Yhteenveto: | In this thesis deceptive patterns in ultra-fast fashion e-commerce are examined. Deceptive patterns are user interface choices designed to intentionally mislead users in a harmful way. These patterns are common in e-commerce, but their use of these patterns in ultra-fast fashion e-commerce has not been extensively studied. This study analyzes the use of deceptive patterns in Shein and Temu using qualitative content analysis and examines users’ experience of these patterns through a survey. Results show that Shein and Temu use deceptive patterns on their e-commerce platforms, especially interface interference and social engineering. Overall, both online stores employed many of the same design patterns, but there were also differences. For example, Shein relies heavily on gamification, whereas Temu makes use of creating barriers to user actions as well as bad defaults. Users’ experiences of these patterns are conflicting. While they generally felt that such patterns affect users in general, it was difficult for them to assess how the patterns influenced their own behavior. Furthermore, users’ ability to identify these patterns varied significantly. Given the broader ethical and sustainability concerns associated with ultra-fast fashion, it is important to raise users’ awareness of these patterns and to encourage e-commerce platforms to adopt more responsible user interface design practices.
Keywords: Deceptive patterns, Ultra-fast fashion, Shein, Temu, Deceptive design
Tässä tutkielmassa tarkastellaan ultrapikamuodin verkkokauppojen harhauttavia suunnittelumalleja. Harhauttavat suunnittelumallit, eli käyttäjää tahallisesti harhaanjohtavat käyttöliittymäratkaisut, ovat tutkitusti suosittuja verkkokaupoissa, mutta ultrapikamuodin verkkokauppojen käyttämiä malleja ei ole tarkemmin tutkittu. Tutkimuksessa analysoidaan laadullisen sisällönanalyysin keinoin Sheinin ja Temun käyttämiä harhauttavia suunnittelumalleja sekä kyselytutkimuksen avulla käyttäjien kokemuksia kyseisistä malleista. Tulosten perusteella Shein ja Temu käyttävät verkkokaupoissaan harhauttavia suunnittelumalleja erityisesti käyttöliittymämanipulointia ja sosiaalista manipulointia. Yleisesti ottaen molemmat verkkokaupat käyttivät paljon samoja suunnittelumalleja, mutta erojakin oli esimerkiksi siinä, että Shein käyttää vahvaa pelillistämistä, kun taas Temu käyttää käyttäjän toiminnan vaikeuttamista sekä epäsuotuisia esivalintoja. Käyttäjien kokemus malleista on ristiriitainen, sillä käyttäjät kokivat mallien vaikuttavan yleisesti käyttäjiin paljon, mutta omakohtaisia vaikutuksia oli vaikea arvioida. Myös mallien tunnistaminen oli vaihtelevaa. Koska ultrapikamuotiin liittyy myös laajempia eettisiä ja kestävyyskysymyksiä, olisi tärkeää lisätä käyttäjien tietoisuutta näistä malleista sekä kannustaa verkkokauppoja vastuullisempaan suunnitteluun.
Asiasanat: Harhauttavat suunnittelumallit, Ultrapikamuoti, Shein, Temu, Harhauttava suunnittelu
|