"Ilman toista, ei ole toista.” fyysisen, sosiaalisen ja kulttuurisen toimintaympäristön näyttäytyminen esiopetuksessa

Tämän pro-gradu tutkielman tavoitteena on kuvata, millaisena esiopetuksen fyysinen, sosiaalinen ja kulttuurinen toimintaympäristö näyttäytyy yhteenkietoutuneena. Tarkoituksena on tuoda esille näitä toimintaympäristön osa-alueita ja niiden kietoutuneisuutta toisiinsa, tarkastelemalla esiopetuksen ryh...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Paananen, Pia, Kangas, Sara
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103217
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän pro-gradu tutkielman tavoitteena on kuvata, millaisena esiopetuksen fyysinen, sosiaalinen ja kulttuurinen toimintaympäristö näyttäytyy yhteenkietoutuneena. Tarkoituksena on tuoda esille näitä toimintaympäristön osa-alueita ja niiden kietoutuneisuutta toisiinsa, tarkastelemalla esiopetuksen ryhmä- ja eteistilaa. Ymmärtävään pyrkivän tutkimusorientaation kautta tuodaan ilmi toimintaympäristön moninaisuutta ja merkitystä esiopetuksen toteuttamiselle. Tutkimusaineistona oli SchoolTrace – Lasten tilat ja suhteet koulunaloituksessa -tutkimushankkeen videoaineistoa sekä etnografisia havaintoja esiopetuksesta, joka toteutuu peruskoulun yhteydessä. Laadullinen tutkimus toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla ja sen toteuttamiseen on sovellettu etnografista tutkimusmenetelmää. Tulokset kuvaavat esiopetuksen fyysisiä, sosiaalisia ja kulttuurisia piirteitä, jotka yhdessä rakentavat toimintaympäristöä. Ryhmätilassa korostuvat virallinen oppiminen ja aikuisen päätäntävalta. Eteistila taas on vapaamman toiminnan tila, jota käytetään joustavasti eri tarkoituksiin. Tilat kertovat esiopetuksen toimintaympäristön olevan moniulotteinen kokonaisuus, johon heijastuvat erityisesti rakenteelliset ratkaisut tilan muuntelun ja käyttötarkoituksen suhteen sekä kasvattajan päätäntävallan merkitys. Toimintaympäristö on merkittävä osa esiopetusta, sen heijastuessa esiopetuksen toteutumiseen sekä kasvattajien ja lapsien toimintaan tilassa.