Tampere-Orivesi-Jämsä-Jyväskylä-oikoradan linjausvaiheita Jyväskylän kauppakamarin myötävaikutuksen alla 1930–1960

Tässä tutkielmassa pyrin selvittämään taustavaikuttajia sille, että Orivesi-Jyväskylä-oikorata saatiin loppujen lopuksi valmiiksi. Prosessi oli huomattavan pitkä. Ensimmäisiä suunnitelmia oikoradan rakentamiseksi tehtiin jo 1900-luvun alussa esimerkiksi Heinolan suuntaan. Myöhemmin rakennussuunnitte...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mäkinen, Paavo
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Historian ja etnologian laitos, Department of History and Ethnology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103236
_version_ 1834675602313969664
author Mäkinen, Paavo
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäkinen, Paavo Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäkinen, Paavo Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäkinen, Paavo
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa pyrin selvittämään taustavaikuttajia sille, että Orivesi-Jyväskylä-oikorata saatiin loppujen lopuksi valmiiksi. Prosessi oli huomattavan pitkä. Ensimmäisiä suunnitelmia oikoradan rakentamiseksi tehtiin jo 1900-luvun alussa esimerkiksi Heinolan suuntaan. Myöhemmin rakennussuunnittelun linjauksia tarkennettiin Oriveden suunnasta, koska radan rakentaminen kohti Jämsää ja Jämsänkoskea oli aloitettu ennen talvi- ja jatkosotaa. Pitkän ja monivaiheisen rakennusprosessin takia olen keskittynyt tarkastelemaan vaikuttamistoimintaa vuosien 1930–1960 välisenä aikana. Koko ratayhteyden valmiiksi saattaminen kesti huomattavasti pidempään, ensimmäiset rakennustyöt Oriveden-Jämsänkosken välillä alkoivat marraskuussa 1938 ja koko rataosuus Jyväskylään asti avattiin liikenteelle vasta 1. marraskuuta 1977. Tämän vuoksi koko ajanjakson tarkastelu ei ole erityisen hedelmällistä varsinkin, kun rautatieharrastajat ovat mekaanisen rakennusprosessin käsitelleet jo omissa julkaisuissaan. Talouselämän intressit olivat radan rakentamisen suunnittelun taustalla, sillä Keski-Suomen merkittävimmät teollisuuden toimijat, etunenässä metsäyhtiöt olivat ajamassa uutta suorempaa ratalinjausta kohti Etelä-Suomea ja alueen satamia, koska olemassa oleva vuonna 1897 valmistunut rautatieyhteys Haapamäen kautta Tampereelle katsottiin tarpeettoman pitkäksi ja hitaaksi. Keski-Suomen teollisuusala kohdisti vaikuttamistoimintaa oman etujärjestönsä, Jyväskylän kauppakamarin, nykyisen Keski-Suomen kauppakamarin kautta päättäjiin ja lähetti delegaatioita kertomaan asian tärkeydestä. Ratahankkeesta keskusteltiin puolesta ja vastaan eri medioissa ja toisaalta useampia muitakin tie- ja ratahankkeita kilpaili valtion rajallisista resursseista. Yksi suurimpia kilpailijoita oli Tampereen-Seinäjoen oikorata, joka valmistuikin jo 1970-luvun alussa. Monien keskeytysten ja varojen loppumisen jälkeen valmista tuli. Tutkimuksessa lähdeaineistossakin maininnat ratahankkeen edistymisestä vähenevät tutkimusajankohdan loppua kohti. 1960-luvule tultaessa uskottiin jo viimein radan valmistuvan ja siksi maininnat hankkeesta vähenivät.
first_indexed 2025-06-09T20:00:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "S\u00e4rkk\u00e4, Timo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Turunen, Riina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kinen, Paavo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-09T07:05:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-09T07:05:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103236", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa pyrin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n taustavaikuttajia sille, ett\u00e4 Orivesi-Jyv\u00e4skyl\u00e4-oikorata saatiin loppujen lopuksi valmiiksi. Prosessi oli huomattavan pitk\u00e4. Ensimm\u00e4isi\u00e4 suunnitelmia oikoradan rakentamiseksi tehtiin jo 1900-luvun alussa esimerkiksi Heinolan suuntaan. My\u00f6hemmin rakennussuunnittelun \nlinjauksia tarkennettiin Oriveden suunnasta, koska radan rakentaminen kohti J\u00e4ms\u00e4\u00e4 ja J\u00e4ms\u00e4nkoskea oli \naloitettu ennen talvi- ja jatkosotaa. Pitk\u00e4n ja monivaiheisen rakennusprosessin takia olen keskittynyt tarkastelemaan vaikuttamistoimintaa vuosien 1930\u20131960 v\u00e4lisen\u00e4 aikana. Koko ratayhteyden valmiiksi saattaminen kesti huomattavasti pidemp\u00e4\u00e4n, ensimm\u00e4iset rakennusty\u00f6t Oriveden-J\u00e4ms\u00e4nkosken v\u00e4lill\u00e4 alkoivat marraskuussa 1938 ja koko rataosuus Jyv\u00e4skyl\u00e4\u00e4n asti avattiin liikenteelle vasta 1. marraskuuta \n1977. T\u00e4m\u00e4n vuoksi koko ajanjakson tarkastelu ei ole erityisen hedelm\u00e4llist\u00e4 varsinkin, kun rautatieharrastajat ovat