"Antakaa nyt hyvänen aika ihmisen olla opettaja" opettajan identiteettityön kehykset Terkuin ope -proosatrilogiassa

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten Kukkosen ym. (2014) määrittelemät opettajan identiteettityön kehykset ilmenevät Aino Leppäsen (2022–2024) Terkuin ope -proosatrilogian opettajapäähenkilön kohdalla. Teoreettinen viitekehys kattaa opettajan ajatukset, toiminnan sekä niille annetut me...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Haapala, Emma
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103239
_version_ 1834766207653249024
author Haapala, Emma
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Haapala, Emma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Haapala, Emma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Haapala, Emma
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten Kukkosen ym. (2014) määrittelemät opettajan identiteettityön kehykset ilmenevät Aino Leppäsen (2022–2024) Terkuin ope -proosatrilogian opettajapäähenkilön kohdalla. Teoreettinen viitekehys kattaa opettajan ajatukset, toiminnan sekä niille annetut merkitykset yksilöllisellä, yhteisöllisellä ja yhteiskunnallisella tasolla. Toteutin tutkimuksen laadullisena tapaustutkimuksena ja hyödynsin analyysimenetelmänä teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Aineistoteoksista kokosin taustateorian muodostaman viitekehyksen mukaan tekstiotteita, jotka katsoin tutkimuskysymyksen kannalta olennaisiksi. Analyysissä painotin kaunokirjallisuudelle ominaisia ristiriitaisia ja jännitteisiä tilanteita, joita opettajat kohtaavat työarjessaan. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että aineiston opettajapäähenkilön identiteettityö ilmenee Kukkosen ym. (2014) määrittelemässä yksilöllisessä kehyksessä hahmon pedagogisen ammattitaidon, itsereflektiokyvyn sekä tiedostetun arvopohjan kautta. Yhteisötasolla opettajapäähenkilö on aktiivinen ja lähes aina yhteistyökykyinen toimija työyhteisössään, jonka tarjoaman tuen voi katsoa edistävän hahmon ammatillista kasvua. Yhteiskunnallisessa kehyksessä opettajapäähenkilö tiedostaa nykyaikaisen koulun vaatimukset ja opettajuuden kulttuurin muutokset, joihin hän suhtautuu sitoutumisestaan huolimatta kriittisesti. Fiktion kautta on mahdollista tarkastella opettajan ammatillista identiteettiä ja identiteettityön prosesseja. Opettajuudesta kertova kaunokirjallisuus voi toimia peilin lisäksi ikkunana, jonka kautta opetusalalla työskentelemätön voi saada käsityksen nykyaikaisesta opettajuudesta.
first_indexed 2025-06-09T20:00:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mertala, Pekka", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Haapala, Emma", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-09T07:10:22Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-09T07:10:22Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103239", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten Kukkosen ym. (2014) m\u00e4\u00e4rittelem\u00e4t opettajan identiteettity\u00f6n kehykset ilmenev\u00e4t Aino Lepp\u00e4sen (2022\u20132024) Terkuin ope -proosatrilogian opettajap\u00e4\u00e4henkil\u00f6n kohdalla. Teoreettinen viitekehys kattaa opettajan ajatukset, toiminnan sek\u00e4 niille annetut merkitykset yksil\u00f6llisell\u00e4, yhteis\u00f6llisell\u00e4 ja yhteiskunnallisella tasolla. Toteutin tutkimuksen laadullisena tapaustutkimuksena ja hy\u00f6dynsin analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Aineistoteoksista kokosin taustateorian muodostaman viitekehyksen mukaan tekstiotteita, jotka katsoin tutkimuskysymyksen kannalta olennaisiksi. Analyysiss\u00e4 painotin kaunokirjallisuudelle ominaisia ristiriitaisia ja j\u00e4nnitteisi\u00e4 tilanteita, joita opettajat kohtaavat ty\u00f6arjessaan. Tutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 aineiston opettajap\u00e4\u00e4henkil\u00f6n identiteettity\u00f6 