Luokanopettajien käsityksiä ProKoulusta ja sen vaikutuksista heidän työhönsä

Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä ProKoulu-toimintamallista ja sen vaikutuksista heidän työhönsä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla viittä luokanopettajaa. Haastatteluaineisto analysoitiin fenomenografisella analyysill...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kriktilä, Heini
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103227
_version_ 1834494319663251456
author Kriktilä, Heini
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kriktilä, Heini Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kriktilä, Heini Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kriktilä, Heini
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä ProKoulu-toimintamallista ja sen vaikutuksista heidän työhönsä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla viittä luokanopettajaa. Haastatteluaineisto analysoitiin fenomenografisella analyysillä. Tulosten perusteella luokanopettajien käsitykset rakentuivat hierarkkisesti kolmeksi käsitykseksi: tietoon perustuvaksi koko koulun toimintamalliksi, kehittämistä vaativaksi käyttäytymisen ohjaamiseksi ja tietoon perustumattomaksi käyttäytymisen ohjaamiseksi. Luokanopettajien kokemat vaikutukset ProKoulun toteuttamisesta nähtiin suhteessa oman ammatillisen osaamisen kehittymiseen ja toisaalta hyvinvointiin ja työtyytyväisyyteen. Toimintamallin nähtiin vaikuttavan sekä oppilaiden käyttäytymisen oppimiseen että opettajien ammatilliseen kehittymiseen ja työhyvinvointiin.
first_indexed 2025-06-09T20:00:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kriktil\u00e4, Heini", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-09T07:01:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-09T07:01:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103227", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 ProKoulu-toimintamallista ja sen vaikutuksista heid\u00e4n ty\u00f6h\u00f6ns\u00e4. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla viitt\u00e4 luokanopettajaa. Haastatteluaineisto analysoitiin fenomenografisella analyysill\u00e4. Tulosten perusteella luokanopettajien k\u00e4sitykset rakentuivat hierarkkisesti kolmeksi k\u00e4sitykseksi: tietoon perustuvaksi koko koulun toimintamalliksi, kehitt\u00e4mist\u00e4 vaativaksi k\u00e4ytt\u00e4ytymisen ohjaamiseksi ja tietoon perustumattomaksi k\u00e4ytt\u00e4ytymisen ohjaamiseksi. Luokanopettajien kokemat vaikutukset ProKoulun toteuttamisesta n\u00e4htiin suhteessa oman ammatillisen osaamisen kehittymiseen ja toisaalta hyvinvointiin ja ty\u00f6tyytyv\u00e4isyyteen. Toimintamallin n\u00e4htiin vaikuttavan sek\u00e4 oppilaiden k\u00e4ytt\u00e4ytymisen oppimiseen ett\u00e4 opettajien ammatilliseen kehittymiseen ja ty\u00f6hyvinvointiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-09T07:01:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-09T07:01:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ProKoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6rauha", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan ammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 ProKoulusta ja sen vaikutuksista heid\u00e4n ty\u00f6h\u00f6ns\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506095031", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103227
language fin
last_indexed 2025-06-09T20:00:55Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/76dbbbc8-c636-4a89-9f5a-f97f85a6ff75\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506095031.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kriktilä, Heini Luokanopettajien käsityksiä ProKoulusta ja sen vaikutuksista heidän työhönsä ProKoulu työrauha opettajan ammatillisuus Erityispedagogiikka Special Education luokanopettajat käsitykset työhyvinvointi
title Luokanopettajien käsityksiä ProKoulusta ja sen vaikutuksista heidän työhönsä
title_full Luokanopettajien käsityksiä ProKoulusta ja sen vaikutuksista heidän työhönsä
title_fullStr Luokanopettajien käsityksiä ProKoulusta ja sen vaikutuksista heidän työhönsä Luokanopettajien käsityksiä ProKoulusta ja sen vaikutuksista heidän työhönsä
title_full_unstemmed Luokanopettajien käsityksiä ProKoulusta ja sen vaikutuksista heidän työhönsä Luokanopettajien käsityksiä ProKoulusta ja sen vaikutuksista heidän työhönsä
title_short Luokanopettajien käsityksiä ProKoulusta ja sen vaikutuksista heidän työhönsä
title_sort luokanopettajien käsityksiä prokoulusta ja sen vaikutuksista heidän työhönsä
title_txtP Luokanopettajien käsityksiä ProKoulusta ja sen vaikutuksista heidän työhönsä
topic ProKoulu työrauha opettajan ammatillisuus Erityispedagogiikka Special Education luokanopettajat käsitykset työhyvinvointi
topic_facet Erityispedagogiikka ProKoulu Special Education käsitykset luokanopettajat opettajan ammatillisuus työhyvinvointi työrauha
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103227 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506095031
work_keys_str_mv AT kriktiläheini luokanopettajienkäsityksiäprokoulustajasenvaikutuksistaheidäntyöhönsä