Monikielisyyttä kellon ympäri kotoutumiskoulutuksen osallistujien käyttämät kielet arjen eri tilanteissa

Lisääntynyt maahanmuutto heijastuu kotouttavien palveluiden kasvaneeseen tarpeeseen. Kotoutuminen on laaja ja moniulotteinen prosessi, jota on mahdollista suunnitella ja edistää kotoutumissuunnitelman ja kotoutumiskoulutuksen avulla. Kotoutumiskoulutuksella on vahva työelämäpainotteinen ja yhteiskun...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hiltunen, Marika
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103231
_version_ 1834675602308726785
author Hiltunen, Marika
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hiltunen, Marika Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hiltunen, Marika Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hiltunen, Marika
datasource_str_mv jyx
description Lisääntynyt maahanmuutto heijastuu kotouttavien palveluiden kasvaneeseen tarpeeseen. Kotoutuminen on laaja ja moniulotteinen prosessi, jota on mahdollista suunnitella ja edistää kotoutumissuunnitelman ja kotoutumiskoulutuksen avulla. Kotoutumiskoulutuksella on vahva työelämäpainotteinen ja yhteiskuntaorientoiva tavoite. Kotoutumiskoulutuksessa tähdätään eurooppalaisen viitekehyksen mukaiseen B1.1-kielitaitotasoon, joka vastaa itsenäisen kielenkäyttäjän kielitaitotasoa. Tämä tutkielma tarkastelee kotoutumiskoulutuksen osallistujien käyttämiä kieliä ja kieliympäristöjä arjen eri tilanteissa. Tutkielma pohjautuu yhteiskunnalliseen maahanmuuton ja kotoutumiskoulutuksen viitekehykseen sekä monikielisyyttä ja erilaisia kieliympäristöjä koskevaan teoriaan. Aineistoni koostuu kuudesta kotoutumiskoulutuksessa opiskelevalta opiskelijalta kerätystä kellotaulutehtävästä sekä näiden opiskelijoiden haastatteluista. Kellotaulutehtävä havainnollistaa opiskelijoiden monimuotoisia kielenkäyttötilanteita sekä heidän käsityksiään kielestä. Kotoutumiskoulutuksessa laaditun kellotaulutehtävän lisäksi opiskelijoita haastateltiin tehtävään ja kielenkäyttötilanteisiin liittyen. Aineiston tarkoituksena on havainnollistaa opiskelijan kielellistä vuorokautta visuaalisesti ja tarkentaa sitä haastattelun avulla. Valmista aineistoa lähestytään sisällönanalyysin sekä teemoittelun kautta. Sisällönanalyysissä aineistosta erotetaan esiin nousseet teemat. Teemojen avulla aineistosta esiin nousseita havaintoja sidotaan teoriaohjaavasti osaksi teoreettista viitekehystä. Analyysimenetelmällä on mahdollista säilyttää luovuus, pohdinta sekä teoreettinen pohja. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Mitä kieliä kotoutumiskoulutuksen osallistujat käyttävät eri tilanteissa arjessaan? 2. Miten kotoutumiskoulutuksen osallistujien kieliympäristö heijastuu heidän kellotaulutehtävissään ja haastatteluissa kuvaamissaan kielikäytänteissä? Tutkimustulosten ja analyysin perusteella kotoutumiskoulutuksen osallistujat käyttävät sekä äidinkieltään että suomen kieltä monimuotoisesti koulussa ja sen ulkopuolella. Suomen kielen käyttäminen korostui koulun ulkopuolella arkisissa tilanteissa. Opiskelijoiden erilaiset elämäntilanteet vaikuttavat sosiaalisten kontaktien määrään ja siten myös suomen kielen käyttämiseen erilaisissa kieliympäristöissä. Kieliympäristön vaikutus näkyy kielen valinnassa ja monikielisissä kielikäytänteissä. Vieraassa kieliympäristössä opiskelijat ovat löytäneet keinoja helpottaakseen haasteellisia vuorovaikutustilanteita. Kellotaulutehtävä osoittautui relevantiksi tavaksi havainnollistaa kotoutumiskoulutuksessa opiskelevien oppijoiden kieliympäristöä ja monikielisyyttä.