mekaanisen rakennusprosessin k\u00e4sitelleet jo omissa julkaisuissaan. Talousel\u00e4m\u00e4n intressit \nolivat radan rakentamisen suunnittelun taustalla, sill\u00e4 Keski-Suomen merkitt\u00e4vimm\u00e4t teollisuuden toimijat, etunen\u00e4ss\u00e4 mets\u00e4yhti\u00f6t olivat ajamassa uutta suorempaa ratalinjausta kohti Etel\u00e4-Suomea ja alueen \nsatamia, koska olemassa oleva vuonna 1897 valmistunut rautatieyhteys Haapam\u00e4en kautta Tampereelle \nkatsottiin tarpeettoman pitk\u00e4ksi ja hitaaksi. Keski-Suomen teollisuusala kohdisti vaikuttamistoimintaa \noman etuj\u00e4rjest\u00f6ns\u00e4, Jyv\u00e4skyl\u00e4n kauppakamarin, nykyisen Keski-Suomen kauppakamarin kautta p\u00e4\u00e4tt\u00e4jiin ja l\u00e4hetti delegaatioita kertomaan asian t\u00e4rkeydest\u00e4. Ratahankkeesta keskusteltiin puolesta ja vastaan \neri medioissa ja toisaalta useampia muitakin tie- ja ratahankkeita kilpaili valtion rajallisista resursseista. \nYksi suurimpia kilpailijoita oli Tampereen-Sein\u00e4joen oikorata, joka valmistuikin jo 1970-luvun alussa. Monien keskeytysten ja varojen loppumisen j\u00e4lkeen valmista tuli. Tutkimuksessa l\u00e4hdeaineistossakin maininnat ratahankkeen edistymisest\u00e4 v\u00e4henev\u00e4t tutkimusajankohdan loppua kohti. 1960-luvule tultaessa \nuskottiin jo viimein radan valmistuvan ja siksi maininnat hankkeesta v\u00e4heniv\u00e4t.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-09T07:05:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-09T07:05:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tampere-Orivesi-J\u00e4ms\u00e4-Jyv\u00e4skyl\u00e4-oikoradan linjausvaiheita Jyv\u00e4skyl\u00e4n kauppakamarin my\u00f6t\u00e4vaikutuksen alla 1930\u20131960", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506095039", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Historian ja etnologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of History and Ethnology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yleinen historia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "General History", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rautatiet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Keski-Suomi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rautatieliikenne", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "historia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "radanrakennus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kauppakamarit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103236
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:44Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/841ea526-39bb-48f6-9008-9c28df842cf8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506095039.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkinen, Paavo Tampere-Orivesi-Jämsä-Jyväskylä-oikoradan linjausvaiheita Jyväskylän kauppakamarin myötävaikutuksen alla 1930–1960 Yleinen historia General History rautatiet Jyväskylä Keski-Suomi rautatieliikenne historia radanrakennus kehittäminen kauppakamarit
title Tampere-Orivesi-Jämsä-Jyväskylä-oikoradan linjausvaiheita Jyväskylän kauppakamarin myötävaikutuksen alla 1930–1960
title_full Tampere-Orivesi-Jämsä-Jyväskylä-oikoradan linjausvaiheita Jyväskylän kauppakamarin myötävaikutuksen alla 1930–1960
title_fullStr Tampere-Orivesi-Jämsä-Jyväskylä-oikoradan linjausvaiheita Jyväskylän kauppakamarin myötävaikutuksen alla 1930–1960 Tampere-Orivesi-Jämsä-Jyväskylä-oikoradan linjausvaiheita Jyväskylän kauppakamarin myötävaikutuksen alla 1930–1960
title_full_unstemmed Tampere-Orivesi-Jämsä-Jyväskylä-oikoradan linjausvaiheita Jyväskylän kauppakamarin myötävaikutuksen alla 1930–1960 Tampere-Orivesi-Jämsä-Jyväskylä-oikoradan linjausvaiheita Jyväskylän kauppakamarin myötävaikutuksen alla 1930–1960
title_short Tampere-Orivesi-Jämsä-Jyväskylä-oikoradan linjausvaiheita Jyväskylän kauppakamarin myötävaikutuksen alla 1930–1960
title_sort tampere orivesi jämsä jyväskylä oikoradan linjausvaiheita jyväskylän kauppakamarin myötävaikutuksen alla 1930 1960
title_txtP Tampere-Orivesi-Jämsä-Jyväskylä-oikoradan linjausvaiheita Jyväskylän kauppakamarin myötävaikutuksen alla 1930–1960
topic Yleinen historia General History rautatiet Jyväskylä Keski-Suomi rautatieliikenne historia radanrakennus kehittäminen kauppakamarit
topic_facet General History Jyväskylä Keski-Suomi Yleinen historia historia kauppakamarit kehittäminen radanrakennus rautatieliikenne rautatiet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103236 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506095039
work_keys_str_mv AT mäkinenpaavo tampereorivesijämsäjyväskyläoikoradanlinjausvaiheitajyväskylänkauppakamarinmyötävai