Ylivilkkauden ja tarkkaavaisuuden haasteita omaavien korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia tuesta korkeakoulussa

Tässä tutkimuksessa tutkittiin neljää ylivilkkauden ja keskittymisen haasteita omaavaa korkeakouluopiskelijaa, joilla oli kokemusta haasteisiinsa liittyvästä tuesta suomalaisessa korkeakoulussa. Tutkimus tehtiin fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella. Tutkimusaineisto kerättiin avoimilla ha...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Koivistoinen, Hensu Juhani
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103214
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkimuksessa tutkittiin neljää ylivilkkauden ja keskittymisen haasteita omaavaa korkeakouluopiskelijaa, joilla oli kokemusta haasteisiinsa liittyvästä tuesta suomalaisessa korkeakoulussa. Tutkimus tehtiin fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella. Tutkimusaineisto kerättiin avoimilla haastatteluilla ja analysoitiin aineistolähtöisesti. Kategorioiksi nousivat haastattelujen analyysin pohjalta epätietoisuus, häpeä-stigma, hidastuneet opinnot, yksilön vastuu, henkilökunnan suhtautuminen, sovittujen järjestelyjen toteutumattomuus, tiedonsaanti, hyväksi koetut asiat sekä haasteiden diagnosointi. Merkityksellistä oli korkeakoulun ulkopuolelta saatu tieto ja apu. Tulosten pohjalta korkeakoulujen tulisi selkeyttää entisestään tuen tarjoamista sekä informoida opiskelijoita tarjolla olevasta tuesta.