first_indexed 2025-06-09T20:00:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Str\u00f6mmer, Maiju", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hiltunen, Marika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-09T07:03:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-09T07:03:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103231", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lis\u00e4\u00e4ntynyt maahanmuutto heijastuu kotouttavien palveluiden kasvaneeseen tarpeeseen. Kotoutuminen on laaja ja moniulotteinen prosessi, jota on mahdollista suunnitella ja edist\u00e4\u00e4 kotoutumissuunnitelman ja kotoutumiskoulutuksen avulla. Kotoutumiskoulutuksella on vahva ty\u00f6el\u00e4m\u00e4painotteinen ja yhteiskuntaorientoiva tavoite. Kotoutumiskoulutuksessa t\u00e4hd\u00e4t\u00e4\u00e4n eurooppalaisen viitekehyksen mukaiseen B1.1-kielitaitotasoon, joka vastaa itsen\u00e4isen kielenk\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n kielitaitotasoa.\n T\u00e4m\u00e4 tutkielma tarkastelee kotoutumiskoulutuksen osallistujien k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 kieli\u00e4 ja kieliymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4 arjen eri tilanteissa. Tutkielma pohjautuu yhteiskunnalliseen maahanmuuton ja kotoutumiskoulutuksen viitekehykseen sek\u00e4 monikielisyytt\u00e4 ja erilaisia kieliymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4 koskevaan teoriaan. Aineistoni koostuu kuudesta kotoutumiskoulutuksessa opiskelevalta opiskelijalta ker\u00e4tyst\u00e4 kellotauluteht\u00e4v\u00e4st\u00e4 sek\u00e4 n\u00e4iden opiskelijoiden haastatteluista. Kellotauluteht\u00e4v\u00e4 havainnollistaa opiskelijoiden monimuotoisia kielenk\u00e4ytt\u00f6tilanteita sek\u00e4 heid\u00e4n k\u00e4sityksi\u00e4\u00e4n kielest\u00e4. Kotoutumiskoulutuksessa laaditun kellotauluteht\u00e4v\u00e4n lis\u00e4ksi opiskelijoita haastateltiin teht\u00e4v\u00e4\u00e4n ja kielenk\u00e4ytt\u00f6tilanteisiin liittyen. Aineiston tarkoituksena on havainnollistaa opiskelijan kielellist\u00e4 vuorokautta visuaalisesti ja tarkentaa sit\u00e4 haastattelun avulla. Valmista aineistoa l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin sek\u00e4 teemoittelun kautta. Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysiss\u00e4 aineistosta erotetaan esiin nousseet teemat. Teemojen avulla aineistosta esiin nousseita havaintoja sidotaan teoriaohjaavasti osaksi teoreettista viitekehyst\u00e4. Analyysimenetelm\u00e4ll\u00e4 on mahdollista s\u00e4ilytt\u00e4\u00e4 luovuus, pohdinta sek\u00e4 teoreettinen pohja. Tutkimuskysymykseni ovat: \n1. Mit\u00e4 kieli\u00e4 kotoutumiskoulutuksen osallistujat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t eri tilanteissa arjessaan? \n2. Miten kotoutumiskoulutuksen osallistujien kieliymp\u00e4rist\u00f6 heijastuu heid\u00e4n kellotauluteht\u00e4viss\u00e4\u00e4n ja haastatteluissa kuvaamissaan kielik\u00e4yt\u00e4nteiss\u00e4?\nTutkimustulosten ja analyysin perusteella kotoutumiskoulutuksen osallistujat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t sek\u00e4 \u00e4idinkielt\u00e4\u00e4n ett\u00e4 suomen kielt\u00e4 monimuotoisesti koulussa ja sen ulkopuolella. Suomen kielen k\u00e4ytt\u00e4minen korostui koulun ulkopuolella arkisissa tilanteissa. Opiskelijoiden erilaiset el\u00e4m\u00e4ntilanteet vaikuttavat sosiaalisten kontaktien m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n ja siten my\u00f6s suomen kielen k\u00e4ytt\u00e4miseen erilaisissa kieliymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4. Kieliymp\u00e4rist\u00f6n