Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisesta fenomenografinen tutkimus

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisesta. Tutkimuksen tarkoituksena on vastata kahteen tutkimuskysymykseen: Millaiset tekijät edistävät varhaiskasvatuksen opettajien sitoutumista sekä millaiset tekijät heikentävät v...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tuominen, Jenni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103223
_version_ 1835219122914328576
author Tuominen, Jenni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tuominen, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tuominen, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tuominen, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkastellaan varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisesta. Tutkimuksen tarkoituksena on vastata kahteen tutkimuskysymykseen: Millaiset tekijät edistävät varhaiskasvatuksen opettajien sitoutumista sekä millaiset tekijät heikentävät varhaiskasvatuksen opettajien sitoutumista. Tutkimuksen tarkoitus on löytää yhteiskunnallisesti merkityksellisiä tekijöitä, joilla voitaisiin vaikuttaa varhaiskasvatuksen opettajien työvoimapulaan ja tukea varhaiskasvatuksen opettajien sitoutumista työhön sekä vähentää alalta poistumisen riskiä. Varhaiskasvatuksen opettajista on maanlaajuinen pula eivätkä tämänhetkiset toimet ole pystyneet vastaamaan siihen. Tämä tutkimus on laadullinen fenomenografinen tutkimus. Aineisto on kerätty puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä. Tutkimukseen on osallistunut kuusi (6) varhaiskasvatuksen opettajaa, joilla on työkokemusta varhaiskasvatuksen opettajan työstä 13–42 vuotta. Aineisto on analysoitu fenomenografisin ottein. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajien käsitysten mukaan sitoutumiseen vaikuttivat edistävästi työn merkityksellisyyden kokeminen, työyhteisön tuki ja henkilökohtaiset tekijät kuten luonteenpiirteet. Sitoutumista heikentäviä tekijöitä olivat puolestaan organisaation haasteet, yhteiskunnallisen arvostuksen puute ja työelämän ristiriidat. Lisäksi tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajien käsitysten mukaan sitoutumiseen vaikuttivat heikentävästi sukupolvien väliset erot sitoutumisessa.
first_indexed 2025-06-09T20:00:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuominen, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-09T06:57:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-09T06:57:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103223", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan varhaiskasvatuksen opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajan ty\u00f6h\u00f6n sitoutumisesta. Tutkimuksen tarkoituksena on vastata kahteen tutkimuskysymykseen: Millaiset tekij\u00e4t edist\u00e4v\u00e4t varhaiskasvatuksen opettajien sitoutumista sek\u00e4 millaiset tekij\u00e4t heikent\u00e4v\u00e4t varhaiskasvatuksen opettajien sitoutumista. Tutkimuksen tarkoitus on l\u00f6yt\u00e4\u00e4 yhteiskunnallisesti merkityksellisi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4, joilla voitaisiin vaikuttaa varhaiskasvatuksen opettajien ty\u00f6voimapulaan ja tukea varhaiskasvatuksen opettajien sitoutumista ty\u00f6h\u00f6n sek\u00e4 v\u00e4hent\u00e4\u00e4 alalta poistumisen riski\u00e4. Varhaiskasvatuksen opettajista on maanlaajuinen pula eiv\u00e4tk\u00e4 t\u00e4m\u00e4nhetkiset toimet ole pystyneet vastaamaan siihen. \nT\u00e4m\u00e4 tutkimus on laadullinen fenomenografinen tutkimus. Aineisto on ker\u00e4tty puolistrukturoidulla haastattelumenetelm\u00e4ll\u00e4. Tutkimukseen on osallistunut kuusi (6) varhaiskasvatuksen opettajaa, joilla on ty\u00f6kokemusta varhaiskasvatuksen opettajan ty\u00f6st\u00e4 13\u201342 vuotta. Aineisto on analysoitu fenomenografisin ottein. \nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajien k\u00e4sitysten mukaan sitoutumiseen vaikuttivat edist\u00e4v\u00e4sti ty\u00f6n merkityksellisyyden kokeminen, ty\u00f6yhteis\u00f6n tuki ja henkil\u00f6kohtaiset tekij\u00e4t kuten luonteenpiirteet. Sitoutumista heikent\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 olivat puolestaan organisaation haasteet, yhteiskunnallisen arvostuksen puute ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n ristiriidat. Lis\u00e4ksi tulokset osoittivat, ett\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajien k\u00e4sitysten mukaan sitoutumiseen vaikuttivat heikent\u00e4v\u00e4sti sukupolvien v\u00e4liset erot sitoutumisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-09T06:57:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-09T06:57:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "73", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "veto- ja pitovoima", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajan ty\u00f6h\u00f6n sitoutumisesta : fenomenografinen tutkimus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506095027", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sitoutuminen (toiminta)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103223
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:41Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/110ee50b-e67f-4223-9b3c-d3e0acb502ad\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506095027.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tuominen, Jenni Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisesta : fenomenografinen tutkimus veto- ja pitovoima Varhaiskasvatus Early Childhood Education fenomenografia varhaiskasvatus varhaiskasvatuksen opettajat sitoutuminen (toiminta) työ
title Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisesta : fenomenografinen tutkimus
title_full Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisesta : fenomenografinen tutkimus
title_fullStr Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisesta : fenomenografinen tutkimus Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisesta : fenomenografinen tutkimus
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisesta : fenomenografinen tutkimus Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisesta : fenomenografinen tutkimus
title_short Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisesta
title_sort varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisesta fenomenografinen tutkimus
title_sub fenomenografinen tutkimus
title_txtP Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisesta : fenomenografinen tutkimus
topic veto- ja pitovoima Varhaiskasvatus Early Childhood Education fenomenografia varhaiskasvatus varhaiskasvatuksen opettajat sitoutuminen (toiminta) työ
topic_facet Early Childhood Education Varhaiskasvatus fenomenografia sitoutuminen (toiminta) työ varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus veto- ja pitovoima
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103223 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506095027
work_keys_str_mv AT tuominenjenni varhaiskasvatuksenopettajienkäsityksiävarhaiskasvatuksenopettajantyöhönsitoutumise