Yhteenveto: | Tässä tutkielmassa pyrin selvittämään taustavaikuttajia sille, että Orivesi-Jyväskylä-oikorata saatiin loppujen lopuksi valmiiksi. Prosessi oli huomattavan pitkä. Ensimmäisiä suunnitelmia oikoradan rakentamiseksi tehtiin jo 1900-luvun alussa esimerkiksi Heinolan suuntaan. Myöhemmin rakennussuunnittelun
linjauksia tarkennettiin Oriveden suunnasta, koska radan rakentaminen kohti Jämsää ja Jämsänkoskea oli
aloitettu ennen talvi- ja jatkosotaa. Pitkän ja monivaiheisen rakennusprosessin takia olen keskittynyt tarkastelemaan vaikuttamistoimintaa vuosien 1930–1960 välisenä aikana. Koko ratayhteyden valmiiksi saattaminen kesti huomattavasti pidempään, ensimmäiset rakennustyöt Oriveden-Jämsänkosken välillä alkoivat marraskuussa 1938 ja koko rataosuus Jyväskylään asti avattiin liikenteelle vasta 1. marraskuuta
1977. Tämän vuoksi koko ajanjakson tarkastelu ei ole erityisen hedelmällistä varsinkin, kun rautatieharrastajat ovat mekaanisen rakennusprosessin käsitelleet jo omissa julkaisuissaan. Talouselämän intressit
olivat radan rakentamisen suunnittelun taustalla, sillä Keski-Suomen merkittävimmät teollisuuden toimijat, etunenässä metsäyhtiöt olivat ajamassa uutta suorempaa ratalinjausta kohti Etelä-Suomea ja alueen
satamia, koska olemassa oleva vuonna 1897 valmistunut rautatieyhteys Haapamäen kautta Tampereelle
katsottiin tarpeettoman pitkäksi ja hitaaksi. Keski-Suomen teollisuusala kohdisti vaikuttamistoimintaa
oman etujärjestönsä, Jyväskylän kauppakamarin, nykyisen Keski-Suomen kauppakamarin kautta päättäjiin ja lähetti delegaatioita kertomaan asian tärkeydestä. Ratahankkeesta keskusteltiin puolesta ja vastaan
eri medioissa ja toisaalta useampia muitakin tie- ja ratahankkeita kilpaili valtion rajallisista resursseista.
Yksi suurimpia kilpailijoita oli Tampereen-Seinäjoen oikorata, joka valmistuikin jo 1970-luvun alussa. Monien keskeytysten ja varojen loppumisen jälkeen valmista tuli. Tutkimuksessa lähdeaineistossakin maininnat ratahankkeen edistymisestä vähenevät tutkimusajankohdan loppua kohti. 1960-luvule tultaessa
uskottiin jo viimein radan valmistuvan ja siksi maininnat hankkeesta vähenivät.
|