Yhteenveto: | Tämän pro-gradu tutkielman tavoitteena on kuvata, millaisena esiopetuksen fyysinen, sosiaalinen ja kulttuurinen toimintaympäristö näyttäytyy yhteenkietoutuneena. Tarkoituksena on tuoda esille näitä toimintaympäristön osa-alueita ja niiden kietoutuneisuutta toisiinsa, tarkastelemalla esiopetuksen ryhmä- ja eteistilaa. Ymmärtävään pyrkivän tutkimusorientaation kautta tuodaan ilmi toimintaympäristön moninaisuutta ja merkitystä esiopetuksen toteuttamiselle.
Tutkimusaineistona oli SchoolTrace – Lasten tilat ja suhteet koulunaloituksessa -tutkimushankkeen videoaineistoa sekä etnografisia havaintoja esiopetuksesta, joka toteutuu peruskoulun yhteydessä. Laadullinen tutkimus toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla ja sen toteuttamiseen on sovellettu etnografista tutkimusmenetelmää.
Tulokset kuvaavat esiopetuksen fyysisiä, sosiaalisia ja kulttuurisia piirteitä, jotka yhdessä rakentavat toimintaympäristöä. Ryhmätilassa korostuvat virallinen oppiminen ja aikuisen päätäntävalta. Eteistila taas on vapaamman toiminnan tila, jota käytetään joustavasti eri tarkoituksiin. Tilat kertovat esiopetuksen toimintaympäristön olevan moniulotteinen kokonaisuus, johon heijastuvat erityisesti rakenteelliset ratkaisut tilan muuntelun ja käyttötarkoituksen suhteen sekä kasvattajan päätäntävallan merkitys. Toimintaympäristö on merkittävä osa esiopetusta, sen heijastuessa esiopetuksen toteutumiseen sekä kasvattajien ja lapsien toimintaan tilassa.
|