Yhteenveto: | Tutkimuksessa tarkasteltiin, millaiset tekijät mahdollistavat ja edistävät sekä millaiset heikentävät ja estävät yhteenkuuluvuuden tunteen kokemisen tukea tarvitsevien nuorten koulukokemuksissa. Yhteenkuuluvuuden tunne vaikuttaa muun muassa kouluun kiinnittymiseen sekä hyvinvointiin ja voi suojata esimerkiksi mielenterveyden haasteilta, minkä vuoksi sen kokeminen on tärkeää.
Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja koostui neljän koulunkäyntiinsä tukea saaneen nuoren haastattelusta. Aineisto analysoitiin temaattisella analyysilla. Yhteenkuuluvuuden kokemista mahdollistavia ja edistäviä tekijöitä nuorten kokemuksissa olivat samaistumisen ja ymmärretyksi tulemisen kokemukset, aistiystävällinen ja turvallinen ympäristö sekä nuoren saama tuki. Heikentäviä ja estäviä tekijöitä olivat kiusaamisen aiheuttama turvattomuuden tunne, tehoton puuttuminen kiusaamiseen ja nuorten kokemuksien vähättely, koulun esteellinen ympäristö ja toimintakulttuuri, leimautumisen pelko sekä toimimattomat tukitoimet.
Tutkimuksessa tunnistettiin enemmän yhteenkuuluvuuden tunteen kokemista heikentäviä ja estäviä tekijöitä, mikä on huolestuttava havainto. Kouluissa tulisi pyrkiä mahdollistamaan yhteenkuuluvuuden kokeminen tukemalla ja luomalla tilaisuuksia sosiaalisten suhteiden luomiseen oppilaan opetusryhmästä riippumatta. Jotta jokainen nuori voi kokea yhteenkuuluvuutta koulussa, tulee tarjotun tuen olla nuoren tarpeiden mukaista ja kouluympäristöstä tehdä aistiystävällinen ja turvallinen. Näin voidaan myös luoda kaikille yhteistä koulua.
|