"Ilman toista, ei ole toista.” fyysisen, sosiaalisen ja kulttuurisen toimintaympäristön näyttäytyminen esiopetuksessa

Tämän pro-gradu tutkielman tavoitteena on kuvata, millaisena esiopetuksen fyysinen, sosiaalinen ja kulttuurinen toimintaympäristö näyttäytyy yhteenkietoutuneena. Tarkoituksena on tuoda esille näitä toimintaympäristön osa-alueita ja niiden kietoutuneisuutta toisiinsa, tarkastelemalla esiopetuksen ryh...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Paananen, Pia, Kangas, Sara
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103217
_version_ 1834585005030899712
author Paananen, Pia Kangas, Sara
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Paananen, Pia Kangas, Sara Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Paananen, Pia Kangas, Sara Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Paananen, Pia
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro-gradu tutkielman tavoitteena on kuvata, millaisena esiopetuksen fyysinen, sosiaalinen ja kulttuurinen toimintaympäristö näyttäytyy yhteenkietoutuneena. Tarkoituksena on tuoda esille näitä toimintaympäristön osa-alueita ja niiden kietoutuneisuutta toisiinsa, tarkastelemalla esiopetuksen ryhmä- ja eteistilaa. Ymmärtävään pyrkivän tutkimusorientaation kautta tuodaan ilmi toimintaympäristön moninaisuutta ja merkitystä esiopetuksen toteuttamiselle. Tutkimusaineistona oli SchoolTrace – Lasten tilat ja suhteet koulunaloituksessa -tutkimushankkeen videoaineistoa sekä etnografisia havaintoja esiopetuksesta, joka toteutuu peruskoulun yhteydessä. Laadullinen tutkimus toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla ja sen toteuttamiseen on sovellettu etnografista tutkimusmenetelmää. Tulokset kuvaavat esiopetuksen fyysisiä, sosiaalisia ja kulttuurisia piirteitä, jotka yhdessä rakentavat toimintaympäristöä. Ryhmätilassa korostuvat virallinen oppiminen ja aikuisen päätäntävalta. Eteistila taas on vapaamman toiminnan tila, jota käytetään joustavasti eri tarkoituksiin. Tilat kertovat esiopetuksen toimintaympäristön olevan moniulotteinen kokonaisuus, johon heijastuvat erityisesti rakenteelliset ratkaisut tilan muuntelun ja käyttötarkoituksen suhteen sekä kasvattajan päätäntävallan merkitys. Toimintaympäristö on merkittävä osa esiopetusta, sen heijastuessa esiopetuksen toteutumiseen sekä kasvattajien ja lapsien toimintaan tilassa.
first_indexed 2025-06-09T20:00:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rutanen, Niina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Paananen, Pia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kangas, Sara", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-09T06:45:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-09T06:45:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103217", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro-gradu tutkielman tavoitteena on kuvata, millaisena esiopetuksen fyysinen, sosiaalinen ja kulttuurinen toimintaymp\u00e4rist\u00f6 n\u00e4ytt\u00e4ytyy yhteenkietoutuneena. Tarkoituksena on tuoda esille n\u00e4it\u00e4 toimintaymp\u00e4rist\u00f6n osa-alueita ja niiden kietoutuneisuutta toisiinsa, tarkastelemalla esiopetuksen ryhm\u00e4- ja eteistilaa. Ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4\u00e4n pyrkiv\u00e4n tutkimusorientaation kautta tuodaan ilmi toimintaymp\u00e4rist\u00f6n moninaisuutta ja merkityst\u00e4 esiopetuksen toteuttamiselle.\n\nTutkimusaineistona oli SchoolTrace \u2013 Lasten tilat ja suhteet koulunaloituksessa -tutkimushankkeen videoaineistoa sek\u00e4 etnografisia havaintoja esiopetuksesta, joka toteutuu peruskoulun yhteydess\u00e4. Laadullinen tutkimus toteutettiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla ja sen toteuttamiseen on sovellettu etnografista tutkimusmenetelm\u00e4\u00e4.