Yhteenveto: | Tässä tutkimuksessa tarkastellaan varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisesta. Tutkimuksen tarkoituksena on vastata kahteen tutkimuskysymykseen: Millaiset tekijät edistävät varhaiskasvatuksen opettajien sitoutumista sekä millaiset tekijät heikentävät varhaiskasvatuksen opettajien sitoutumista. Tutkimuksen tarkoitus on löytää yhteiskunnallisesti merkityksellisiä tekijöitä, joilla voitaisiin vaikuttaa varhaiskasvatuksen opettajien työvoimapulaan ja tukea varhaiskasvatuksen opettajien sitoutumista työhön sekä vähentää alalta poistumisen riskiä. Varhaiskasvatuksen opettajista on maanlaajuinen pula eivätkä tämänhetkiset toimet ole pystyneet vastaamaan siihen.
Tämä tutkimus on laadullinen fenomenografinen tutkimus. Aineisto on kerätty puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä. Tutkimukseen on osallistunut kuusi (6) varhaiskasvatuksen opettajaa, joilla on työkokemusta varhaiskasvatuksen opettajan työstä 13–42 vuotta. Aineisto on analysoitu fenomenografisin ottein.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajien käsitysten mukaan sitoutumiseen vaikuttivat edistävästi työn merkityksellisyyden kokeminen, työyhteisön tuki ja henkilökohtaiset tekijät kuten luonteenpiirteet. Sitoutumista heikentäviä tekijöitä olivat puolestaan organisaation haasteet, yhteiskunnallisen arvostuksen puute ja työelämän ristiriidat. Lisäksi tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajien käsitysten mukaan sitoutumiseen vaikuttivat heikentävästi sukupolvien väliset erot sitoutumisessa.
|