ilmenee Kukkosen ym. (2014) m\u00e4\u00e4rittelem\u00e4ss\u00e4 yksil\u00f6llisess\u00e4 kehyksess\u00e4 hahmon pedagogisen ammattitaidon, itsereflektiokyvyn sek\u00e4 tiedostetun arvopohjan kautta. Yhteis\u00f6tasolla opettajap\u00e4\u00e4henkil\u00f6 on aktiivinen ja l\u00e4hes aina yhteisty\u00f6kykyinen toimija ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4\u00e4n, jonka tarjoaman tuen voi katsoa edist\u00e4v\u00e4n hahmon ammatillista kasvua. Yhteiskunnallisessa kehyksess\u00e4 opettajap\u00e4\u00e4henkil\u00f6 tiedostaa nykyaikaisen koulun vaatimukset ja opettajuuden kulttuurin muutokset, joihin h\u00e4n suhtautuu sitoutumisestaan huolimatta kriittisesti. Fiktion kautta on mahdollista tarkastella opettajan ammatillista identiteetti\u00e4 ja identiteettity\u00f6n prosesseja. Opettajuudesta kertova kaunokirjallisuus voi toimia peilin lis\u00e4ksi ikkunana, jonka kautta opetusalalla ty\u00f6skentelem\u00e4t\u00f6n voi saada k\u00e4sityksen nykyaikaisesta opettajuudesta.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-09T07:10:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-09T07:10:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "61", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "identiteettity\u00f6", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Antakaa nyt hyv\u00e4nen aika ihmisen olla opettaja\" : opettajan identiteettity\u00f6n kehykset Terkuin ope -proosatrilogiassa", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506095042", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaunokirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "populaarikulttuuri", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_103239
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:56Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b1149266-c393-49c6-96a9-4e0cdb2da448\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506095042.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Haapala, Emma "Antakaa nyt hyvänen aika ihmisen olla opettaja" : opettajan identiteettityön kehykset Terkuin ope -proosatrilogiassa identiteettityö Luokanopettajakoulutus Teacher Education kaunokirjallisuus populaarikulttuuri opettajat ammatti-identiteetti
title "Antakaa nyt hyvänen aika ihmisen olla opettaja" : opettajan identiteettityön kehykset Terkuin ope -proosatrilogiassa
title_full "Antakaa nyt hyvänen aika ihmisen olla opettaja" : opettajan identiteettityön kehykset Terkuin ope -proosatrilogiassa
title_fullStr "Antakaa nyt hyvänen aika ihmisen olla opettaja" : opettajan identiteettityön kehykset Terkuin ope -proosatrilogiassa "Antakaa nyt hyvänen aika ihmisen olla opettaja" : opettajan identiteettityön kehykset Terkuin ope -proosatrilogiassa
title_full_unstemmed "Antakaa nyt hyvänen aika ihmisen olla opettaja" : opettajan identiteettityön kehykset Terkuin ope -proosatrilogiassa "Antakaa nyt hyvänen aika ihmisen olla opettaja" : opettajan identiteettityön kehykset Terkuin ope -proosatrilogiassa
title_short "Antakaa nyt hyvänen aika ihmisen olla opettaja"
title_sort antakaa nyt hyvänen aika ihmisen olla opettaja opettajan identiteettityön kehykset terkuin ope proosatrilogiassa
title_sub opettajan identiteettityön kehykset Terkuin ope -proosatrilogiassa
title_txtP "Antakaa nyt hyvänen aika ihmisen olla opettaja" : opettajan identiteettityön kehykset Terkuin ope -proosatrilogiassa
topic identiteettityö Luokanopettajakoulutus Teacher Education kaunokirjallisuus populaarikulttuuri opettajat ammatti-identiteetti
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatti-identiteetti identiteettityö kaunokirjallisuus opettajat populaarikulttuuri
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103239 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506095042
work_keys_str_mv AT haapalaemma antakaanythyvänenaikaihmisenollaopettajaopettajanidentiteettityönkehyksetterkuinopep