\n\nTulokset kuvaavat esiopetuksen fyysisi\u00e4, sosiaalisia ja kulttuurisia piirteit\u00e4, jotka yhdess\u00e4 rakentavat toimintaymp\u00e4rist\u00f6\u00e4. Ryhm\u00e4tilassa korostuvat virallinen oppiminen ja aikuisen p\u00e4\u00e4t\u00e4nt\u00e4valta. Eteistila taas on vapaamman toiminnan tila, jota k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n joustavasti eri tarkoituksiin. Tilat kertovat esiopetuksen toimintaymp\u00e4rist\u00f6n olevan moniulotteinen kokonaisuus, johon heijastuvat erityisesti rakenteelliset ratkaisut tilan muuntelun ja k\u00e4ytt\u00f6tarkoituksen suhteen sek\u00e4 kasvattajan p\u00e4\u00e4t\u00e4nt\u00e4vallan merkitys. Toimintaymp\u00e4rist\u00f6 on merkitt\u00e4v\u00e4 osa esiopetusta, sen heijastuessa esiopetuksen toteutumiseen sek\u00e4 kasvattajien ja lapsien toimintaan tilassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-09T06:45:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-09T06:45:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen toimintaymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuurinen toimintaymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen toimintaymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Ilman toista, ei ole toista.\u201d : fyysisen, sosiaalisen ja kulttuurisen toimintaymp\u00e4rist\u00f6n n\u00e4ytt\u00e4ytyminen esiopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506095021", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintaymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103217
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:41Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5f7eea59-fecf-45c7-814e-3940978e9cba\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506095021.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Paananen, Pia Kangas, Sara "Ilman toista, ei ole toista.” : fyysisen, sosiaalisen ja kulttuurisen toimintaympäristön näyttäytyminen esiopetuksessa fyysinen toimintaympäristö kulttuurinen toimintaympäristö sosiaalinen toimintaympäristö Varhaiskasvatus Early Childhood Education toimintaympäristö esiopetus
title "Ilman toista, ei ole toista.” : fyysisen, sosiaalisen ja kulttuurisen toimintaympäristön näyttäytyminen esiopetuksessa
title_full "Ilman toista, ei ole toista.” : fyysisen, sosiaalisen ja kulttuurisen toimintaympäristön näyttäytyminen esiopetuksessa
title_fullStr "Ilman toista, ei ole toista.” : fyysisen, sosiaalisen ja kulttuurisen toimintaympäristön näyttäytyminen esiopetuksessa "Ilman toista, ei ole toista.” : fyysisen, sosiaalisen ja kulttuurisen toimintaympäristön näyttäytyminen esiopetuksessa
title_full_unstemmed "Ilman toista, ei ole toista.” : fyysisen, sosiaalisen ja kulttuurisen toimintaympäristön näyttäytyminen esiopetuksessa "Ilman toista, ei ole toista.” : fyysisen, sosiaalisen ja kulttuurisen toimintaympäristön näyttäytyminen esiopetuksessa
title_short "Ilman toista, ei ole toista.”
title_sort ilman toista ei ole toista fyysisen sosiaalisen ja kulttuurisen toimintaympäristön näyttäytyminen esiopetuksessa
title_sub fyysisen, sosiaalisen ja kulttuurisen toimintaympäristön näyttäytyminen esiopetuksessa
title_txtP "Ilman toista, ei ole toista.” : fyysisen, sosiaalisen ja kulttuurisen toimintaympäristön näyttäytyminen esiopetuksessa
topic fyysinen toimintaympäristö kulttuurinen toimintaympäristö sosiaalinen toimintaympäristö Varhaiskasvatus Early Childhood Education toimintaympäristö esiopetus
topic_facet Early Childhood Education Varhaiskasvatus esiopetus fyysinen toimintaympäristö kulttuurinen toimintaympäristö sosiaalinen toimintaympäristö toimintaympäristö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103217 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506095021
work_keys_str_mv AT paananenpia ilmantoistaeioletoistafyysisensosiaalisenjakulttuurisentoimintaympäristönnäyttäytymi