vaikutus n\u00e4kyy kielen valinnassa ja monikielisiss\u00e4 kielik\u00e4yt\u00e4nteiss\u00e4. Vieraassa kieliymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 opiskelijat ovat l\u00f6yt\u00e4neet keinoja helpottaakseen haasteellisia vuorovaikutustilanteita. Kellotauluteht\u00e4v\u00e4 osoittautui relevantiksi tavaksi havainnollistaa kotoutumiskoulutuksessa opiskelevien oppijoiden kieliymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 ja monikielisyytt\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-09T07:03:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-09T07:03:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kieliymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Monikielisyytt\u00e4 kellon ymp\u00e4ri : kotoutumiskoulutuksen osallistujien k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t kielet arjen eri tilanteissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506095035", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Soveltavan kielitieteen maisteriopinnot", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Applied Linguistics", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kotoutumiskoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kotouttaminen (maahanmuuttajat)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103231
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:41Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bc5cf782-aaf5-4a5b-b4c0-42665c168952\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506095035.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hiltunen, Marika Monikielisyyttä kellon ympäri : kotoutumiskoulutuksen osallistujien käyttämät kielet arjen eri tilanteissa kieliympäristö Soveltavan kielitieteen maisteriopinnot Master's Degree Programme in Applied Linguistics maahanmuuttajat kotoutumiskoulutus kotouttaminen (maahanmuuttajat) monikielisyys
title Monikielisyyttä kellon ympäri : kotoutumiskoulutuksen osallistujien käyttämät kielet arjen eri tilanteissa
title_full Monikielisyyttä kellon ympäri : kotoutumiskoulutuksen osallistujien käyttämät kielet arjen eri tilanteissa
title_fullStr Monikielisyyttä kellon ympäri : kotoutumiskoulutuksen osallistujien käyttämät kielet arjen eri tilanteissa Monikielisyyttä kellon ympäri : kotoutumiskoulutuksen osallistujien käyttämät kielet arjen eri tilanteissa
title_full_unstemmed Monikielisyyttä kellon ympäri : kotoutumiskoulutuksen osallistujien käyttämät kielet arjen eri tilanteissa Monikielisyyttä kellon ympäri : kotoutumiskoulutuksen osallistujien käyttämät kielet arjen eri tilanteissa
title_short Monikielisyyttä kellon ympäri
title_sort monikielisyyttä kellon ympäri kotoutumiskoulutuksen osallistujien käyttämät kielet arjen eri tilanteissa
title_sub kotoutumiskoulutuksen osallistujien käyttämät kielet arjen eri tilanteissa
title_txtP Monikielisyyttä kellon ympäri : kotoutumiskoulutuksen osallistujien käyttämät kielet arjen eri tilanteissa
topic kieliympäristö Soveltavan kielitieteen maisteriopinnot Master's Degree Programme in Applied Linguistics maahanmuuttajat kotoutumiskoulutus kotouttaminen (maahanmuuttajat) monikielisyys
topic_facet Master's Degree Programme in Applied Linguistics Soveltavan kielitieteen maisteriopinnot kieliympäristö kotouttaminen (maahanmuuttajat) kotoutumiskoulutus maahanmuuttajat monikielisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103231 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506095035
work_keys_str_mv AT hiltunenmarika monikielisyyttäkellonympärikotoutumiskoulutuksenosallistujienkäyttämätkieletarjen