakulttuuri, leimautumisen pelko sek\u00e4 toimimattomat tukitoimet. \nTutkimuksessa tunnistettiin enemm\u00e4n yhteenkuuluvuuden tunteen kokemista heikent\u00e4vi\u00e4 ja est\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4, mik\u00e4 on huolestuttava havainto. Kouluissa tulisi pyrki\u00e4 mahdollistamaan yhteenkuuluvuuden kokeminen tukemalla ja luomalla tilaisuuksia sosiaalisten suhteiden luomiseen oppilaan opetusryhm\u00e4st\u00e4 riippumatta. Jotta jokainen nuori voi kokea yhteenkuuluvuutta koulussa, tulee tarjotun tuen olla nuoren tarpeiden mukaista ja kouluymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4 tehd\u00e4 aistiyst\u00e4v\u00e4llinen ja turvallinen. N\u00e4in voidaan my\u00f6s luoda kaikille yhteist\u00e4 koulua.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-09T11:30:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-09T11:30:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteenkuuluvuuden tunne", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yhteenkuuluvuuden tunteen kokemisen mahdollistavat ja edist\u00e4v\u00e4t sek\u00e4 heikent\u00e4v\u00e4t ja est\u00e4v\u00e4t tekij\u00e4t tukea tarvitsevien nuorten koulukokemuksissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506095070", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteenkuuluvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103268
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:47Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/99c46c2b-98ce-48d3-90c9-31e677df915a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506095070.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pessi, Viivi Yhteenkuuluvuuden tunteen kokemisen mahdollistavat ja edistävät sekä heikentävät ja estävät tekijät tukea tarvitsevien nuorten koulukokemuksissa yhteenkuuluvuuden tunne oppimisen ja koulunkäynnin tuki Erityispedagogiikka Special Education nuoret yhteenkuuluvuus
title Yhteenkuuluvuuden tunteen kokemisen mahdollistavat ja edistävät sekä heikentävät ja estävät tekijät tukea tarvitsevien nuorten koulukokemuksissa
title_full Yhteenkuuluvuuden tunteen kokemisen mahdollistavat ja edistävät sekä heikentävät ja estävät tekijät tukea tarvitsevien nuorten koulukokemuksissa
title_fullStr Yhteenkuuluvuuden tunteen kokemisen mahdollistavat ja edistävät sekä heikentävät ja estävät tekijät tukea tarvitsevien nuorten koulukokemuksissa Yhteenkuuluvuuden tunteen kokemisen mahdollistavat ja edistävät sekä heikentävät ja estävät tekijät tukea tarvitsevien nuorten koulukokemuksissa
title_full_unstemmed Yhteenkuuluvuuden tunteen kokemisen mahdollistavat ja edistävät sekä heikentävät ja estävät tekijät tukea tarvitsevien nuorten koulukokemuksissa Yhteenkuuluvuuden tunteen kokemisen mahdollistavat ja edistävät sekä heikentävät ja estävät tekijät tukea tarvitsevien nuorten koulukokemuksissa
title_short Yhteenkuuluvuuden tunteen kokemisen mahdollistavat ja edistävät sekä heikentävät ja estävät tekijät tukea tarvitsevien nuorten koulukokemuksissa
title_sort yhteenkuuluvuuden tunteen kokemisen mahdollistavat ja edistävät sekä heikentävät ja estävät tekijät tukea tarvitsevien nuorten koulukokemuksissa
title_txtP Yhteenkuuluvuuden tunteen kokemisen mahdollistavat ja edistävät sekä heikentävät ja estävät tekijät tukea tarvitsevien nuorten koulukokemuksissa
topic yhteenkuuluvuuden tunne oppimisen ja koulunkäynnin tuki Erityispedagogiikka Special Education nuoret yhteenkuuluvuus
topic_facet Erityispedagogiikka Special Education nuoret oppimisen ja koulunkäynnin tuki yhteenkuuluvuuden tunne yhteenkuuluvuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103268 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506095070
work_keys_str_mv AT pessiviivi yhteenkuuluvuudentunteenkokemisenmahdollistavatjaedistävätsekäheikentävätjaestävättek